Παρασκευή, 22 Νοε.
13oC Αθήνα

Τι συνέβη στην πτήση της Singapore Airlines: Πότε οι αναταράξεις μπορεί να αποβούν μοιραίες και γιατί φοράμε πάντα ζώνη ασφαλείας

Τι συνέβη στην πτήση της Singapore Airlines: Πότε οι αναταράξεις μπορεί να αποβούν μοιραίες και γιατί φοράμε πάντα ζώνη ασφαλείας
Reuters

Η πτήση SQ321 της Singapore Airlines από το Λονδίνο στη Σιγκαπούρη αναγκάστηκε να πραγματοποιήσει αναγκαστική προσγείωση στην Ταϊλάνδη λόγω αναταράξεων και μετά από δραματική πτώση 6.000 ποδιών σε μόλις τρία λεπτά.

Οι επιβάτες και τα μέλη του πληρώματος της πτήσης SQ321 της Singapore Airlines προσγειώθηκαν σήμερα (22,05.2024) στην Σιγκαπούρη, μία ημέρα αφού το αεροσκάφος που πραγματοποιούσε πτήση από το Λονδίνο έπεσε σε «ακραίες και αιφνίδιες αναταράξεις» με αποτέλεσμα τον θάνατο του 73χρονου Βρετανού Τζέφρι Κίτσεν και δεκάδων τραυματιών.

Το αεροσκάφος πραγματοποίησε επείγουσα προσγείωση στην Μπανγκόκ και ο διευθύνων σύμβουλος της αεροπορικής εταιρείας ζήτησε συγγνώμη.

Το χρονικό της πτήσης τρόμου της Singapore Airlines

Το περιστατικό συνέβη χθες Τρίτη (21.05.2024) δέκα ώρες μετά την απογείωση του αεροσκάφους, ενός Boeing 777, την ώρα που πετούσε σε ύψος 11.000 μέτρων επάνω από την Μιανμάρ, όταν αιφνιδιαστικά άρχισε να ανεβαίνει και να κάνει βουτιές βίαια και επανειλημμένως.

Σύμφωνα με επιβάτη, οι άνθρωποι εντός της καμπίνας εκτινάχθηκαν με τέτοια βιαιότητα που το κεφάλι τους χτύπησε στο ταβάνι. Δεκάδες άνθρωποι υπέστησαν σοβαρά τραύματα στο κεφάλι.

Φωτογραφίες από το εσωτερικό του αεροσκάφους δείχνουν μία καμπίνα σπαρμένη με τρόφιμα, μπουκάλια και αποσκευές, ενώ οι μάσκες του οξυγόνου κρέμονται από το ταβάνι.

Η Singapore Airlines «λυπάται πολύ για την τραυματική εμπειρία» που έζησαν οι επιβαίνοντες, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Γκο Τσουν Φονγκ.

«Θέλω να εκφράσω τα πιο ειλικρινή μου συλλυπητήρια στην οικογένεια και τους αγαπημένους του ανθρώπου που έχασε την ζωή του», αναφέρει σε βιντεοσκοπημένο μήνυμα.

Το αεροσκάφος πραγματοποίησε επείγουσα προσγείωση στο αεροδρόμιο της Μπανγκόκ, όπου οι τραυματίες μεταφέρθηκαν στα ασθενοφόρα που περίμεναν στην πίστα.

Στο νοσοκομείο 71 άνθρωποι, 6 σοβαρά 

Ενας Βρετανός 73 ετών πέθανε και, σύμφωνα με το νοσοκομείο της Μπανγκόκ όπου μεταφέρθηκαν οι τραυματίες, νοσηλεύονται 71 άνθρωποι, ανάμεσά τους 6 σε σοβαρή κατάσταση. Σύμφωνα με το αεροδρόμιο της πρωτεύουσας, 83 άνθρωποι τραυματίσθηκαν.

Σήμερα, 131 επιβάτες και 12 μέλη πληρώματος έφθασαν με άλλη πτήση στην Σιγκαπούρη.

