Τετάρτη, 24 Ιουλ.
34oC Αθήνα

Eurovision: Εξέλιξη και κανόνες αξιολόγησης του διαγωνισμού

Eurovision: Εξέλιξη και κανόνες αξιολόγησης του διαγωνισμού

Η Eurovision αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους και πιο δημοφιλείς μουσικούς διαγωνισμούς στον κόσμο. Από την ίδρυσή της το 1956 μέχρι και σήμερα, έχει καταφέρει να ενώσει χώρες, να προβάλλει νέους καλλιτέχνες και να προσφέρει αμέτρητες αξέχαστες στιγμές. Σε αυτό το άρθρο, θα εξετάσουμε την εξέλιξη της Eurovision και την επιρροή της στην πολιτική και την κοινωνία. Επίσης, θα αναλύσουμε τη διαδικασία αξιολόγησης αλλά και τους κανόνες που βρίσκονται σε ισχύ για τη διασφάλιση του αδιάβλητου της διαδικασίας.

Πώς ξεκίνησε και λειτουργεί ο διαγωνισμός

Ποιός θα είχε φανταστεί πριν από σχεδόν επτά δεκαετίες ότι ένας διαγωνισμός που δημιουργήθηκε μεταξύ επτά χωρών θα είχε τώρα τόσο μεγάλο αντίκτυπο όχι μονο σε όλη την Ευρώπη, αλλά και έξω από αυτήν. Όπως ήδη αναφέραμε η Eurovision δημιουργήθηκε το 1965 με πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Ραδιοτηλεοπτικής Ένωσης (EBU) με στόχο την προώθηση της πολιτισμικής ενότητας και συνεργασίας στην Ευρώπη. Οι πρώτες χώρες που συμμετείχαν ήταν η Ελβετία, η Γαλλία, το Βέλγιο, η Γερμανία, η Ιταλία, η Ολλανδία και το Λουξεμβούργο. Με την πάροδο των χρόνων, ο διαγωνισμός επεκτάθηκε σημαντικά και τώρα περιλαμβάνει περισσότερες από 40 χώρες. Ανάμεσα στις χώρες με τις περισσότερες επιτυχίες είναι η Σουηδία, η οποία έχει κατακτήσει το πρώτο βραβείο επτά φορές. Δεν είναι λοιπόν καθόλου παράξενο που η χώρα αυτή είναι πάντα πρώτη στα Eurovision στοιχήματα. Με τόσες αξέχαστες παραστάσεις όπως αυτή των ABBA το 1974 με το Waterloo και της Loreen το 2012 με το Euphoria, δεν γίνεται να μην είναι αυτόματα ένα από τα φαβορί.

Ο διαγωνισμός λαμβάνει χώρα κάθε χρόνο, συνήθως τον Μάιο, σε μια διαφορετική πόλη κάθε φορά, ανάλογα με τη χώρα που κέρδισε την προηγούμενη χρονιά. Υπάρχουν, εννοείται, συγκεκριμένοι κανόνες για τους διαγωνιζόμενους: τα τραγούδια δεν πρέπει να υπερβαίνουν τα τρία λεπτά σε διάρκεια και οι καλλιτέχνες πρέπει να είναι τουλάχιστον 16 ετών. Πολλές χώρες διοργανώνουν, επίσης, εθνικούς διαγωνισμούς για να επιλέξουν τον εκπρόσωπό τους, όπως το Melodifestivalen στη Σουηδία ή το Sanremo στην Ιταλία.

