Δύτες ξεκίνησαν σήμερα την επιθεώρηση του τάνκερ που μετέφερε 750 τόνους καυσίμων και ναυάγησε χθες στις νοτιανατολικές ακτές της Τυνησίας, ενώ σύμφωνα με τις αρχές δεν έχει εντοπιστεί μέχρι στιγμής κάποια μόλυνση.
Η οργάνωση για την προστασία της φύσης WWF προειδοποίησε ωστόσο για τον κίνδυνο “μιας νέας περιβαλλοντικής καταστροφής στην περιοχή” της Γκαμπές, μιας σημαντικής αλιευτικής ζώνης περίπου 400.000 κατοίκων που έχει ήδη υποστεί επεισόδια ρύπανσης.
Σε εικόνες που δημοσιοποίησαν τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Άμυνας, φαίνονται δύτες του Πολεμικού Ναυτικού που ετοιμάζονται να αναχωρήσουν, και στη συνέχεια να πέσουν στο νερό στο σημείο του ναυαγίου.
“Χάρη στη βελτίωση των μετεωρολογικών συνθηκών, μια ομάδα δυτών συνοδεία του καπετάνιου και του μηχανικού του σκάφους, που γνωρίζουν τη διαμόρφωσή του, μεταβαίνουν επί τόπου προκειμένου να εξετάσουν το κύτος”, δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο ο εκπρόσωπος του δικαστηρίου της Γκαμπές, Μοχάμεντ Καράι, που ξεκίνησε έρευνα για τις αιτίες του ναυαγίου.
Σύμφωνα με τις πρώτες επίσημες διαπιστώσεις, “δεν υπήρξε διαροή προς το παρόν” του φορτίου που μετέφερε το πλοίο.
#Tunisia #Tunisie : Ship carrying 750 tons of diesel has sunk off southeast coast of Tunisia – raising fears of serious environmental harm – the Xelo was heading from Egyptian port of Damietta to Malta pic.twitter.com/mPypDP7d5e
— sebastian usher (@sebusher) April 16, 2022
Πως βυθίστηκε
Το δεξαμενόπλοιο Xelo, που είχε αναχωρήσει από το λιμάνι της Δαμιέττης στην Αίγυπτο και κατευθυνόταν στη Μάλτα, βυθίστηκε χθες, Σάββατο, στα τυνησιακά νερά όπου είχε βρει καταφύγιο το βράδυ της Παρασκευής λόγω των κακών μετεωρολογικών συνθηκών.
Για άγνωστο λόγο, το δεξαμενόπλοιο, μήκους 58 και πλάτους 9 μέτρων, φορτωμένο 750 τόνους βενζίνη, άρχισε να μπάζει νερά. Οι αρχές προχώρησαν τότε στην απομάκρυνση των επτά μελών του πληρώματος προτού το σκάφος βουλιάξει στη θάλασσα την αυγή.
Σε βίντεο του υπουργείου Περιβάλλοντος δεν φαίνεται πλέον τίποτε άλλο παρά η άκρη ενός καταρτιού που αναδύεται από τα κύματα. Η ζώνη έχει τεθεί υπό τον έλεγχο του στρατού και δεν είναι προσβάσιμη στον Τύπο.
Διαβεβαιώνοντας ότι μπορούν να αποτρέψουν μια μεγάλη ρύπανση, οι αρχές ανακοίνωσαν την εγκατάσταση πλωτών φραγμάτων καθώς και την άντληση του φορτίου ή τη ρυμούλκηση του πλοίου.
Λένε πως έχουν λάβει προτάσεις για βοήθεια από ξένες χώρες, χωρίς να πουν από ποιες. Σύμφωνα με τοπικά ΜΜΕ, η Ιταλία πρότεινε την αποστολή ενός ειδικού σκάφους για τη διαχείριση θαλάσσιων καταστροφών.
“Πιστεύουμε πως τα μέσα που έχουμε αναπτύξει θα επιτρέψουν να περιορίσουμε το ατύχημα” και να αποφύγουμε μια μεγάλη ρύπανση, δήλωσε χθες στο Γαλλικό Πρακτορείο η υπουργός Περιβάλλοντος, Λεϊλά Σικαουί, η οποία μετέβη στο σημείο του ναυαγίου σήμερα την αυγή.
Το υπουργείο Μεταφορών δήλωσε από την πλευρά του πως θέλει να “επαληθεύσει τον ακριβή εμπορικό χαρακτήρα του σκάφους και τη διαδρομή του τις τελευταίες εβδομάδες”.
Σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών, το πλοίο είχε πραγματοποιήσει στάση από τις 4 έως τις 8 Απριλίου στο τυνησιακό λιμάνι Σφαξ, μια μεγάλη βιομηχανική πόλη βόρεια της Γκαμπές, “για να αλλάξει πλήρωμα, να ανεφοδιαστεί και να κάνει ελαφρές επισκευές, χωρίς να πραγματοποιήσει φόρτωση ή εκφόρτωση”.
Το όνομα του εφοπλιστή του σκάφους (με αριθμό νηολογίου OMI 7618272), που κατασκευάστηκε το 1977 και έφερε σημαία Ισημερινής Γουινέας, δεν εμφανίζεται στα sites εντοπισμού εμπορικών πλοίων. Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του δικαστηρίου της Γκαμπές, ανήκει στην ιδιοκτησία δύο προσώπων, ενός Λίβυου και ενός Τούρκου.
Το WWF υπενθύμισε πως το σημείο του ναυαγίου είναι “μια αλιευτική ζώνη για 600 ψαράδες” και πως ο κόλπος της Γκαμπές “στεγάζει περίπου 34.000 αλιείς που υποφέρουν από επιθέσεις χημικής ρύπανσης εδώ και δεκαετίες”.
Η περιοχή έχει υποστεί επεισόδια ρύπανσης που οφείλονται στις βιομηχανίες μετατροπής φωσφορικού άλατος και σε έναν αγωγό που μεταφέρει πετρέλαιο από τον τυνησιακό νότο.