Εκεί ήταν οι δικοί τους άνθρωποι και τους υποδέχθηκαν ανακουφισμένοι. Κανείς δεν θέλησε να μιλήσει στους δημοσιογράφους.

Ο Άντριου Ντέιβις, βρετανός επιβάτης, δήλωσε στο BBC Radio 5 ότι το αεροσκάφος «βυθίστηκε ξαφνικά» και «σχεδόν χωρίς προειδοποίηση» και ο ίδιος πίστεψε ότι επρόκειτο να συντριβεί.

Περιέγραψε ότι είδε γύρω του ανθρώπους με τραύματα στο κεφάλι και αίμα στα αυτιά. «Οι αναταράξεις ήταν απίστευτα βίαιες».

Ο πρωθυπουργός της Σιγκαπούρης Λόρενς Γουόνγκ απηύθυνε «τα πιο ειλικρινή του συλλυπητήρια» στην οικογένεια του Βρετανού που έχασε την ζωή του, του Τζεφ Κίτσεν, διευθυντή θεάτρου του Μπρίστολ.

Η Σιγκαπούρη έστειλε επιτροπή έρευνας στην Μπανγκόκ και ο Λόρενς Γιουόνγκ διαβεβαίωσε στο Facebook ότι η χώρα του «συνεργάζεται στενά με τις ταϊλανδικές αρχές».

Μεταξύ των επιβατών, 56 ήταν Αυστραλοί, 47 Βρετανοί και 41 Σιγκαπουριανοί, ανακοίνωσε η εταιρεία.

Ενώ οι αναταράξεις συχνά είναι ελαφριές και διαρκούν λίγο, σε σοβαρές περιπτώσεις μπορεί να προκαλέσουν ζημιές στο αεροπλάνο αλλά και τραυματισμούς στους επιβάτες και το πλήρωμα.

Αλλά πόσο πιθανός είναι ο τραυματισμός ή ο θάνατος από σφοδρές αναταράξεις;

«Είναι πολύ νωρίς για να ξέρουμε τι ακριβώς συνέβη. Αλλά πιστεύω ότι γενικά οι επιβάτες δεν λαμβάνουν επαρκή μέτρα προφύλαξης», δήλωσε στο AFP ο Αντονι Μπρίκχαους, αμερικανός ειδικός αεροπορικής ασφάλειας.

«Μόλις σβήσει το σήμα, οι περισσότεροι λύνουν αμέσως τις ζώνες ασφαλείας».

Σύμφωνα με τον Αντριου Ντέιβις, «το αεροσκάφος έκανε βουτιά την ώρα που το σήμα για τις ζώνες μόλις είχε ανάψει».

Η Άλισον Μπάρκερ, ο γιος της οποίας επέβαινε στο αεροσκάφος, δήλωσε στο BBC ότι της έστειλε sms κάνοντας λόγο για «τρελή πτήση» και λέγοντας ότι πρέπει να γίνει επείγουσα προσγείωση.

«Δεν ξέραμε αν είχε επιζήσει, η αγωνία μας ήταν μεγάλη. Πέρασα τις μακρύτερες δύο ώρες της ζωής μου», είπε.

Τι λένε οι ειδικοί 

Οι αναταράξεις μπορεί να είναι «εξαιρετικά επικίνδυνες» και όλο και συχνότερες, δήλωσαν ειδικοί σε θέματα αεροπορίας στη Mirror.

«Για να το θέσω απλά, οι αναταράξεις συμβαίνουν όταν ο άνεμος αλλάζει ταχύτητα και κατεύθυνση», δήλωσε στη Mirror ο πιλότος Richard Levy, ο οποίος έχει πλέον συνταξιοδοτηθεί μετά από τέσσερις δεκαετίες πτήσεων.

«Αν συμβεί ξαφνικά, μπορεί να νιώσετε τη δύναμή της. Οι αναταράξεις μπορεί να είναι εξαιρετικά επικίνδυνες, όπως είδαμε με την πτήση της Σιγκαπούρης, αλλά ο θάνατος λόγω αναταράξεων είναι εξαιρετικά σπάνιο φαινόμενο».

