Το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ ανακοίνωσε χθες πως υπέβαλε αγωγή εναντίον της VW για παραβίαση της αμερικανικής νομοθεσίας για την προστασία του περιβάλλοντος με την εγκατάσταση λογισμικού και συσκευών που είχαν στόχο την παραποίηση των δεδομένων κατά τη διάρκεια των ελέγχων εκπομπών ρύπων σε δεκάδες χιλιάδες οχήματα με ντιζελοκινητήρες.
Παρότι το πρόστιμο αναμένεται να είναι αρκετά χαμηλότερο από το αυστηρότερο που μπορεί θεωρητικά να επιβληθεί βάσει του νόμου (48 δισεκατομμύρια ευρώ), η αγωγή επαναφέρει την προσοχή στα προβλήματα της Φολκσβάγκεν, την ώρα που η διεύθυνση της αυτοκινητοβιομηχανίας εξέφραζε ελπίδες ότι άρχιζε να σημειώνεται πρόοδος στις προσπάθειες να ξεπεραστεί η υπόθεση.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
«Ασφαλώς τα νέα από τις Ηνωμένες Πολιτείες είναι ανησυχητικά για εκείνους που ενδιαφέρονται για την προάσπιση των θέσεων εργασίας στην αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας», ανέφερε ο Ουμπέρτους Χάιλ, αντιπρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας των Σοσιαλδημοκρατών (SPD) στην Μπούντεσταγκ, την ομοσπονδιακή κάτω Βουλή. Ο Χάιλ εξέφρασε την ελπίδα ότι θα αποφευχθούν «δραματικές συνέπειες» για τον όμιλο της Φολκσβάγκεν μέσω μιας άμεσης και ολοκληρωμένης διευθέτησης του σκανδάλου, ενώ τόνισε πως οι εργαζόμενοι του ομίλου VW δεν μπορούν να αναλάβουν την ευθύνη για τις πράξεις αυτών που αποφάσισαν την εγκατάσταση του λογισμικού για την παραπλάνηση των συστημάτων ελέγχου των εκπομπών ρύπων.
Η γερμανική κυβέρνηση εν γένει έχει σταθεί στο πλευρό της VW αφότου η ομοσπονδιακή Υπηρεσία Προστασία του Περιβάλλοντος (Environmental Protection Agency, EPA) αποκάλυψε το σκάνδαλο. Το Βερολίνο προσπαθεί να περιορίσει κατά το δυνατόν τις ζημίες για τον όμιλο, που απασχολεί 270.000 ανθρώπους μόνο στη Γερμανία.
Ο Μίχαελ Φουξ, αντιπρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Ένωσης Χριστιανοδημοκρατών (CDU), του κόμματος της καγκελαρίου Άγγελας Μέρκελ, έκρινε από την πλευρά του πως η σκληρή γραμμή που έχει υιοθετήσει η Ουάσινγκτον ενδέχεται να αποσκοπεί στην ενίσχυση των αμερικανικών αυτοκινητοβιομηχανιών έναντι των γερμανικών ανταγωνιστριών τους.
«Αρχίζω να υποψιάζομαι ότι οι αμερικανικές αρχές (…) επιδιώκουν την εφαρμογή μιας επιθετικής πολιτικής στον βιομηχανικό τομέα, που θα ευνοήσει την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία σε βάρος της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας», υποστήριξε ο Φουξ.
Η Κέρστιν Αντρέε, αντιπρόεδρος της ΚΟ των Πρασίνων στην Μπούντεσταγκ, η οποία έχει επικρίνει έντονα τους χειρισμούς της κυβέρνησης μεγάλου συνασπισμού σε ό,τι αφορά το σκάνδαλο, εκτίμησε πως οι ενέργειες της αμερικανικής κυβέρνησης ήταν αναμενόμενες.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
«Δεν είναι προς το συμφέρον κανενός η VW να συνθλιβεί από αυτό — αλλά δεν μπορεί να υπάρχει νομικό κενό για τις εταιρείες, ακόμη κι αν πρόκειται για εταιρείες με μεγάλη σημασία για την οικονομία, όπως η Φολκσβάγκεν», είπε η Αντρέε στο πρακτορείο ειδήσεων Reuters και πρόσθεσε ότι επίσης φοβάται πως θα υπάρχουν συνέπειες για τις θέσεις εργασίας.
Σε αντίστιξη με τα σκληρά μέτρα των ΗΠΑ εναντίον της VW, οι Γερμανοί πολιτικοί και οι ρυθμιστικοί φορείς στην Ευρώπη αντιμετώπισαν τον όμιλο πολύ ήπια, σύμφωνα με τους επικριτές τους.
Οι ρυθμιστικοί φορείς στη Γερμανία απλώς ενέκριναν μια φθηνή και απλή λύση για την πλειονότητα των 8,5 εκατομμυρίων οχημάτων με το παράνομο λογισμικό που έχουν πωληθεί στην Ευρώπη, ενώ τα κορυφαία στελέχη του ομίλου δεν βρέθηκαν αντιμέτωπα με νομικές διαδικασίες και ανακρίσεις.
Το σκάνδαλο πάντως έχει πλέον απτές συνέπειες στις πωλήσεις του ομίλου στις ΗΠΑ, οι οποίες έπεσαν κατά 9,1% τον Δεκέμβριο και 5% για το σύνολο του 2015. Ο όμιλος, στον οποίο ανήκουν συνολικά δώδεκα μάρκες αυτοκινήτων, δεν πώλησε παρά 30.956 οχήματα τον περασμένο μήνα στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, από 34.058 μονάδες την αντίστοιχη περίοδο του 2014.
Σε ετήσια βάση, οι πωλήσεις του ομίλου που έχει γνωστός με δημοφιλή μοντέλα επιβατικών όπως τα Golf, Passat και Polo μειώθηκαν κατά 5%, στα 349.440 οχήματα, σύμφωνα με ανακοίνωσή του, παρά το γεγονός ότι όλος ο υπόλοιπος κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας κατέγραψε αύξηση των πωλήσεών του τον περασμένο μήνα.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