Πώς ακριβώς δουλεύει η ψηφοφορία

Παλιά τα πράγματα ήταν πιο απλά. Το κοινό ψήφιζε και αποφάσιζε τον νικητή. Τώρα η ψηφοφορία στη Eurovision αποτελείται από δύο μέρη: την ψήφο των εθνικών επιτροπών και την ψήφο του κοινού. Κάθε χώρα δίνει δύο σετ βαθμών, από 1 έως 8, 10 και 12, έναν από την επιτροπή και έναν από το κοινό. Οι επιτροπές αποτελούνται από επαγγελματίες της μουσικής βιομηχανίας και εισήχθησαν το 2009 για να εξισορροπήσουν την ψηφοφορία του κοινού, η οποία πολλές φορές έχει «θεωρηθεί» ότι έχει… πολιτικές και γεωγραφικές προτιμήσεις. Ωστόσο, η απόφαση αυτή δεν βρίσκει ακόμα την αποδοχή του κοινού, το οποίο συχνά διαμαρτύρεται για τις επιλογές των επιτροπών. Η διαμάχη συνεχίζεται, με το κοινό να θεωρεί ότι οι επιτροπές δεν αντανακλούν πάντοτε τις προτιμήσεις των θεατών. Πάρτε για παράδειγμα τον νικητή του 2023, την Σουηδία. Το κοινό είχα σαν φαβορί την Φινλανδία, η οποία όμως έχασε όταν ήρθε η ώρα για τους ψήφους της επιτροπής.

Eurovision στην Ελλάδα

Η Eurovision έχει μεγάλη απήχηση στην Ελλάδα, με τη χώρα να συμμετέχει ενεργά στον διαγωνισμό από το 1974. Η χώρα κατέκτησε επιτέλους την πρώτη θέση το 2005 με την Έλενα Παπαρίζου και το My Number One. Άλλες αξέχαστες εμφανίσεις είναι αυτές της Άννας Βίσση το 2006 με το Everything και του Σάκη Ρουβά το 2004 με το Shake It. Συνήθως, η Ελλάδα λαμβάνει υψηλές βαθμολογίες από χώρες όπως η Κύπρος και η Αλβανία, ενώ η ίδια συχνά ψηφίζει χώρες όπως η Κύπρος και η Αρμενία, αντικατοπτρίζοντας τις πολιτισμικές και γεωπολιτικές τους σχέσεις.

Επιδράσεις στην Κοινωνία και τους Καλλιτέχνες

Ο διαγωνισμός της Eurovision έχει σημαντική επίδραση στο κοινό, τον κόσμο, τα κοινωνικά δίκτυα και τους ίδιους τους καλλιτέχνες. Αποτελεί μια τεράστια πλατφόρμα για την έκφραση και την προώθηση νέων ταλέντων, δίνοντας στους καλλιτέχνες την ευκαιρία να προβάλλουν τη μουσική τους σε εκατομμύρια θεατές παγκοσμίως. Τα κοινωνικά δίκτυα παίζουν επίσης καθοριστικό ρόλο, επιτρέποντας στους θεατές να σχολιάζουν και να συμμετέχουν σε πραγματικό χρόνο, ενώ οι καλλιτέχνες μπορούν να χτίσουν μια διεθνή καριέρα. Η Eurovision δεν είναι μόνο ένας μουσικός διαγωνισμός, αλλά και μια πλατφόρμα για πολιτικά και κοινωνικά μηνύματα. Πολλές φορές οι χώρες επιλέγουν τραγούδια με ισχυρά μηνύματα, όπως η ειρήνη, η ισότητα ή τα ανθρώπινα δικαιώματα, ενθαρρύνοντας τη συζήτηση και την ευαισθητοποίηση. Ωστόσο, η πολιτική συχνά παίζει ρόλο, με τις ψήφους να αντικατοπτρίζουν γεωπολιτικές συμμαχίες και αντιπαλότητες. Παρά τις αντιπαραθέσεις, η Eurovision παραμένει ένας θεσμός που προωθεί την ενότητα, την πολιτισμική ποικιλία και την καλλιτεχνική έκφραση.

Παρά, λοιπόν, όλες τις προκλήσεις και τις αντιπαραθέσεις, όπως οι πολιτικές επιρροές και οι διαφωνίες για την ψηφοφορία, η Eurovision παραμένει μια πλατφόρμα για την προώθηση νέων καλλιτεχνών και την έκφραση ισχυρών μηνυμάτων. Η επίδρασή της στον κόσμο, τα κοινωνικά δίκτυα και τους καλλιτέχνες είναι αδιαμφισβήτητη, κάνοντας την Eurovision έναν θεσμό που συνεχίζει να εμπνέει και να ενώνει εκατομμύρια ανθρώπους. Το μέλλον της υπόσχεται ακόμα περισσότερες αξέχαστες στιγμές και καινοτομίες, διατηρώντας το πνεύμα της αλληλεγγύης και της δημιουργικότητας ζωντανό.

Media Τελευταίες ειδήσεις