“Είναι, πιθανότατα, μία από τις τελευταίες μου ευκαιρίες να σημειώσω επιτυχία ως καλλιτέχνιδα. Καθώς πλησιάζω τα 30, θέλω να δουλεύω σκληρά για όσο ακόμα η κοινωνία μου επιτρέπει να είμαι επιτυχημένη”, λέει η Taylor Swift στο ντοκιμαντέρ του Netflix ‘Miss Americana’, με αφορμή την κυκλοφορία του έβδομου άλμπουμ της ‘Lover’.
Το τελευταίο έγινε το έκτο project της Αμερικανής καλλιτέχνιδας που σκαρφάλωσε στην κορυφή του Billboard, αποσπώντας μάλιστα διθυραμβικές κριτικές – τις καλύτερες της καριέρας της μέχρι εκείνη τη στιγμή.
Μία πανδημία και αρκετοί μήνες κοινωνικής αποστασιοποίησης ήταν αρκετοί για να πείσουν την 32χρονη, πλέον, σουπερστάρ, πως οι ενδοιασμοί του 2019 δεν ήταν παρά δημιουργήματα των ανασφαλειών της. Στις 14 Μαρτίου του 2021, το project-έκπληξη ‘folklore’ βραβεύεται ως άλμπουμ της χρονιάς στα βραβεία Grammy, διάκριση την οποία η Swift λαμβάνει για τρίτη φορά στην καριέρα της, ισοφαρίζοντας το ρεκόρ τριών ακόμα θρύλων της μουσικής βιομηχανίας: του Stevie Wonder, του Frank Sinatra και του Paul Simon.
Λιγότερο από ένα χρόνο μετά το τεράστιο αυτό ορόσημο, έρχεται το δεύτερο επανηχογραφημένο άλμπουμ της Taylor Swift, ‘Red (Taylor’s Version)’, στον απόηχο της δημόσιας διαμάχης της με τον επιχειρηματία και μάνατζερ καλλιτεχνών Scooter Braun, που προέβη σε αγορά της πνευματικής της ιδιοκτησίας εν αγνοία της.
Το τραγούδι ‘All Too Well (10-Minute Version)’ γίνεται το μεγαλύτερο σε διάρκεια single που φτάνει στην κορυφή του Billboard Hot 100, ξεπερνώντας το κλασικό ‘American Pie’ του Don McLean, ο οποίος και τη συνεχάρη δημοσίως. Η Swift σκηνοθετεί η ίδια το βίντεο κλιπ του τραγουδιού, το οποίο αποσπά εξαιρετικές κριτικές και αρκετές διακρίσεις.
Fast forward περίπου ένα χρόνο αργότερα, στις 21 Οκτωβρίου του 2022, η Swift κυκλοφορεί το δέκατο άλμπουμ της, με τίτλο ‘Midnights’. Ένα άλμπουμ που μοιάζει με κράμα προηγούμενων δουλειών της, όπως το κατά πολλούς υποτιμημένο ‘reputation’ και το κατά γενική ομολογία synth-pop αριστούργημα, ‘1989’. Το τελευταίο, άλλωστε, σηματοδότησε την πλήρη μετάβασή της από την country στην pop και, ως εκ τούτου, την εδραίωσή της στο παγκόσμιο καλλιτεχνικό στερέωμα.
Με το ‘Midnights’, η Swift για μία ακόμα φορά επανεφευρίσκει τον εαυτό της ως καλλλιτέχνις. Περισσότερο από ποτέ, όμως, αποδέχεται τον πραγματικό της εαυτό, με τα προτερήματα και τα ελαττώματά του.
“Η Taylor Swift αποδέχεται το Grammy για το άλμπουμ της χρονιάς για το ‘folklore’, μαζί με τους παραγωγούς της. Μεταξύ αυτών ο Jack Antonoff, με τον οποίο έχει συνεργαστεί σε 8 άλμπουμ.”
To «Midnights» είναι η πιο σίγουρη δουλειά της Swift μέχρι στιγμής
Έχοντας περάσει σχεδόν δεκαπέντε χρόνια στη μουσική βιομηχανία, η Taylor Swift έχει διανύσει όλα τα στάδια ενός καλλιτέχνη και δεν έχει, πλέον, τίποτα να φοβηθεί ή να αποδείξει. Έχοντας αποτάξει το ρόλο του παραδείγματος προς μίμηση που την ακολουθούσε θέλοντας και μη κατά τη διάρκεια των πρώτων χρόνων της καριέρας της, το ‘Midnights’ κάνει την απελευθέρωση της στιχουργικής της να φαντάζει πιο αυθεντική από ποτέ. Με το τελευταίο της άλμπουμ, η Taylor Swift μυεί τους φανς της στα πιο σκοτεινά και ντροπιαστικά της όνειρα.
