Η ηθοποιός Μπλέικ Λάιβλι ήταν αναμφισβήτητα ο No 1 εχθρός του διαδικτύου για αρκετές εβδομάδες το περασμένο καλοκαίρι κατά τη διάρκεια της προώθησης της ταινίας «It Ends With Us» με συμπρωταγωνιστή τον Τζάστιν Μπαλτόνι. Τώρα είναι η πρωταγωνίστρια σε μία νομική υπόθεση που ξεμπροστιάζει τα «εχθρικά εργασιακά περιβάλλοντα» με στόχο βλάψουν τη φήμη ηθοποιών στο Χόλιγουντ, με τον κόσμο να αναρωτιέται ποιον και τι να πιστέψει.
Η διαμάχη ανάμεσα στην Μπλέικ Λάιβλι και τον Τζάστιν Μπαλντόνι έφερε στην επιφάνεια την αμφιλεγόμενη αλλά άκρως συντονισμένη τακτική, «astroturfing» που συναντάται συχνά στο Χόλιγουντ με σκοπό να «θάβει» ηθοποιούς.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Η ηθοποιός κατηγορεί τον συμπρωταγωνιστή της και σκηνοθέτη του «It ends with us» για σεξουαλική παρενόχληση και ισχυρίζεται ότι η ομάδα δημοσίων σχέσεων που συνεργάζεται μαζί του, οργάνωνε στοχευμένα, εκστρατεία δυσφήμισης για να υπονομεύσει τη φήμη της και να διαταράξει τις επιχειρηματικές της δραστηριότητες. Πρόκειται για μια τακτική που δεν είναι καινούρια στο Χόλιγουντ.
Πριν την Μπλέικ Λάιβλι, υπήρξε η υπόθεση Τζόνι Ντεπ – Άμπερ Χερντ, με την τελευταία να κατηγορεί τον πρώην σύζυγό της πως χρησιμοποίησε την ίδια μέθοδο για να την «κατακρεουργήσει» σε επίπεδο διάδοσης φημών.
Δεν είναι τυχαίο το γεγονός πως μόλις αποκαλύφθηκε η μήνυση της Λάιβλι, η Χερντ έσπευσε να δηλώσει πως την πιστεύει απολύτως, καθώς και η ίδια ήταν θύμα της τακτικής αυτής στο πρόσφατο παρελθόν. «Τα social media είναι η απόλυτη προσωποποίηση του κλασικού ρητού “Ένα ψέμα ταξιδεύει στα μισά του κόσμου προτού η αλήθεια προλάβει να φορέσει τις μπότες της”. Είναι τόσο τρομακτικό όσο και καταστροφικό», έγραψε η Άμπερ Χερντ.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Τώρα, η υπόθεση Λάιβλι – Μπαλντόνι είναι ένα από τα πιο πολύκροτα σκάνδαλα του Χόλιγουντ που ήρθε στο φως και περιλαμβάνει ισχυρισμούς για σεξουαλική παρενόχληση, εκστρατεία δυσφήμισης και διαρροές μηνυμάτων. Η υπόθεση έχει εμπλέξει τέσσερα διαφορετικά γραφεία PR, με τις λεπτομέρειες να αποκαλύπτονται σε επίσημες καταγγελίες και δημοσιογραφικές έρευνες. Το πώς θα καταλήξει, είναι νωρίς ακόμα να πει κανείς.
Οι New York Times αποκάλυψαν συνομιλίες της εταιρείας διαχείρισης κρίσεων που προσέλαβε ο Μπαλντόνι με τον ίδιο. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, ο Μπαλντόνι έγραφε μεταξύ άλλων: «Νομίζω ότι πρέπει να είσαι σκληρή και να δείξεις τη δύναμη του, τι μπορείς να κάνεις σε αυτά τα σενάρια. Θέλω να αισθάνεται ότι [η Λάιβλι] θα θαφτεί».
Εκ μέρους της εταιρείας, η υπεύθυνη απάντησε: «Δεν μπορούμε να γράψουμε ότι θα την καταστρέψουμε» για να επιστρέψει λίγα λεπτά αργότερα, γράφοντας: «Φαντάσου να καταλήξει σε λάθος χέρια ένα έγγραφο που να λέει όλα όσα θέλει. Ξέρεις ότι μπορούμε να θάψουμε οποιονδήποτε, αλλά δεν μπορώ να το γράψω αυτό σε έγγραφα. Θα είμαι πολύ σκληρή».
