Lifestyle

Μπέτι Ντέιβις εναντίον Τζόαν Κρόφορντ: Η θρυλική έχθρα που σημάδεψε το Χόλιγουντ και πήρε διαστάσεις μύθου

Μπέτι Ντέιβις και Τζόαν Κρόφορντ

Οι έχθρες δεν βασίζονται ποτέ στο μίσος, οι έχθρες βασίζονται στον πόνο, είχε πει η Μόνικα Μπελούτσι όταν κάποτε ρωτήθηκε για την κόντρα της Μπέτι Ντέιβις και της Τζόαν Κρόφορντ που έγραψε ιστορία. Η Μπέτι Ντέιβις και η Τζόαν Κρόφορντ, δύο θρυλικές ηθοποιοί του Χόλιγουντ και κάτοχοι βραβείων Όσκαρ, έγραψαν ιστορία με τις εμβληματικές τους ερμηνείες σε ταινίες που πλέον θεωρούνται κλασικές.

Ωστόσο, η λάμψη της καριέρας των δύο ηθοποιών και σταρ του Χόλιγουντ συχνά θαμπωνόταν από τη διαβόητη έχθρα τους – μια σφοδρή αντιπαλότητα γεμάτη ίντριγκες, πισώπλατα μαχαιρώματα και αδιάκοπες προσπάθειες υπονόμευσης η μία της άλλης, που εξακολουθεί να συναρπάζει το κοινό μέχρι σήμερα.

Μπέτι Ντέιβις: Εάν υπάρχει μια λίστα με τις πέντε καλύτερες ηθοποιούς της αξεπέραστης χρυσής εποχής του Χόλυγουντ, σίγουρα μία περίοπτη θέση καταλαμβάνει η Μπέτι Ντέιβις. Το «ιερό τέρας» της υποκριτικής, πίσω από το γλυκό – επιφανειακά – πρόσωπό της και την αινιγματική ματιά της, έκρυβε τη σκληράδα, που απαιτείται για να επιβιώσει ή καλύτερα να κυριαρχήσει στην αμερικανική κινηματογραφική βιομηχανία.

Τζόαν Κρόφορντ: Η σταρ με τα υπέροχα μεγάλα εκφραστικά μάτια, τις οξείες γωνίες του προσώπου της και το στόμα που έσταζε δηλητήριο. Μία τοξική σταρ, που όλοι είχαν να πουν έναν κακό λόγο γι’ αυτή, αλλά και να εκφράσουν τον θαυμασμό τους για το πηγαίο ταλέντο της.

Η κόντρα τους είναι μία από τις πιο διάσημες και τοξικές αντιπαλότητες στην ιστορία του Χόλιγουντ κι έγραψε μια «μαύρη» σελίδα στην κινηματογραφική ιστορία. Όλα άρχισαν κατά τα γυρίσματα της θρυλικής ταινίας «Whatever Happened to Baby Jane?» το 1962, όπου η κόντρα φούντωσε για τα καλά και οι δύο μεγάλες σταρ της χρυσής εποχής του κινηματογράφου βρέθηκαν στα μαχαίρια, τόσο μπροστά όσο και πίσω από τις κάμερες. Ωστόσο, η πηγή της βρισκόταν αλλού…

Η Μπέτι Ντέιβις, με τον εκρηκτικό χαρακτήρα και την αφοσίωσή της στη δουλειά, βρέθηκε να έρχεται σε έντονη αντιπαράθεση με την Τζόαν Κρόφορντ, η οποία θεωρούσε τον εαυτό της πιο «κομψή» και στρατηγικά προσανατολισμένη. Σχόλια του τύπου και φήμες για σαμποτάζ και σαρκαστικά πειράγματα δεν άργησαν να γεμίσουν τα πρωτοσέλιδα, καθιστώντας την κόντρα τους παγκόσμιο θέμα συζήτησης.

Αυτός ο πόλεμος νεύρων και η επιδεικτική αντιπάθεια δημιούργησαν έναν μύθο γύρω από τις δύο γυναίκες, που συνεχίζει να συζητείται ακόμα και σήμερα. Η ιστορία τους, γεμάτη από προσωπικές και επαγγελματικές προκλήσεις, έγινε η βάση για το διάσημο «Feud: Bette and Joan» με πρωταγωνίστριες τις Τζέσικα Λανγκ (Κρόφορντ) και Σούζαν Σαράντον (Ντέιβις).

Η σειρά αποτύπωσε με εντυπωσιακή ακρίβεια τη συγκρουσιακή δυναμική και τις έντονες συναισθηματικές αντιφάσεις που χαρακτήριζαν την αμοιβαία περιφρόνηση των δύο σταρ.

Και κάπως έτσι, αυτή η κόντρα έγραψε ιστορία, όχι μόνο για την ένταση των σχέσεών τους, αλλά και για την κληρονομιά της στην κουλτούρα του Χόλιγουντ.