Η Swift έχει πολλάκις αναφερθεί στη δυσκολία της να βρει την ισορροπία ανάμεσα στα ανθρώπινα χαρακτηριστικά της και την περσόνα της ως καλλιτέχνιδα-πρώτυπο, μία ισορροπία πάρα πολύ λεπτή, ιδίως όταν πρόκειται για γυναίκα, και δη για μία ηγετική φιγούρα της μουσικής βιομηχανίας όπως εκείνη. Κι όμως, αυτή τη φορά αποδεικνύει περίτρανα πως το κυνήγι της ισορροπίας αυτής ανήκει στο παρελθόν. Κομμάτια όπως το ‘Anti-Hero’ περιλαμβάνουν ορισμένους από τους πιο γενναίους και ωμούς στίχους της καριέρας της, που “με το γάντι” ασκούν κριτική σε βρετανικά tabloids, την πολιτική σκηνή των Ηνωμένων Πολιτειών, ακόμα και τον ίδιο της τον εαυτό.
Η επιστροφή των concept albums
“Συνάντησέ με τα μεσάνυχτα”, λέει ο πρώτος στίχος ενός ακόμα concept album της Taylor Swift, του τρίτου μετά τα “αδερφάκια” ‘folklore’ και ‘evermore’ του 2020, το θέμα των οποίων ήταν η απόδραση από τη ζοφερή πραγματικότητα της πανδημίας του COVID-19.
Το ‘Midnights’ είναι το τρίτο άλμπουμ της Αμερικανής που επικεντρώνεται γύρω από μία ιστορία. Δεκατρία τραγούδια, οι ιστορίες δεκατριών άγρυπνων βραδιών της γεννημένης στις 13 Δεκεμβρίου του 1989 Swift, από όπου προέκυψε και ο τίτλος του άλμπουμ. Δεν έκρυψε ποτέ, άλλωστε, ότι οι στίχοι των τραγουδιών της έχουν γραφτεί, ως επί το πλείστον, τις μεταμεσονύκτιες ώρες. Γι’ αυτό και με το ‘Midnights’, καταφέρνει να αφήσει έκθετες τις πιο σκοτεινές πτυχές του εαυτού της και τις ενδόμυχες σκέψεις που την κράτησαν ξάγρυπνη. Η ίδια το περιγράφει ως “ένα ταξίδι ανάμεσα στο τρόμο και τα γλυκά όνειρα”.
Οι εκπλήξεις της Taylor Swift δε σταματούν
Η πιο ευχάριστη έκπληξη που μας επιφύλασσε το ‘Midnights’ ήταν το ‘Snow On The Beach’, μία συνεργασία με τη Lana Del Rey, για τη στιχουργική και την τέχνη της οποίας η Swift δεν έχει διστάσει να εκφράσει το θαυμασμό της ουκ ολίγες φορές. Προτού οι πρώτες κριτικές προλάβουν να στέψουν το ‘Midnights’ ως ένα από τα καλύτερα άλμπουμς της χρονιάς, ωστόσο, η Swift έχει μερικούς ακόμα άσσους στο μανίκι της. Το ‘Midnights (3am Edition)’ κυκλοφορεί μόλις τρεις ώρες μετά την απλή έκδοση του άλμπουμ και περιλαμβάνει επτά επιπλέον κομμάτια, με παραγωγούς τους σταθερούς συνεργάτες της, Jack Antonoff και Aaron Dessner.
Οι εκπλήξεις, όμως, συνεχίζονται, με τη Swift να ανακοινώνει -ατάραχη, σε αντίθεση με τους χιλιάδες θαυμαστές της- πως το ‘Midnights’ θα είναι ένα οπτικοποιημένο άλμπουμ, το πρώτο της καριέρας της. Δημοσιεύοντας ένα teaser trailer, η 32χρονη ανακοινώνει συνεργασίες με ονόματα όπως η Dita Von Teese, το συγκρότημα HAIM και η βραβευμένη με Όσκαρ Laura Dern, με τους φανς να αδημονούν για ένα project ανάλογο του ομώνυμου άλμπουμ της Beyoncé, που κυκλοφόρησε το 2013.
Σύμφωνα με την Taylor Swift, το ‘Midnights’ είναι μία σύνθεση της έντασης, του ζενίθ και του ναδίρ, των παλινδρομήσεων. Η ζωή μπορεί να είναι σκοτεινή, έναστρη, μπερδεμένη, τρομακτική, ηλεκτρισμένη, ζεστή, ψυχρή, ρομαντική ή μοναχική. Όπως και το ‘Midnights’.
Πράγματι, το δέκατο άλμπουμ της Swift είναι ένα συναισθηματικό roller coaster, και σχεδόν κάθε στίχος του αποτελεί τρανταχτή απόδειξη πως ο θρόνος της μουσικής βιομηχανίας της ανήκει δικαιωματικά. Και θα εξακολουθήσει να της ανήκει για πολλά χρόνια ακόμα.
Κείμενο: Θοδωρής Τσαγκαράκης
Πηγές: www.nme.com, www.independent.co.uk, www.rollingstone.com