Lifestyle

Χόλιγουντ: Σκάνδαλα που «σκεπάζονται» και καριέρες που καταστρέφονται – Πώς το astroturfing έχει γίνει το μεγαλύτερο «εργαλείο»

Στρατηγικοί σύμβουλοι δημοσίων σχέσεων έχουν στήσει έναν τεράστιο μηχανισμό στη βιομηχανία του θεάματος

Χόλιγουντ: Ένας κόσμος γεμάτος αίγλη, λάμψη και μεγάλα ονόματα! Ή μήπως όχι; Πολλές φορές όταν «σβήνουν τα φώτα» αποκαλύπτεται μία σκοτεινή αλήθεια. Αυτή των σκανδάλων. Εκτός κι αν παραμείνει για πάντα καλά κρυμμένη… 

Σε μία τέτοια βιομηχανία, όπως το Χόλιγουντ, όλα είναι μελετημένα. Από τα «πρόσωπα» που πρωταγωνιστούν στα σκάνδαλα, μέχρι το ποια διαμάχη θα φιλοξενηθεί στα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων.

Κι ενώ η τεράστια βιομηχανία θεάματος επιχειρεί να καλύψει τις κρίσεις και να επαναδιαμορφώσει την εικόνα μεγάλων αστέρων του Χόλιγουντ, σήμερα βρίσκεται αντιμέτωπη με έναν ίσως ανίκητο εχθρό: Τα social media, όπως αναφέρει το BBC.

Χαρακτηριστική του ισχυρού μηχανισμού κρίσεων που λειτουργεί παρασκηνιακά στο Χόλιγουντ είναι η πρόσφατης δημόσια διαμάχη μεταξύ των ηθοποιών Μπλέικ Λάιβλι και Τζάστιν Μπαλντόνι, η οποία οδήγησε σε εκατέρωθεν αγωγές.

Η Λάιβλι κατηγόρησε τον Μπαλντόνι και άλλους ότι διεξήγαγαν εκστρατεία λάσπης εναντίον της, αφού εκείνη τον κατηγόρησε για σεξουαλική παρενόχληση στα γυρίσματα.

Την ίδια στιγμή, ο Μπαλντόνι έχει κατηγορήσει τη Λάιβλι, τον σύζυγό της Ράιαν Ρέινολντς και τον δημοσιογράφο τους ότι διεξήγαγαν εκστρατεία λάσπης εναντίον του και ισχυρίζονται ότι προσπάθησε να αναλάβει τον έλεγχο της ταινίας. Και οι δύο πλευρές αρνούνται όλους τους ισχυρισμούς.

Όπως αναφέρει το BBC, με PR στρατηγικούς συμβούλους όπως η Μελίσα Νέιθαν –γνωστή για τη συνεργασία της με τον Τζόνι Ντεπ και τον Ντρέικ– και πρώην στελέχη της CIA να εμπλέκονται στη διαχείριση της κρίσης, η υπόθεση αποκαλύπτει τις αόρατες δυνάμεις που διαμορφώνουν τη δημόσια εικόνα των σταρ.

Οι διαμάχες μεταξύ των σταρ του Χόλιγουντ δεν είναι κάτι νέο. Η ιστορική κόντρα μεταξύ Τζόαν Κρόφορντ και Μπέτι Ντέιβις στη δεκαετία του ’30 και του ’40 αποτελούσε δημόσιο θέαμα και ενέπνευσε μέχρι και τηλεοπτικές σειρές.

Τα τελευταία χρόνια ελάχιστες είναι οι διαμάχες που έχουν γίνει γνωστές στο ευρύ κοινό. Μάλιστα, όσες βγήκαν τελικά στο «φως» έγινε γιατί ήταν σπάνιες. 

Οι πρωταγωνιστές μιας ταινίας δράσης, Mad Max: Fury Road, οι Σαρλίζ Θέρον και Τομ Χάρντι φέρονται να έχουν γυρίσει πολλές από τις σκηνές τους χωριστά.