Πολλοί θεωρούν ότι η κόντρα των Κρόφορντ και Ντέιβις ξεκίνησε το 1962, στα γυρίσματα του «Τι Απέγινε η Μπέιμπι Τζέιν;». Η αλήθεια είναι, όμως, ότι είχε ξεκινήσει πολύ νωρίτερα και οφειλόταν σε πληθώρα λόγων: ανταγωνισμός, βραβεία Όσκαρ, ένας άνδρας.

Για παράδειγμα, την εποχή που η Μπέτι Ντέιβις έκανε τα πρώτα της κινηματογραφικά βήματα, η Τζόαν Κρόφορντ ήταν ήδη μια επιτυχημένη ηθοποιός. Το 1933 η Ντέιβις πήρε τον πρώτο μεγάλο ρόλο της καριέρα στην ταινία «Ex-Lady». Ενοχλήθηκε όμως επειδή τα μέσα της εποχής προτιμούσαν να ασχολούνται με την ερωτική ζωή της Κρόφορντ παρά με εκείνη. 

Την ημέρα της πρεμιέρας της ταινίας, η Κρόφορντ ανακοίνωσε ότι παίρνει διαζύγιο από τον Ντάγκλας Φέρμπακγς Τζούνιορ, κάτι που η Ντέιβις πήρε προσωπικά. Και η έχθρα των δύο μόλις ξεκινούσε

Το 1935, παρτενέρ της Μπέτι Ντέιβις στην ταινία «Dangerous» ήταν ο Φρανσό Τόουν. Η Ντέιβις τον ερωτεύτηκε αμέσως, όμως η Κρόφορντ ήταν αυτή που τελικά τον παντρεύτηκε. Αναγνωρίζοντας την καλή χημεία που υπήρχε ανάμεσα στους δυο ηθοποιούς, η Τζόαν έβαλε τα δυνατά της για να αποπλανήσει τον Τόουν. Καθημερινά πήγαιναν για φαγητό και ο Φρανσό επέστρεφε στα γυρίσματα πάντα με λεκέδες από το κραγιόν της Κρόφορντ.

Πικραμένη η Ντέιβις, παραδέχτηκε πως ζήλεψε και σε συνέντευξη που έδωσε μερικά χρόνια αργότερα ανέφερε πως η Κρόφορντ της έκλεψε τον άνδρα. «Το έκανε ψυχρά, εσκεμμένα και με απόλυτα αδίστακτο τρόπο» θα πει.

Έως τη δεκαετία του ’40 η Ντέιβις είχε καταφέρει να επισκιάσει τη μεγάλη της ανταγωνίστρια. Είχε κερδίσει δύο Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου για την ερμηνεία της στις ταινίες «Μια επικίνδυνη Γυναίκα» (Dangerous) και «Ζέζεμπελ» (Jezebel) και είχε συμβόλαιο με τον κινηματογραφικό κολοσσό «Warner Bros». Όμως για κακή της τύχη, το 1943 η Κρόφορντ υπέγραψε κι εκείνη στη «Warner Bros» και έτσι οι δύο γυναίκες θα βρεθούν κάτω από την ίδια στέγη.

Η Ντέιβις δεν την υποδέχτηκε με τον καλύτερο τρόπο: «Είναι ένα ρηχό μανεκέν με βλεφαρίδες σαν τις κάμπιες της Αφρικής» και η Κρόφορντ απάντησε: «Κακόμοιρη Μπέτι. Μοιάζει σαν να μην είχε ποτέ χαρούμενη νύχτα στη ζωή της».

Παρόλα αυτά, η Τζόαν θέλησε να ηρεμήσει τα πνεύματα και έστελνε λουλούδια και άλλα μικρά δώρα στο καμαρίνι της Ντέιβις. Η τελευταία τα γυρνούσε όλα πίσω ενώ δεν δίστασε να κάνει λόγο για «λεσβιακές πρακτικές», από μέρους της Κρόφορντ.

Το 1945 η Κρόφορντ κέρδισε το μοναδικό της Όσκαρ για την ερμηνεία της στη ταινία «Θύελλα σε μητρική καρδιά». Έναν ρόλο που η Μπέτι Ντέιβις προηγουμένως είχε απορρίψει!

«Τι απέγινε η Μπέιμπι Τζέιν;» και ανελέητες συγκρούσεις off camera

Τα χρόνια περνούσαν και οι δύο γυναίκες χρειάζονταν απεγνωσμένα έναν καλό ρόλο που θα τις επανέφερε στην αφρόκρεμα. Η ευκαιρία ήρθε το 1962 με την ταινία «Τι απέγινε η Μπέιμπι Τζέιν;». Αφού διάβασε το σενάριο της ταινίας, η Κρόφορντ ζήτησε από την Ντέιβις να συνεργαστούν.