Η αμφιλεγόμενη τακτική ονομάζεται «astroturfing» και αφορά στην στοχευμένη εκστρατεία δυσφήμισης κατά κάποιου προσώπου. Ο ιθύνων νους πίσω από αυτήν, κάθε φορά, συντονίζει βασικά fake accounts – καμιά φορά και πραγματικά – στα social media, για να προωθήσουν μια αφήγηση. Μοιάζει με «γνήσια κοινή γνώμη», αλλά είναι εντελώς κατασκευασμένη. Οι εταιρείες δημοσίων σχέσεων ή διαχείρισης κρίσεων που χρησιμοποιούν την τακτική αυτή, ξέρουν πώς να εκμεταλλεύονται τα στερεότυπα – στην προκειμένη περίπτωση της Λάιβλι, προκρίθηκε το «γυναίκες με εξουσία που είναι ελεγκτικές ή απαιτητικές».
Αυτές οι αφηγήσεις βρίσκουν απήχηση στο κοινό που είναι προδιατιθέμενο να τις πιστέψει, και το astroturfing τις ενισχύει με καταστροφικά αποτελέσματα, επισημαίνουν οι ειδικοί.
Πώς ξεκίνησε η υπόθεση Λάιβλι – Μπαλντόνι
Από την στιγμή που ο Τζάστιν Μπαλντόνι ανακοίνωσε το 2019 ότι θα διασκευάσει το best seller βιβλίο «It Ends With Us» (Τελειώνει με εμάς) σε ταινία, επικράτησε φρενίτιδα. Υπάρχουν λίγα βιβλία τα τελευταία χρόνια που έχουν γίνει τόσο μεγάλο πολιτιστικό φαινόμενο όσο το μυθιστόρημα της Colleen Hoover – έχει πουλήσει 20 εκατομμύρια αντίτυπα και έγινε viral στο TikTok με περισσότερες από ένα δισεκατομμύριο tags στην εφαρμογή.
Όταν η Μπλέικ Λάιβλι, η οποία έγινε γνωστή τη δεκαετία του 2000 παίζοντας στο Gossip Girl, ορίστηκε ως ο κεντρικός χαρακτήρας, οι θαυμαστές ενθουσιάστηκαν ακόμη περισσότερο, περιγράφοντάς την ως την τέλεια επιλογή για να υποδυθεί τη Lily Bloom, μια νεαρή γυναίκα που μεγάλωσε ως μάρτυρας ενδοοικογενειακής κακοποίησης και καταλήγει στην ίδια θέση χρόνια αργότερα.
Η ταινία κυκλοφόρησε στις αρχές Αυγούστου και έγινε εισπρακτική επιτυχία αποφέροντας περισσότερα από 350 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως. Ενώ η ταινία ήταν επιτυχημένη στο box office, έλαβε μικτές κριτικές από τους ειδικούς του θεάματος, με κάποιους να λένε ότι ρομαντικοποιούσε την ενδοοικογενειακή κακοποίηση.
Όμως, παρά την οικονομική της επιτυχία, όλα δεν κυλούσαν τόσο ομαλά στα παρασκήνια. Οι φήμες για διαμάχη μεταξύ του Μπαλντόνι και της Λάιβλι άρχισαν να διαδίδονται πριν καν κυκλοφορήσει η ταινία.
Η Λάιβλι υπέβαλε μήνυση εναντίον του συμπρωταγωνιστή της Τζάστιν Μπαλντόνι για σεξουαλική παρενόχληση και ότι ξεκίνησε μια εκστρατεία συκοφαντικής δυσφήμισης εναντίον της, κάτι που ο Μπαλντόνι αρνείται κατηγορηματικά. Μετά την μήνυση σε βάρους του, ο ηθοποιός σχεδιάζει να της απαντήσει με το ίδιο «νόμισμα» για να αποκαταστήσει την φήμη του. Σύμφωνα με τη DailyMail, αμέσως μόλις τα δικαστήρια ανοίξουν μετά την Πρωτοχρονιά, ο Μπαλντόνι θα κινηθεί νομικά εναντίον της Μπλέικ Λάιβλι.
Η εκπρόσωπος της Μπλέικ Λάιβλι, Leslie Sloane, διαψεύδει ότι ήταν εκείνη που ξεκίνησε την «καμπάνια» δυσφήμισης του Τζάστιν Μπαλντόνι, διαρρέοντας στον Τύπο πληροφορίες για τα προβλήματα που είχαν οι δύο πρωταγωνιστές στα γυρίσματα της ταινίας «It Ends With Us», τα οποία τους οδηγούν πλέον στις δικαστικές αίθουσες.
