Ένα από τα καλύτερα οικονομικά αποτελέσματα παρουσίασε η AEGEAN το 2023 συγκρινόμενη με τις υπόλοιπες εισηγμένες ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες.
Η AEGEAN παρουσίασε ρεκόρ εσόδων και διατήρησε ανταγωνιστική διάρθρωση κόστους, στοιχεία που συνέβαλλαν στο δεύτερο καλύτερο περιθώριο κέρδους, συγκρινόμενοι με τους ευρωπαίους αερομεταφορείς.
H προσθήκη 30 νέων προορισμών στο δίκτυο της AEGEAN, φτάνοντας συνολικά τους 180 προορισμούς και η σημαντική αύξηση της χωρητικότητας λειτούργησαν αποτελεσματικά σε ένα ανοδικό περιβάλλον εισερχόμενης ζήτησης αλλά και αυξανόμενης δυναμικής των Ελλήνων για ταξίδια στο εξωτερικό.
Κατά 27% αυξήθηκε ο κύκλος εργασιών (τζίρος) σε σχέση με το 2022, και διαμορφώθηκε σε 1,7 δισ. ευρώ, ενώ τα κέρδη EBIT έφθασαν τα 246,8 εκατ. ευρώ με 14,6% λειτουργικό περιθώριο κέρδους.
Η κερδοφορία του Ομίλου το 2023 ανήλθε σε 168,7 εκατ. ευρώ κέρδη μετά από Φόρους, 52% υψηλότερα από το 2019. Τα ταμειακά διαθέσιμα, ισοδύναμα και λοιπές χρηματοοικονομικές επενδύσεις διαμορφώθηκαν σε 709,3 εκατ. ευρώ.
Οι δανειακές υποχρεώσεις (εξαιρούμενων μισθώσεων) διαμορφωθήκαν 220,3 εκατ. ευρώ, ενώ τα Ίδια Κεφάλαια ανήλθαν σε 418,8 εκατ. ευρώ από 328 εκατ. ευρώ στις 31.12.2019.
Η AEGEAN πέτυχε δυναμική ανάπτυξη του πτητικού της έργου το 2023 προσφέροντας 18,9 εκατ. θέσεις, 3 εκατ. περισσότερες από το 2022, σύμφωνα με τον κ. Γερογιάννη.
Η προσφορά 11,2 εκατ. θέσεων στο δίκτυο εξωτερικού σε 49 χώρες, αλλά και η αυξημένη διασυνδεσιμότητα μεταξύ προορισμών συνέβαλε στην αύξηση των επιβατών κατά 15,7 εκατ. το 2023 καταγράφοντας περαιτέρω βελτίωση στις πληρότητες, οι οποίες το γ’ τρίμηνο άγγιξαν το 86%.
Μία από τις μεγαλύτερες αυξήσεις σε διαθέσιμες θέσεις, ξεπερνώντας τα προ πανδημίας επίπεδα, κατέγραψε η εταιρεία το 2023, ενώ αρκετοί αερομεταφορείς ακόμα υπολείπονται σημαντικά από τα προ-πανδημικά επίπεδα.
Παράλληλα, η αεροπορική εταιρεία ξεπλήρωσε πλήρως το σύνολο των δανείων που είχε λάβει κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ενώ έκλεισε την εξαγορά, πληρωμή και ακύρωση των warrants, καταβάλλοντας στο ελληνικό δημόσιο το ποσό των 85,4 εκ. ευρώ.
Κατά το έτος 2023, ο Όμιλος παρέλαβε 9 νέα αεροσκάφη της οικογένειας Airbus A320 neo, έχοντας παραλάβει συνολικά 28 αεροσκάφη της οικογένειας Airbus A320 και Α321 neo από τα τέλη του 2019.
Τα ελεύθερα βαρών (μισθώσεων ή δάνειων) αεροσκάφη έφτασαν συνολικά τα 11 (2 Airbus neo, 6 Airbus CEO , 3 ATR 72 -600) από μόλις 4 στις 31/12/2019.
Το δ’ τρίμηνο του 2023 προχώρησε στην αύξηση της συνολικής παραγγελίας των νέων αεροσκαφών σε 50 από 46 προηγουμένως, αυξάνοντας τα αεροσκάφη A321neo.