Η Ντέιβις με την σειρά της πήγε στον σκηνοθέτη της ταινίας, Ρόμπερτ Όλντριτς και του έκανε δύο βασικά ερωτήματα: Ποια από τις δύο ηθοποιούς θα υποδυόταν την Μπέιμπι Τζέιν και αν η Κρόφορντ κοιμόταν μαζί του.

Χρόνια νωρίτερα είχε βγει μία φήμη ότι η Τζόαν συνήθιζε να κοιμάται με παραγωγούς και σκηνοθέτες των ταινιών που πρωταγωνιστούσε. Παρότι το κλίμα φαινόταν ήρεμο, γρήγορα η έχθρα των δύο γυναικών – που δεν είχε σβήσει ποτέ – έφτασε στο απόγειό της.

Και οι δυο τηλεφωνούσαν στον σκηνοθέτη κακολογώντας η μία την άλλη και κάνοντας παράπονα, ενώ στα γυρίσματα επικρατούσε πανικός.

Σε μία σκηνή η Ντέιβις έπρεπε να χτυπήσει την Κρόφορντ. Η Τζόαν, φοβούμενη ότι θα τη χτυπήσει στα αλήθεια, ζήτησε αντικαταστάτρια. Ωστόσο, για ένα κοντινό πλάνο έπρεπε να παίξει η ίδια.

Η Ντέιβις όντως χτύπησε την Κρόφορντ στο κεφάλι, αν και ποτέ δεν το παραδέχτηκε. Σε συνέντευξή της μετά το τέλος των γυρισμάτων είπε πως «η καλύτερη στιγμή μου με την Τζόαν ήταν όταν χρειάστηκε να την σπρώξω σε κάτι σκάλες». Η Κρόφορντ όμως πήρε την εκδίκησή της.

Η Ντέιβις είχε πρόβλημα με τη μέση και για τις ανάγκες της ταινίας έπρεπε να αρπάξει την Κρόφορντ και να τη σύρει κατά μήκος ενός δωματίου. Η Τζόαν λοιπόν, γέμισε τις τσέπες της με πέτρες με αποτέλεσμα η Ντέιβις να ουρλιάζει από τους πόνους καθώς την έσερνε.

Το «φιάσκο» στα Όσκαρ

Παρά το άσχημο κλίμα στα γυρίσματα το έργο «Τι απέγινε η Μπέιμπι Τζέιν» ήταν μια τεράστια εμπορική επιτυχία. Η Ντέιβις προτάθηκε για ένα ακόμη Όσκαρ, η Κρόφορντ όχι.

Το βράδυ της απονομής, η Ντέιβις σίγουρη ότι έχει το τρίτο αγαλματίδιο στην καριέρα της… στο τσεπάκι, σβήνει το τσιγάρο της, δίνει την τσάντα της στον συνοδό της και περιμένει να ακούσει το όνομά της. Στο άκουσμα της νικήτριας, η Ντέιβις μένει κάγκελο. Το Όσκαρ κερδίζει τελικά η Ανν Μπάνκφορτ για την ταινία «Μάνα Κουράγιο».

Το τελειωτικό χτύπημα έρχεται λίγα δευτερόλεπτα αργότερα όταν η Κρόφορντ παρακάμπτει την Ντέιβις λέγοντάς της «με συγχωρείτε αγαπητή μου, αλλά έχω ένα Όσκαρ να παραλάβω!».

Η Κρόφορντ είχε συνεννοηθεί με τις υπόλοιπες υποψήφιες ότι σε περίπτωση που η Ντέιβις δεν κερδίσει το Όσκαρ να απουσιάζουν, ώστε να παραλάβει η Τζόαν το Όσκαρ εκ μέρους τους!

Δύο χρόνια αργότερα, οι δυο σταρ θα συνεργάζονταν στην ταινία «Το μυστικό της Σάρλοτ». Η Ντέιβις, μην έχοντας ξεχάσει το σκηνικό των Όσκαρ, με τη συμπεριφορά ανάγκασε την Κρόφορντ να παραιτηθεί. Δήλωσε ασθένεια και αποχώρησε. 

Το 1977 η Τζόαν Κρόφορντ πέθανε από έμφραγμα του μυοκαρδίου. Όταν ρωτήθηκε η Μπέτι Ντέιβις πώς αισθάνεται για την είδηση θανάτου της αιώνιας αντιπάλου της απάντησε ρηχά: «Δεν πρέπει ποτέ να λέμε άσχημα πράγματα για τους νεκρούς, μόνο ωραία. Η Τζόαν Κρόφορντ πέθανε… ΩΡΑΙΑ!».

Lifestyle
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Newsit Blogs
Lifestyle: Περισσότερα άρθρα