Και έπειτα υπήρχαν οι υποτιθέμενες εντάσεις μεταξύ της Κιμ Κατραλ και της Σάρα Τζέσικ Πάρκερ, οι οποίες ήταν συμπρωταγωνίστριες στο Sex and the City, το οποίο προβλήθηκε για έξι χρόνια.

Με τα social media να επιτρέπουν στους θαυμαστές άμεση πρόσβαση στους σταρ, οι δημόσιες σχέσεις και η διαχείριση κρίσεων έχουν γίνει πιο περίπλοκες. Οι ειδικοί αναγνωρίζουν ότι οι παραδοσιακές μέθοδοι συγκάλυψης –μέσω αποκλειστικών πληροφοριών σε εφημερίδες ή περιοδικά– έχουν αντικατασταθεί από πιο εξελιγμένες ψηφιακές στρατηγικές, όπως η διασπορά στοχευμένης παραπληροφόρησης.

«Σε κάθε πλατό, υπάρχουν καβγάδες, σχέσεις… συμβαίνουν όλα τα είδη των πραγμάτων», εξηγεί ο Ρίτσαρντ Ράσφιλντ, ιδρυτής και αρθρογράφος στο ενημερωτικό δελτίο του Χόλιγουντ The Ankler. «Το Χόλιγουντ είναι ένας κόσμος γεμάτος από πολύ ακατάστατους ανθρώπους που συναντιούνται για αυτά τα γιγαντιαία έργα, όπου συγκροτούν γρήγορα ομάδες για να φτιάξουν αυτά τα πράγματα και διαλύονται αμέσως μετά.

Σήμερα, σύμφωνα με τους ειδικούς των media, οι δημόσιες σχέσεις του Χόλιγουντ περιλαμβάνουν:

Astroturfing: Δημιουργία ψεύτικων τάσεων στα social media μέσω ψεύτικων λογαριασμών ή πληρωμένων «οπαδών» που προωθούν συγκεκριμένες αφηγήσεις και φήμες.

Διαρροές και αλλαγές ατζέντας: Κατευθυνόμενες αποκαλύψεις που θολώνουν την πραγματική εικόνα μιας κρίσης και εστιάζουν αλλού τη δημόσια συζήτηση.

Στοχευμένη παραπληροφόρηση: Χρήση bots ή ανώνυμων πηγών για τη διασπορά παραποιημένων αφηγήσεων στα social media.

Έλεγχος της δημοσιογραφικής κάλυψης: Οι μεγάλες κινηματογραφικές εταιρείες ασκούν επιρροή μέσω της διαφημιστικής δύναμης που διαθέτουν στα μέσα ενημέρωσης.

Η δύναμη του PR μηχανισμού του Χόλιγουντ αποδεικνύεται από το γεγονός ότι οι περισσότερες κρίσεις σπάνια φτάνουν στο κοινό. Όπως αναφέρουν επαγγελματίες του χώρου, «μερικές από τις πιο αποτελεσματικές κινήσεις δημοσίων σχέσεων είναι εκείνες που κανείς δεν μαθαίνει ποτέ».

Lifestyle
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Newsit Blogs
Lifestyle: Περισσότερα άρθρα
Ο Μπεν Άφλεκ «γείωσε» τον γιο του που ήθελε να αγοράσει αθλητικά παπούτσια χιλιάδων δολαρίων – «Έχεις πολλά γκαζόν να κουρέψεις»
«Μου λέει, ''μπαμπά, έχουμε τα λεφτά'' κι εγώ του απάντησα, ''εγώ έχω τα λεφτά, εσύ είσαι άφραγκος''», περιέγραψε ο Μπεν Άφλεκ τον διάλογο με τον γιο του
Ο Μπεν Άφλεκ
Ξέσπασε η Εύη Βατίδου: «Έχετε προσωπική εμπάθεια και πρόθεση να με βλάψετε για να χαλάσει η εικόνα μου»
«Κάποιοι έχετε προσωπική εμπάθεια, πρόθεση να με εκθέσετε ή να με βλάψετε ακόμη και να επηρεάσετε τον κόσμο ώστε να χαλάσει η εικόνα μου κάτι που έχετε κάνει πολλές φορές στο παρελθόν»
Εύη Βατίδου