Δευτέρα, 25 Νοε.
8oC Αθήνα

Varta: Το παρασκήνιο της πώλησης της εταιρείας μπαταριών στην Porsche και η επόμενη μέρα για τους μετόχους

Varta: Το παρασκήνιο της πώλησης της εταιρείας μπαταριών στην Porsche και η επόμενη μέρα για τους μετόχους
Φωτογραφία: Reuters

Μετά την επίτευξη συμφωνίας με την κατασκευάστρια σπορ αυτοκινήτων Porsche για ένα σχέδιο διάσωσης, ο προβληματικός κατασκευαστής μπαταριών Varta (η οποία αποτελεί την 7η ισχυρότερη βιομηχανία μπαταριών στην Ευρώπη) είναι και πάλι πιο αισιόδοξος για το μέλλον. Με την εφαρμογή του σχεδίου, «η χρηματοδότηση και η ρευστότητα του ομίλου έχουν πλέον σταθεροποιηθεί βιώσιμα και διασφαλιστεί μακροπρόθεσμα», δήλωσε το περασμένο Σάββατο (18.08.24) ο οικονομικός διευθυντής Μαρκ Χάντορφ (Marc Hundsdorf).

Μεταξύ άλλων, το σχέδιο αναδιάρθρωσης της εταιρείας μπαταριών Varta προβλέπει για την Porsche επενδύσεις ύψους 30 εκατ. ευρώ και «κούρεμα». Ο επικεφαλής του τμήματος αναδιάρθρωσης Μίκαελ Γκισβάιν (Michael Giesswein) δήλωσε: «Η Porsche είναι μια εταιρεία που έχει ήδη αναλάβει την αναδιάρθρωση της εταιρείας: Το παρόν σχέδιο αναδιάρθρωσης λαμβάνει ισορροπημένα υπόψη τα συμφέροντα όλων των εμπλεκόμενων μερών». Ωστόσο, οι μέτοχοι φεύγουν με άδεια χέρια.

Παρόμοια με την περίπτωση του προμηθευτή αυτοκινήτων Leoni, για παράδειγμα, το μετοχικό κεφάλαιο της Varta AG θα μηδενιστεί στο πλαίσιο του γερμανικού νόμου περί σταθεροποίησης και αναδιάρθρωσης επιχειρήσεων (StaRug). Η Γερμανική Ένωση Προστασίας της Ιδιοκτησίας Τίτλων (Deutsche Schutzvereinigung für Wertpapierbesitz – DSW) είχε επικρίνει το γεγονός αυτό ως «άλλη μια περίπτωση ψυχρής απαλλοτρίωσης», όταν η λύση έγινε εμφανής.

Εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τους κύριους πελάτες Apple και Porsche

Η Varta βρίσκεται σε κρίση εδώ και αρκετό καιρό, σύμφωνα με την Handelsblatt. Η ζήτηση για μικρές κυψέλες ιόντων λιθίου για κουμπιά για ακουστικά, για παράδειγμα, έχει παρουσιάσει μεγάλες διακυμάνσεις και η ζήτηση για συσκευές αποθήκευσης ενέργειας για ηλεκτρική ενέργεια από ηλιακά συστήματα έχει πρόσφατα υποχωρήσει απροσδόκητα, σύμφωνα με την εταιρεία.

Η Varta είχε επικεντρώσει πλήρως την επιχείρησή της για τις μπαταρίες «κυψελών κουμπιών» στον μεγάλο πελάτη Apple, επεκτείνοντας, μεταξύ άλλων, το εργοστάσιό της. Η Varta ξεπέρασε επίσης τον εαυτό της όταν εισήλθε στον τομέα των μπαταριών έλξης αυτοκινήτων με μια παραγγελία για την Porsche. Η τεχνολογία των μπαταριών δεν μπόρεσε να μεταφερθεί στις μεγάλες μπαταρίες έλξης τόσο εύκολα όσο αναμενόταν.

Η Varta βρίσκεται σε κρίση εδώ και αρκετό καιρό. Η ζήτηση για μικρές κυψέλες ιόντων λιθίου για κουμπιά για ακουστικά, για παράδειγμα, έχει παρουσιάσει μεγάλες διακυμάνσεις και η ζήτηση για συσκευές αποθήκευσης ενέργειας για ηλεκτρική ενέργεια από ηλιακά συστήματα έχει πρόσφατα υποχωρήσει απροσδόκητα, σύμφωνα με την εταιρεία.

Λόγω έλλειψης παραγγελιών, η εταιρεία ανέστειλε την κατασκευή εργοστασίου για μεγάλες μπαταρίες ιόντων λιθίου. Εισήχθη η βραχυχρόνια εργασία για τις μικρές μπαταρίες. Επιπλέον, χάκερς επιτέθηκαν στα συστήματα πληροφορικής της Varta τον Φεβρουάριο και σταμάτησαν την παραγωγή για αρκετές εβδομάδες.

Μία από τις συνέπειες των προβλημάτων ήταν ένα βουνό από χρέη. Στο πλαίσιο του σχεδίου αναδιάρθρωσης που συμφωνήθηκε από τον μεγαλομέτοχο Μίκαελ Τόνγιερ (Michael Tojner), την Porsche και τους περισσότερους πιστωτές, οι υποχρεώσεις θα μειωθούν από 485 εκατ. ευρώ σε αρχικά 200 εκατ. ευρώ.

