Ο Ολάντ κατάφερε μέσα σε μερικούς μήνες να στρέψει εναντίον του ακόμη κι εκείνους που δεν το είχαν κάνει στα προηγούμενα τέσσερα χρόνια της θητείας του. Στον τελευταίο (γιατί ακόμα και αν ξαναβάλει υποψηφιότητα πρέπει να γυρίσει ο κόσμος ανάποδα για να εκλεγεί) χρόνο του στο Ελιζέ, ο Γάλλος πρόεδρος έχει απέναντί του τόσο τα συνδικάτα (που λίγο ως πολύ είναι… “λογικό”) αλλά και την κοινή γνώμη.
Οι Γάλλοι δεν βλέπουν μόνο τα εργασιακά τους δικαιώματα, που κερδήθηκαν τα τελευταία χρόνια, να καταπατώνται με το νέο εργασιακό νομοσχέδιο που πέρασε με προεδρικό διάταγμα (!) αλλά αναγκάζονται (ίσως για πρώτη φορά) να κάθονται στην ουρά για λίγα καύσιμα. Αν είναι τυχεροί να βρουν πρατήριο που να μην έχει… στερέψει.
Ο κίνδυνος παράλυσης της χώρας μόλις τρεις εβδομάδας πριν ξεκινήσει το Euro και η Γαλλία γίνει, για ένα μήνα, η “καρδιά” του ευρωπαϊκού ποδοσφαίρου (ενός “προϊόντος” που μοιάζει με… ατόφιο χρυσάφι), είναι προ των πυλών. Αν δεν τις έχει περάσει ήδη δηλαδή. Οι απεργιακές κινητοποιήσεις με επίκεντρο την τροφοδοσία στα καύσιμα και τις μεταφορές έχουν ήδη προκαλέσει προβλήματα.
Με αφορμή το εργασιακό νομοσχέδιο, η γαλλική κυβέρνηση και η συνδικαλιστική ομοσπονδία CGT, που ιστορικά πρόσκειται στο κομμουνιστικό κόμμα, βρίσκονται σε σύγκρουση. Η κυβέρνηση έδωσε άδεια για να ξεκινήσουν να χρησιμοποιούνται τα στρατηγικά αποθέματα πετρελαίου, ανακοίνωσε εκπρόσωπος της γαλλικής ομοσπονδίας της πετρελαϊκής βιομηχανίας. Ήδη, εδώ και δυο μέρες η Γαλλία αντλεί από τα στρατηγικά της αποθέματα σε πετρελαϊκά προϊόντα για να αντιμετωπίσει τα προβλήματα.
Τα ξημερώματα της Τετάρτης (26.05.2016), οι δυνάμεις ασφαλείας ήραν τον αποκλεισμό των εγκαταστάσεων του Ντουσί λε Μιν στη βόρεια Γαλλία. Μια μέρα πριν, η άρση του αποκλεισμού των πετρελαϊκών εγκαταστάσεων στην περιοχή της Μασσαλίας με τη “δυναμική” επέμβαση των δυνάμεων ασφαλείας προκάλεσε την κλιμάκωση της κινητοποίησης των συνδικάτων.
Έξι από τα οκτώ διυλιστήρια της Γαλλίας έχουν αποκλειστεί από τους απεργούς. Δύο από τα μεγαλύτερα γαλλικά λιμάνια, της Μασσαλίας και της Χάβρης ετοιμάζονται να συμμετάσχουν στις απεργιακές κινητοποιήσεις. Εάν απεργήσουν οι εργαζόμενοι στον τερματικό πετρελαϊκό σταθμό της Χάβρης, από όπου περνά το 40% των γαλλικών εισαγωγών, «μέσα σε πέντε ή έξι ημέρες, δεν θα υπάρχουν καύσιμα για τα γαλλικά αεροδρόμια», προειδοποίησε ο δήμαρχος της πόλης Εντουάρ Φιλίπ.
Ο αποκλεισμός των πετρελαϊκών εγκαταστάσεων έχει προκαλέσει ελλείψεις καυσίμων στα πρατήρια, το 20% των οποίων έχει κλείσει ή συναντά μεγάλες δυσκολίες τροφοδοσίας. Ο πετρελαϊκός όμιλος Total, που διαθέτει πέντε διυλιστήρια που έχουν αποκλεισθεί, προειδοποίησε ότι θα αναθεωρήσει τα πλάνα επενδύσεων στη Γαλλία.
Το θέμα είναι πόσο θα αντέξει η συνδικαλιστική ομοσπονδία να “τραβήξει” τις κινητοποιήσεις…
Αλλά τα καύσιμα δεν είναι ο μοναδικός “πονοκέφαλος”. Την Πέμπτη σειρά για κινητοποιήσεις παίρνουν οι εργαζόμενοι στις μεταφορές. Θα ακυρωθεί το 15% των πτήσεων από το αεροδρόμιο του Ορλί (το δεύτερο του Παρισιού μετά το Charles de Gaulle), με τα συνδικάτα της πολιτικής αεροπορίας να απειλούν με απεργία από τις 3 έως τις 5 Ιουνίου. Οι μηχανοδηγοί του μετρό και των σιδηροδρόμων μπορεί να ακολουθήσουν επίσης.
Το σενάριο που διαμορφώνεται είναι εφιαλτικό για τη γαλλική κυβέρνηση που περιμένει περισσότερα από 7 εκατομμύρια επισκεπτών στη Γαλλία από τις 10 Ιουνίου για το Euro 2016.
Σύμφωνα όμως με κάποια δημοσιεύματα του γαλλικού Τύπου, «η σύγκλιση των κινητοποιήσεων» μοιάζει να αμβλύνεται: η κινητοποίηση των πανεπιστημίων έχει αρχίσει να εξασθενεί και το κίνημα Nuit Debout στην Place de la Republique φαίνεται προς το παρόν να “σβήνει”.
Η κινητοποίηση των οδηγών φορτηγών που ξεκίνησε πριν από μία εβδομάδα μοιάζει επίσης να βρίσκεται σε αποκλιμάκωση έπειτα από τις εγγυήσεις που προσέφερε η κυβέρνηση για τις υπερωριακές αμοιβές, ενώ στους σιδηροδρόμους, η συμμετοχή στην απεργία της Δευτέρας στο δίκτυο της γαλλικής πρωτεύουσας και στα προάστια ήταν μικρή.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ – ΜΠΕ
Φωτογραφίες: Reuters