«Στις 11 Αυγούστου, επικοινώνησε μαζί μου η Σάρα Νέιθαν μεταφέροντας μου μία ανώνυμη πληροφορία που έλαβε το Page Six για καταγγελίες στα γυρίσματα της ταινίας. Μετά από αυτό, επικοινώνησαν μαζί μου διάφορα μέσα ενημέρωσης ζητώντας πληροφορίες. Όταν ρωτήθηκα, τους παρέπεμψα στην Wayfarer ή στη Sony για περαιτέρω πληροφορίες σχετικά με το ζήτημα. Είναι σαφές ότι ο κύριος Μπαλντόνι και οι συνεργάτες του στη Wayfarer υπονοούν ότι εγώ ξεκίνησα τις ιστορίες για τις καταγγελίες, κάτι που είναι ψευδές. Παρακαλώ διαβάστε την αγωγή της κυρίας Λάιβλι και την αγωγή που κατέθεσαν η Jonesworks LLC και η Στέφανι Τζόουνς, όπου περιγράφονται λεπτομερώς οι ενέργειές του κατά της πελάτισσάς μου» σημειώνει η ίδια.
Για μια ταινία που καταπιάνεται με την ενδοοικογενειακή κακοποίηση, η περιοδεία για το It Ends With Us μάλλον δεν ήταν αυτό που θα περίμενε κανείς. Αντί για τη γυναικεία ενδυνάμωση η Μπλέικ Λάιβλι μίλησε για μόδα και φλοράλ στο κόκκινο χαλί. Επίσης, στην πρεμιέρα του Λονδίνου, ο Τύπος κλήθηκε να κρατήσει τις ερωτήσεις «διασκεδαστικές και ανάλαφρες», με έναν διοργανωτή της εκδήλωσης να λέει στους δημοσιογράφους «να αποφύγουν ερωτήσεις σχετικά με την ενδοοικογενειακή κακοποίηση».
Παράλληλα με την περιοδεία, αίσθηση προκάλεσε το γεγονός ότι η Λάιβλι και ο Μπαλντόνι δεν φωτογραφήθηκαν μαζί στο κόκκινο χαλί στην πρεμιέρα της ταινίας στη Νέα Υόρκη στις 6 Αυγούστου, ούτε έδωσαν συνεντεύξεις μαζί κατά τη διάρκεια της περιοδείας.
Ούτε η Λάιβλι ούτε ο Μπαλντόνι αναφέρθηκαν στις φήμες για διαμάχη κατά τη διάρκεια της περιοδείας και η μόνη αναφορά που έκανε ο ένας στον άλλον ήταν ο Μπαλντόνι που είπε στο Today ότι η συμπρωταγωνίστριά του ήταν «δυναμική και δημιουργική».
Κατά τη διάρκεια της περιοδείας για την ταινία, ο Μπαλντόνι προσέλαβε μια υπεύθυνη διαχείρισης κρίσεων, τη Melissa Nathan, της οποίας οι προηγούμενοι πελάτες περιλαμβάνουν τον Johnny Depp και τον Drake. Λίγο μετά την περιοδεία, η Λάιβλι αντιμετώπισε ένα μπαράζ επικρίσεων στα social media σχετικά με τα σχόλιά της σε εκείνη την περιοδεία καθώς και από παλιές συνεντεύξεις της.
Μία από τις συνεντεύξεις που επανεμφανίστηκε ήταν αυτή που κοινοποίησε μια Νορβηγίδα δημοσιογράφος, η Kjersti Flaa, η οποία δημοσίευσε ένα βίντεο στο YouTube με τη συνέντευξη που είχε η ίδια πάρει από τη Λάιβλι το 2016. Είχε τον τίτλο «Η συνέντευξη της Blake Lively που με έκανε να θέλω να σταματήσω τη δουλειά μου».
Η δημοσιογράφος έχει πει από τότε ότι δεν είχε «καμία σχέση με τον Τζάστιν Μπαλντόνι και την καμπάνια δυσφήμισης» που φέρεται να ενορχήστρωσε εναντίον της συμπρωταγωνίστριάς του Μπλέικ Λάιβλι.