Οι νέοι ιδιοκτήτες της Varta θα είναι οTojner και η Porsche, οι οποίοι θα παράσχουν εισφορά κεφαλαίου συνολικού ύψους 60 εκατομμυρίων ευρώ. Οι πιστωτές θα παράσχουν άλλα 60 εκατ. ευρώ ως δάνειο υψηλής εξασφάλισης. Ένας τρίτος μέτοχος θα μπορούσε να συμμετάσχει σε μεταγενέστερη ημερομηνία. «Βρισκόμαστε σε προχωρημένες συνομιλίες με άλλους επενδυτές που θα ήθελαν να συμμετάσχουν», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Varta, Μίκαελ Όστερμαν Michael Ostermann στο πρακτορείο ειδήσεων Reuters.

Ο Tojner δήλωσε: «Με τη σημερινή συμφωνία, κάναμε από κοινού ένα σημαντικό πρώτο βήμα που διασφαλίζει τη σταθερότητα της Varta AG και ανοίγει το δρόμο για ένα νέο ξεκίνημα». Ο αυστριακός επενδυτής κατέχει σήμερα ένα καλό 50 % της Varta. Το ανώτατο όριο των παλαιών και νέων δανείων – συνολικού ύψους 260 εκατ. ευρώ – έχει διάρκεια έως το τέλος του 2027.

«Μέτριες» περικοπές θέσεων εργασίας στη διοίκηση

Σύμφωνα με τον Ostermann, το εργατικό δυναμικό δεν αντιμετωπίζει σημαντικές λειτουργικές περικοπές: «Θέλουμε να αναπτυχθούμε, τόσο με την αποθήκευση μπαταριών για φωτοβολταϊκά συστήματα όσο και με τις κυψέλες κουμπιών για τα ακουστικά της Apple. Προς το παρόν μάλιστα αναζητούμε προσωπικό σε αυτούς τους τομείς», δήλωσε. Η Varta θα διατηρήσει όλες τις εγκαταστάσεις της στη Γερμανία. Θα χρειαστεί να γίνουν μόνο «μέτριες» περικοπές θέσεων εργασίας στη διοίκηση. «Θα επαναφέρουμε τη Varta σε μια κερδοφόρα πορεία ανάπτυξης».

Οι ιδιοκτήτες και οι πιστωτές πάλευαν να βρουν μια λύση εδώ και μια εβδομάδα. Δύο προτάσεις είχαν πέσει στο τραπέζι από τον Ιούλιο – μία από τον Tojner και την Porsche και μία άλλη από τους πιστωτές. Σύμφωνα με τον συμβιβασμό, όσες τράπεζες παρέχουν νέα δάνεια θα λάβουν το 36% των πιθανών μελλοντικών διανομών. Ωστόσο, πιθανότατα θα χρειαστούν μεγάλη αντοχή.

Νομικά, ο Tojner και η Porsche κατέχουν από 50%. Η θυγατρική της Volkswagen θέλει να εξασφαλίσει πρόσβαση σε μπαταρίες υψηλής απόδοσης για τα υβριδικά και ηλεκτρικά σπορ αυτοκίνητά της με τη συνέχιση της ύπαρξης της Varta. Η Porsche σκοπεύει μάλιστα να αποκτήσει σαφές πλειοψηφικό πακέτο μετοχών σε αυτό το τμήμα, γνωστό ως «V4Drive», όπως επιβεβαίωσε ο Ostermann.

Παρά την απειλή ολικής απώλειας, οι μετοχές της Varta εξακολουθούσε να αξίζει 160 εκατομμύρια ευρώ. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι μικρομέτοχοι και οι κερδοσκοπικοί επενδυτές ήλπιζαν ότι θα τους δινόταν τουλάχιστον το δικαίωμα συμμετοχής σε αύξηση κεφαλαίου. Τώρα όμως είναι σαφές ότι θα φύγουν με άδεια χέρια, καθώς η Varta θα διαγραφεί από το χρηματιστήριο.

«Προσπαθήσαμε τα πάντα για να φέρουμε τους μικρομετόχους στο παιχνίδι – αλλά αυτό δεν είναι νομικά εφικτό σε αυτή την κατάσταση», δήλωσε ο Ostermann. Λόγω της έλλειψης ελεγμένων ετήσιων οικονομικών καταστάσεων, η Varta δεν μπόρεσε να υποβάλει ενημερωτικό δελτίο, το οποίο θα ήταν απαραίτητο για μια ευρεία αύξηση κεφαλαίου.

Ως εκ τούτου, μια εναλλακτική πρόταση από ορισμένους πιστωτές συναλλαγματικών, η οποία θα προέβλεπε δικαίωμα εγγραφής για όλους τους μετόχους, απορρίφθηκε ως μη πραγματοποιήσιμη, σύμφωνα με τους συμμετέχοντες. Οι συνδρομητές των εντόκων γραμματίων, μεταξύ των οποίων και αρκετά αμοιβαία κεφάλαια αντιστάθμισης κινδύνου, έχουν το μεγαλύτερο μερίδιο στη Varta με 250 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, είναι διχασμένοι- ορισμένοι από αυτούς υποστηρίζουν τη συμφωνία. Σύμφωνα με το StaRUG, οι μεμονωμένοι πιστωτές δεν μπορούν να εμποδίσουν μια εξυγίανση.

Οικονομία Τελευταίες ειδήσεις