Και συνέχισε: «Ο πιο πιθανός τρόπος για να προκληθεί θάνατος από αναταράξεις είναι να μην φοράει ο επιβάτης τη ζώνη ασφαλείας του και να χτυπήσει το κεφάλι του στο ταβάνι ή να πέσει κάτι πάνω του. Είναι πολύ σημαντικό να φοράτε τη ζώνη ασφαλείας σας και να παραμένετε δεμένοι αν η πτήση σας πληγεί από αναταράξεις».

Ενώ οι επιβάτες μπορεί να αισθάνονται κάποια ανασφάλεια, εξήγησε ότι στην πραγματικότητα είναι το πλήρωμα αυτό που διατρέχει τον μεγαλύτερο κίνδυνο. Είπε: «Οι αεροσυνοδοί είναι οι πιο ευάλωτοι [γιατί την ώρα των αναταράξεων] ελέγχουν ότι οι επιβάτες έχουν φορέσει τις ζώνες ασφαλείας τους».

«Εάν σας ζητηθεί να παραμείνετε καθιστοί, το χειρότερο πράγμα που μπορείτε να κάνετε είναι “να σηκωθείτε και να πάτε στην τουαλέτα», είπε ο κυβερνήτης – «ακόμη και αν ο αέρας φαίνεται ήσυχος και ομαλός».

Και πρόσθεσε: « Οι αναταράξεις μπορεί να συμβούν οπουδήποτε στον κόσμο και οι πιλότοι θα πρέπει να πετούν γύρω από τις καταιγίδες. Κατά τη διάρκεια των 41χρονης εμπειρίας μου, βίωσα τις περισσότερες αναταράξεις κοντά στη ζώνη διατροπικής σύγκλισης, από τη Νότια Αμερική, αλλά και όταν ταξίδευα από την Ασία προς τις ΗΠΑ, κοντά στα ανατολικά της Ιαπωνίας. Αλλά ευτυχώς, κανείς δεν τραυματίστηκε ποτέ σοβαρά».

Ο καθηγητής Paul Williams, καθηγητής ατμοσφαιρικής επιστήμης στο Πανεπιστήμιο του Reading, δήλωσε στη Mirror: «Οι χειρότερες περιοχές για αναταράξεις είναι στα τροπικά μέρη του πλανήτη, όπου υπάρχουν ισχυρές καταιγίδες, αλλά και στα γεωγραφικά πλάτη του Ηνωμένου Βασιλείου, όπου ένα ρεύμα αέρα που ονομάζεται ρεύμα πίδακα είναι πολύ ισχυρό. Οι ορεινές περιοχές είναι επίσης γενικά ταραχώδεις».

Οι περιοχές με τις πιο συχνές αναταράξεις συνδυάζουν μεγάλα υψόμετρα με υψηλή δραστηριότητα του ρεύματος πίδακα, πράγμα που σημαίνει ότι οι πτήσεις που διασχίζουν ορεινές περιοχές, όπως οι Άνδεις και τα Ιμαλάια, είναι πιο πιθανό να αντιμετωπίσουν ασταθή κίνηση του αέρα. Τα αεροσκάφη που ταξιδεύουν κοντά στη διατροπική ζώνη σύγκλισης, κοντά στον Ισημερινό, είναι επίσης ευάλωτα, ωστόσο, οι πιλότοι συμβουλεύονται πάντα να πετούν γύρω από τις καταιγίδες.

Ο ρόλος της κλιματικής αλλαγής 

Οι επιστήμονες εξηγούν ότι η κλιματική αλλαγή είναι πιθανόν να προκαλέσει περισσότερες αναταράξεις, αόρατες στα ραντάρ.

Σύμφωνα με μελέτη του 2023, η ετήσια διάρκεια των αναταράξεων αυξήθηκε κατά 17% μεταξύ του 1979 και του 2020, ενώ οι πιο σπάνιες σοβαρές αναταράξεις αυξήθηκαν κατά 50%.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Κόσμος Τελευταίες ειδήσεις