Έφυγε σε ηλικία 91 ετών από τη ζωή ο Τζορτζ Λόις (George Lois), ο ομογενής με καταγωγή από την Αιτωλοακαρνανία, ο οποίος εισήγαγε την αντικουλτούρα στη διαφήμιση και σχεδίασε αξιομνημόνευτα εξώφυλλα για το διάσημο αμερικανικό περιοδικό Esquire.
Ο Τζορτζ Λόις (George Lois), ο πιο γνωστός καλλιτεχνικός διευθυντής του 20ου αιώνα, «μπόλιασε» την αντικουλτούρα της δεκαετίας του 1960 και του ’70 στη μεταπολεμική διαφήμιση και δημιούργησε εκπληκτικά εξώφυλλα για το Esquire, καυτηριάζοντας τον αμερικανικό ρατσισμό και τη συμμετοχή στον πόλεμο του Βιετνάμ.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Γεννημένος στο Μανχάταν στις 26 Ιουνίου του 1931, ήταν ένα από τα τρία παιδιά των μεταναστών, Χάρη Λόη και Βασιλικής Θανασούλη με καταγωγή από την ορεινή Ναυπακτία. Ο Τζορτζ και οι αδερφές του, Παρασκευή και Χαρίκλεια, μεγάλωσαν στο Μπρονξ.
Ο Τζορτζ Λόις πέθανε στο σπίτι του στο Μανχάταν στα 91 του χρόνια. Οι πνευματώδεις, ασεβείς διαφημιστικές του καμπάνιες, διέλυσαν τις συνήθειες του κλάδου. Ο γιος του ο Λουκ επιβεβαίωσε τον θάνατο του πατέρα του, μόλις δύο μήνες μετά την απώλεια της μητέρα του, Ρόζμαρι.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Στο άρθρο τους για τον Λόις, οι New York Times κάνουν λόγο για έναν οργισμένο και ασυμβίβαστο άνδρα που γκρέμισε τις διαφημίσεις που έως τότε βασίζονταν σε ρομαντικές εικόνες.
Σε μια διαφήμιση, ένας χιμπατζής έδειξε την απλότητα μίας ηλεκτρονικής συσκευής Xerox. Σε ένα άλλο, ο πρώην πρωταθλητής βαρέων βαρών Τζο Λούις, ο οποίος ήταν βαθιά χρεωμένος στην εφορία, εμφανίστηκε σε διαφήμιση ρωτώντας, «Πού ήσουν όταν σε χρειαζόμουν;».
#Chimpanzee "George Lois, 91, Who Brought the Counterculture to Advertising, Dies" by Robert D. McFadden via NYT https://t.co/9oaFzPaiEA He became well known for the covers he designed for Esquire magazine, many of them wordless critiques of American society. pic.twitter.com/t57bST0lDX
— SFU_Chimps (@ChimpsSfu) November 19, 2022
Ο Τζορτζ Λόις ήταν επίσης γνωστός για τα εξώφυλλα του Esquire που σχεδίασε από το 1962 έως το 1972 . Σε ένα από αυτά έδειχνε τον διάσημο μποξέρ Sonny Liston με καπέλο Αη Βασίλη, υπονοώντας ότι ήταν το τελευταίο άτομο που ήθελε να δει η λευκή Αμερική να κατεβαίνει από την καμινάδα τα Χριστούγεννα.
Ένα άλλο εξώφυλλο εικόνιζε τέσσερα παιδιά από το Βιετνάμ με έναν υπολοχαγό του αμερικανικού στρατού που διέταξε τη σφαγή στο My Lai το 1968. Ο Άντι Γουόρχολ απεικονίστηκε να πνίγεται σε ένα γιγάντιο κουτάκι με σούπα ντομάτας.
Στην καριέρα του που διήρκεσε 60 χρόνια, ο Λόις έγραψε βιβλία για τη διαφήμιση και την καλλιτεχνική διεύθυνση, επινόησε βραβευμένες καμπάνιες για τα πάντα, από σαπούνι μέχρι αεροπορικές εταιρείες και αναγνωρίστηκε ως μία από τις πιο επιδραστικές και δημιουργικές προσωπικότητες της εποχής.
https://twitter.com/etienneshrdlu/status/1594253481627500544?s=20&t=4lJf35OQODe0RHoZ_49A8w
Κάποιοι είπαν ότι ο Τζορτζ Λόις ήταν ο Don Draper, ο ευγενικός, κομψός, κεντρικός χαρακτήρας της άκρως επιτυχημένης σειράς «Mad Men» της AMC.
Ο Λόις, ένας φαλακρός, δυναμικός άνδρας που μιλούσε με προφορά του Μπρονξ και ταυτόχρονα χειρονομούσε, υποστήριξε το 2012 ότι το «Mad Men παρερμήνευσε, κατάφωρα, το διαφημιστικό περιβάλλον που γνώριζε.
Ενώ παραδέχονταν τον ριζοσπαστικό του ρόλο στον εκσυγχρονισμό της διαφήμισης, ορισμένοι κριτικοί τον χαρακτήριζαν αυθάδη και ξεδιάντροπο, επειδή μερικές φορές «εισέπραττε» τα εύσημα για το έξυπνο έργο άλλων.
Τζορτζ Λόις και Ελλάδα: «Πάντα καμάρωνα»
Σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Καθημερινή», το 2020, ο Τζορτζ Λόις δήλωνε υπερήφανος για τη στάση των Ελλήνων στην πανδημία του κορονοϊού και προσέθετε: «Πάντα καμάρωνα που είμαι Έλληνας. Στη ζωή μου είδα πολλούς συμπατριώτες να αλλάζουν τα επίθετά τους και να κρύβουν την καταγωγή τους για να ανελιχθούν πιο εύκολα. Εγώ πάντα ήμουν υπερήφανος για τη χώρα του παππού μου, τον ελληνικό πολιτισμό και την παράδοση».
Πίστευε ότι η διεθνής εικόνα της Ελλάδας έχει βελτιωθεί και αυτό είναι κάτι που πρέπει να διατηρήσουμε και στο μέλλον: «Να μείνετε στον ίδιο δρόμο. Να είσαστε και εσείς υπερήφανοι ως Έλληνες. Πάντα υπάρχουν πάνω και κάτω, αλλά ο ελληνικός λαός έχει αποδείξει ότι δείχνει δύναμη και αντοχή στα δύσκολα».