Η μήνυση της Λάιβλι κατά του Μπαλντόνι
Τέσσερις μήνες μετά την κυκλοφορία της ταινίας, η Λάιβλι έκανε μήνυση στον Μπαλντόνι, τον οποίο κατηγόρησε για σεξουαλική παρενόχληση, ενώ κατηγορεί και τον διευθύνοντα σύμβουλο της Wayfarer, Τζέιμι Χιθ για «επανειλημμένη σεξουαλική παρενόχληση και άλλη ενοχλητική συμπεριφορά». Κάποιες γυναίκες, μέλη του καστ και του συνεργείου της ταινίας, είχαν επίσης μιλήσει για τη συμπεριφορά τους, σύμφωνα με την κατάθεση.
Ισχυρίζεται επίσης ότι ο Μπαλντόνι και άλλα άτομα που συμμετείχαν στην παραγωγή της ταινίας συμμετείχαν σε μια συνάντηση τον Ιανουάριο για να αντιμετωπίσουν «το εχθρικό περιβάλλον εργασίας» στα γυρίσματα. Ο σύζυγός της, ο ηθοποιός Ράιαν Ρέινολντς, ήταν σε εκείνη τη συνάντηση μαζί της, σύμφωνα με την καταγγελία.
Στη συνάντηση, οι παρευρισκόμενοι συμφώνησαν σε μια λίστα απαιτήσεων, συμπεριλαμβανομένου του Μπαλντόνι και του Χιθ, να μην κάνουν πλέον περιγραφές των γεννητικών τους οργάνων, απαιτώντας έναν «συντονιστή οικειότητας» στο πλατό ανά πάσα στιγμή όταν η Λάιβλι ήταν σε σκηνές με τον Μπαλντόνι και να μην παραβρίσκονται «φίλοι» των παραγωγών και των σκηνοθετών στα γυρίσματα κατά τη διάρκεια σκηνών που η Λάιβλι ήταν γυμνή.
Στη μήνυση, η Λάιβλι ισχυρίζεται επίσης ότι ο Μπαλντόνι και η ομάδα του επιτέθηκαν στη δημόσια εικόνα της μετά τη συνάντηση.
Τον κατηγορεί ότι ενορχήστρωσε ένα σατανικό σχέδιο για να «καταστρέψει» τη φήμη της στον Τύπο και στο Διαδίκτυο, συμπεριλαμβανομένης της πρόσληψης διαχειριστή κρίσεων που οδήγησε ένα «σύνθετο, συντονισμένο και καλά χρηματοδοτούμενο σχέδιο αντιποίνων» εναντίον της και χρησιμοποίησε έναν «ψηφιακό στρατό» για να δημοσιεύσει περιεχόμενο στα social media που φαινόταν αυθεντικό.
«Για να προστατευτεί από τον κίνδυνο η Λάιβλι να αποκαλύψει ποτέ την αλήθεια για τον Μπαλντόνι, η ομάδα Μπαλντόνι-Wayfarer δημιούργησε και ενίσχυσε περιεχόμενο που είχε σχεδιαστεί για να πλήξει την αξιοπιστία της Λάιβλι», έγραψε η ομάδα της στην μήνυση.
Προστίθεται επίσης ότι: «Ασχολήθηκαν με τις ίδιες τεχνικές για να ενισχύσουν την αξιοπιστία του Μπαλντόνι και να καταστείλουν κάθε αρνητικό περιεχόμενο για αυτόν».
Στη μήνυση, η Λάιβλι λέει ότι αυτό έχει οδηγήσει σε «ουσιαστική βλάβη» που επηρέασε «όλες τις πτυχές» της ζωής της.
Η νομική ομάδα του Μπαλντόνι υποστήριξε ότι οι ισχυρισμοί είναι «κατηγορηματικά ψευδείς» και είπε ότι προσέλαβαν έναν διαχειριστή κρίσεων επειδή η Λάιβλι είχε απειλήσει να εκτροχιάσει την ταινία αν δεν ικανοποιηθούν τα αιτήματά της.
Απαντώντας στη νομική καταγγελία, ο δικηγόρος του Μπαλντόνι, Bryan Freedman, δήλωσε: «Είναι ντροπή που η κυρία Λάιβλι και οι εκπρόσωποί της θα κάνουν τόσο σοβαρές και κατηγορηματικά ψευδείς κατηγορίες εναντίον του κ. Μπαλντόνι, της Wayfarer Studios και των εκπροσώπων της».