Πριν από λίγες μέρες ανακοινώθηκε η περαιτέρω μετατροπή της παραγγελίας, σύμφωνα με την οποία, 4 νέα Airbus A321neo αεροσκάφη μετατρέπονται σε Long Range αεροσκάφη και θα έχουν την δυνατότητα πτήσεων μεγαλύτερης εμβέλειας, που θα μπορούν να φτάσουν και να εξυπηρετήσουν αγορές εκτός Ε.Ε., κυρίως στον Κόλπο, την Ινδία, αλλά και την Κεντρική Αφρική.
Αυτά τα αεροσκάφη περιλαμβάνουν δορυφορική Wi-Fi σύνδεση, οθόνες ψυχαγωγίας (IFE) σε κάθε κάθισμα αλλά και ένα εξαιρετικά αναβαθμισμένο προϊόν για την Business Class με καθίσματα lie flat.
Το 2023 η AEGEAN πρόσφερε το μεγαλύτερο δίκτυο της ιστορίας της με 180 προορισμούς σε 49 χώρες, προσθέτοντας προορισμούς τόσο τη χειμερινή, όσο και την καλοκαιρινή περίοδο.
Επιπρόσθετα, οι εργασίες αναβάθμισης του κτηρίου ολοκληρώθηκαν μέσα σε ένα χρόνο και διαθέτει υποδομές για την υποστήριξη συνολικά 7 προσομοιωτών πτήσεων καθώς και εξειδικευμένο εξοπλισμό εκπαίδευσης πληρωμάτων καμπίνας.
Οι πρώτοι 4 προσομοιωτές παραδόθηκαν στα τέλη του 2023, εκ των οποίων οι 3 είναι ήδη σε λειτουργία καλύπτοντας τις ανάγκες τόσο της AEGEAN όσο και τρίτων αεροπορικών εταιρειών.
Την έναρξη της πλήρους λειτουργίας της Βάσης Συντήρησης Αεροσκαφών προγραμματίζει ο Όμιλος εντός των προσεχών εβδομάδων.
Εκτιμήσεις για το 2024
Το επιχειρησιακό έργο του Ομίλου, κατά το 2024, θα επηρεαστεί από την ανάγκη πρόωρων υποχρεωτικών ελέγχων και επισκευών στους κινητήρες GTF των αεροσκαφών της οικογενείας Airbus Α320 neo, οπότε εκτιμάται ότι κατά μέσο όρο γύρω στα 10 αεροσκάφη δεν θα είναι διαθέσιμα για πτήσεις εντός του 2024.
Το προηγούμενο διάστημα υπήρξε διαπραγμάτευση με τον κατασκευαστή και συμφωνία για πακέτο αποζημίωσης που καλύπτει σημαντικό μέρος της σχετικής οικονομικής επίπτωσης.
Επιπλέον, επεκτάθηκαν οι συμβάσεις μίσθωσης αεροσκαφών Α320 ceo και αναπροσαρμόστηκε το πτητικό της έργο μεταφέροντας χωρητικότητα στην Ελλάδα από πτήσεις που εκτελούνταν το 2023 για τρίτους από βάσεις του εξωτερικού, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι επιπτώσεις στην προσφερόμενη χωρητικότητα λόγω του θέματος με τους κινητήρες GTF.
Το 2024 αναμένεται να παραλάβουν 5 νέα αεροσκάφη της οικογενείας Α320 neo και 2 ATR 72 – 600, σύμφωνα με τον κ. Γερογιάννη.
Η δραστηριότητά της AEGEAN θα διευρυνθεί το 2024 κυρίως από τη βάση της Αθήνας, ενισχύοντας τη συχνότητα των πτήσεων σε υφιστάμενα δρομολόγια προς χώρες όπως Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, Ισπανία, Πορτογαλία, Ιταλία και Εμιράτα, προσφέροντας 7% περισσότερες θέσεις.
Αντίστοιχη αύξηση της χωρητικότητας αναμένεται στο σύνολο του εσωτερικού δικτύου, αλλά και από τη βάση της Θεσσαλονίκης.
Συνολικά, για το 2024 ο Όμιλος προγραμματίζει να διαθέσει 19,5 εκατ. θέσεις, από τις 7 βάσεις της, καλύπτοντας 47 χώρες, με 249 δρομολόγια.
Κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους η AEGEAN μετέφερε συνολικά 2,8 εκατ. επιβάτες, 11% περισσότερους συγκριτικά με το πρώτο τρίμηνο του 2023, προσφέροντας 3,8 εκατ. χιλιομετρικές θέσεις (12% περισσότερες θέσεις σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2022)».