Αίτημα εισαγωγής της γαλακτοβιομηχανίας Chobani στο Χρηματιστήριο Nasdaq έκανε ο Χαμντί Ουλουκάγια, ο Τούρκος επιχειρηματίας που πλούτισε πουλώντας ελληνικό γιαούρτι – greek yoghurt στις ΗΠΑ. Χρησιμοποιώντας το σύμβολο CHO, η Chobani, αποτελεί την τελευταία εταιρεία τροφίμων και ποτών που επιδιώκει να εισαχθεί στο Χρηματιστήριο Nasdaq.
Tα ετήσια έσοδα της Chobani είναι μεγαλύτερα των 1,5 δισ. δολαρίων, ενώ σύμφωνα με το ενημερωτικό δελτίο που κατέθεσε για την εισαγωγή της στο Χρηματιστήριο, τα επενδυτικά σχέδια της εταιρείας επεκτείνονται πέραν του γιαουρτιού και σε νέες κατηγορίες, με προτεραιότητα στον καφέ, το γάλα βρώμης και τα φυτικά προϊόντα.
Για τον κουρδικής καταγωγής επιχειρηματία, τίποτα δεν μπορεί να σταθεί εμπόδιο στην επιχειρηματική του πορεία, συμπεριλαμβανομένης και της αντιδικίας που είχε με τη ΦΑΓΕ, όταν το 2014, άσκησε αγωγή κατά της Chobani, για να σταματήσει «να παραπλανεί δολίως τους καταναλωτές να εκλαμβάνουν το γιαούρτι της ως πραγματικά ελληνικό». Η απόφαση του βρετανικού ανώτατου δικαστηρίου δικαίωσε τότε τα ασφαλιστικά μέτρα της ΦΑΓΕ, απαγορεύοντας την ονομασία του Chobani ως Greek Yogurt. Το πλήγμα που δέχθηκαν οι πωλήσεις αποδείχθηκε προσωρινό, καθώς ο Τούρκος επιχειρηματίας αναθεώρησε τη στρατηγική του.
Το αμερικανικό όνειρο
Ο 49χρονος σήμερα, Χ. Ουλουκάγια γεννήθηκε σε μία μικρή πόλη της Τουρκίας από Κούρδους γονείς, ιδιοκτήτες μίας μικρής φάρμας με ζώα. Ολοκληρώνοντας τις σπουδές του στις Πολιτικές Επιστήμες στο Πανεπιστήμιο της Άγκυρας, επέλεξε να συνεχίσει την εκπαίδευσή του στην Νέα Υόρκη, όπου μυήθηκε στον κόσμο των επιχειρήσεων.
Σε ηλικία 30 χρονών έκανε την πρώτη επιχειρηματική προσπάθεια για να δημιουργήσει μία μικρή παραγωγική μονάδα φέτας, με την ονομασία Euphrates.
Ωστόσο, το μεγάλο «άλμα» στις επιχειρήσεις έγινε το 2005, όταν αγόρασε ένα μικρό παρατημένο εργοστάσιο παραγωγής γιαουρτιού στην Νέα Υόρκη, με χρηματοδότηση από το Ταμείο Υποστήριξης Μικρών Επιχειρήσεων. Χωρίς ιδιαίτερες γνώσεις στο γιαούρτι κα με τη βοήθεια ενός ειδικού από την Τουρκία, ο X. Ουλουκάγια επιδόθηκε να αναδείξει το προϊόν, χρησιμοποιώντας την ονομασία Chobani, που έχει την ίδια σημασία με την ελληνική λέξη τσοπάνης.
Σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα και με μοναδική προβολή αρχικά μέσα από τα social media και στη συνέχεια με τη διανομή δωρεάν δειγμάτων σε events με πολύ κόσμο, το γιαούρτι Chobani με την ετικέτα greek yoghurt κατέκτησε γευστικά τους Αμερικανούς καταναλωτές.
H μεγάλη επιτυχία οδήγησε τον ιδιοκτήτη της στη δημιουργία ενός ακόμη εργοστασίου παραγωγής γιαουρτιού στην Πολιτεία της Νέας Υόρκης, που αποτέλεσε μάλιστα το μεγαλύτερο στην κατηγορία του στον κόσμο, για το οποίο δαπανήθηκαν περί τα 450 εκατ. δολάρια.
Με αφετηρία το νέο εργοστάσιο, το γιαούρτι του Τούρκου επιχειρηματία ταξίδεψε από την Αυστραλία και τη Σιγκαπούρη, μέχρι τη Μαλαισία και τον Παναμά. Στην εποχή της κορύφωσης των πωλήσεων, το 2014, ξεκίνησε η διαμάχη με την ελληνική ΦΑΓΕ, που αναμφισβήτητα αποτέλεσε την πρωτοπόρο εταιρεία που «μύησε» τους Αμερικανούς στο ελληνικό γιαούρτι, ανοίγοντας το δρόμο προς την επιτυχία.
Τις επιπτώσεις της δικαστικής διένεξης, ο Τούρκος επιχειρηματίας τις αντιμετώπισε με την χάραξη νέας στρατηγικής, η οποία εστίασε σε φιλανθρωπίες, σε στήριξη των γαλακτοπαραγωγών και σε ευνοϊκά προγράμματα για τους εργαζομένους του, τα οποία φρόντισε να τα γνωστοποιήσει στο ευρύ κοινό, για να εξασφαλίσει καλή φήμη.
Αξίζει δε, να σημειωθεί, ότι μέρος των κερδών του έχει χρησιμοποιήσει για να στηρίξει πρόσφυγες και δη Κούρδους, λόγω συναισθηματικού δεσίματος, έχοντας μάλιστα συστήσει και φιλανθρωπικό ίδρυμα που φέρει το όνομα Chobani Foundation.
Όσον αφορά την νέα επιχειρηματική απόφαση για να συνεχίσει να αναπτύσσεται, με κεφάλαια που θα αντλήσει από την Χρηματαγορά, ο Mr Chobani, είναι ιδιαίτερα αισιόδοξος, το ίδιο και οι οικονομικοί αναλυτές. Με αφορμή την κατάθεση της αίτησης για εισαγωγή, σχετικό δημοσίευμα της Wall Street Journal, αναφέρει ότι η αρχική δημόσια προσφορά μπορεί να ανεβάσει την αποτίμηση της Chobani στα 10 δισ. δολάρια, λόγω της νέας τάσης που ανέδειξε η πανδημία, για αγορές τροφίμων από μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, με προοπτική να καταναλωθούν στο σπίτι.