Ο Freedman κατηγόρησε την Λάιβλι ότι είχε πολλές απαιτήσεις και απειλούσε συνεχώς, συμπεριλαμβανομένης της «απειλής ότι δεν θα εμφανιστεί στα γυρίσματα, ότι δεν θα προωθήσει την ταινία», κάτι που θα κατέληγε «τελικά στον αφανισμό της κατά τη διάρκεια της κυκλοφορίας, εάν δεν ικανοποιούνταν τα αιτήματά της».
Οι αστέρες του Χόλιγουντ, όπως η Αμέρικα Φερέρα, Αμπερ Τάμπλιν και Αλέξις Μπλέντελ, υποστήριξαν δημόσια την Μπλέικ Λάιβλι μετά την υποβολή της καταγγελίας της ενώ ακολούθησαν κι άλλοι.,
Οι τρεις πρωταγωνίστησαν με τη Λάιβλι στην ταινία του 2005 The Sisterhood of the Traveling Pants και εξέδωσαν κοινή δήλωση στο Instagram, λέγοντας ότι «είναι μαζί της με αλληλεγγύη».
«Σε όλη τη διάρκεια των γυρισμάτων του It Ends with Us, την είδαμε να παίρνει το θάρρος να ζητήσει έναν ασφαλή χώρο εργασίας για τον εαυτό της και τους συναδέλφους της στο πλατό, και είμαστε τρομοκρατημένες διαβάζοντας τα στοιχεία μιας προμελετημένης και εκδικητικής προσπάθειας που ακολούθησε να δυσφημήσει τη φωνή της», έγραψαν.
Η Colleen Hoover, η συγγραφέας του It Ends With Us, έδειξε επίσης την υποστήριξή της, περιγράφοντας τη Λάιβλι ως «τίμια, ευγενική, υποστηρικτική και υπομονετική».
Νωρίτερα τον Δεκέμβριο, ο Μπαλντόνι τιμήθηκε με το βραβείο αλληλεγγύης των γυναικών από τη Vital Voices, έναν παγκόσμιο μη κερδοσκοπικό οργανισμό που εστιάζει στην ενδυνάμωση των γυναικών. Ο οργανισμός έχει πλέον ανακαλέσει το βραβείο μετά τη μήνυση της Λάιβλι.
«Τα μάτια μας είναι ανοιχτά»
Οι New York Times, που έκαναν γνωστή την ιστορία της καταγγελίας της Λάιβλι, ανέφεραν ότι η ίδια «αρνήθηκε ότι η ίδια ή οποιοσδήποτε εκπρόσωπός της φύτεψε ή διέδωσε αρνητικές πληροφορίες για τον κύριο Μπαλντόνι ή την Wayfarer». Η εφημερίδα επεσήμανε επίσης ότι «είναι αδύνατο να γνωρίζουμε πόσο από την αρνητική δημοσιότητα» προς τη Λάιβλι είχε αρχικά δημιουργηθεί από εκείνους που εργάζονταν για λογαριασμό του Μπαλντόνι, «και πόσο την πρόσεξαν και την ενίσχυσαν».
Ορισμένοι θαυμαστές τόνισαν ότι οι επικρίσεις τους ήταν γνήσιες, αλλά πολλοί που στράφηκαν εναντίον της Λάιβλι βλέπουν τώρα την κατάσταση με άλλα μάτια.
«Είμαστε τόσο ικανοί να χειραγωγηθούμε για να μισήσουμε μια γυναίκα που αρκεί μια συντονισμένη προσπάθεια PR για να αλλάξουμε στρατόπεδο», έγραψε η Maddy Mussen στο Standard.
«Τώρα που τα μάτια μας είναι ανοιχτά, θα είναι πιο δύσκολο να μας ξεγελάσουν; Ή θα εξακολουθούμε να θέλουμε κάθε δικαιολογία για να στραφούμε εναντίον μιας διάσημης γυναίκας που ξαφνικά, στα μάτια μας και στα μάτια αυτών που μας χειραγωγούν, δεν είναι πλέον άξια;».
Η Laura Snapes του Guardian έγραψε ότι η ίδια και οι φίλοι της είχαν πλέον «κοιτάξει πίσω, τρομοκρατημένοι, σε όσα είχαμε πει γι’ αυτήν τους τελευταίους μήνες». Και πρόσθεσε: «Η καταγγελία της Λάιβλι έχει κάνει το κεφάλι μου να γυρίζει. Τι μπορείς πραγματικά να πιστέψεις;»