Η κατάσταση στη Volkswagen (Γερμανία) συνεχίζει να επιδεινώνεται, καθώς μετά τις πρώτες ανακοινώσεις της περασμένης εβδομάδας, η διοίκηση της αυτοκινητοβιομηχανίας έδειξε χθες (10.9.24) ξανά πόσο σοβαρή είναι η κατάσταση, καθώς ακύρωσε την εγγύηση εργασίας για τους περίπου 120.000 εργαζόμενους της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Σχετική επιστολή έλαβε τώρα η περιφερειακή διοίκηση του γερμανικού συνδικάτου μετάλλου, IG Metall στο Ανόβερο της Γερμανίας, όπως ανακοίνωσαν η Vοlkswagen και το επιχειρησιακό συμβούλιο.
Σύμφωνα με την επιστολή, η Volkswagen ακύρωσε όχι μόνο τη συμφωνία για τη διασφάλιση των θέσεων εργασίας, αλλά και το λεγόμενο Tarif Plus, την υποχρέωση πρόσληψης εκπαιδευομένων που έχουν ολοκληρώσει τη μαθητεία τους και τον εσωτερικό κανονισμό της VW για την προσωρινή εργασία.
Η κλίμακα Plus είναι ένα σύνολο υψηλότερων μισθολογικών κλιμάκων στην επιχειρησιακή σύμβαση εργασίας της Volkswagen. Η διοίκηση είχε ήδη στο παρελθόν περιορίσει την πρόσβαση σε αυτή την προνομιακή ομάδα.
Η Volkswagen πρέπει να κάνει πιο αυστηρή εξοικονόμηση πόρων από ποτέ άλλοτε. Μόνο η βασική μάρκα Vοlkswagen πρέπει να βελτιώσει τα κέρδη της κατά 10 δισεκατομμύρια ευρώ μέχρι το 2026, προκειμένου να επιτύχει απόδοση – στόχο 6,5%. Πρόσφατα, το περιθώριο κέρδους της αυτοκινητοβιομηχανίας ήταν μόλις 2,3%.
Ο επικεφαλής ανθρώπινου δυναμικού, Γκούναρ Κίλιαν (Gunnar Kilian) δήλωσε πως «πρέπει να θέσουμε τη Volkswagen AG σε θέση να μειώσει το κόστος στη Γερμανία σε ανταγωνιστικό επίπεδο, προκειμένου να επενδύσουμε σε νέες τεχνολογίες και νέα προϊόντα από τους δικούς μας πόρους. Με γνώμονα τον ανταγωνισμό και τη Γερμανία ως επιχειρηματικό χώρο, αυτό είναι πλέον ζωτικής σημασίας. Πρέπει τώρα να αναλάβουμε εμπροσθοβαρή δράση και να εργαστούμε για ένα επιτυχημένο μέλλον».
Η επικεφαλής του Συμβουλίου Εργαζομένων του Ομίλου, Ντανιέλα Καβάγιο (Daniela Cavallo), δήλωσε από την πλευρά των εργαζομένων πως «τώρα λοιπόν η εταιρεία πραγματοποίησε αυτό που περιμέναμε εδώ και μέρες. […] Θα αμυνθούμε σθεναρά απέναντι σε αυτή την ιστορική επίθεση στις θέσεις εργασίας μας».
Με την ακύρωση της συμφωνίας για τη διασφάλιση των θέσεων εργασίας, ο δρόμος είναι θεωρητικά ελεύθερος για τις υποχρεωτικές απολύσεις στη VW. Αλλά δεν θα είναι ακόμα τόσο γρήγορες.
Πέντε κρίσιμα ερωτήματα
Η Handelsblatt απαντά στις σημαντικότερες ερωτήσεις σχετικά με τις τελευταίες εξελίξεις στη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας.
1. Πώς προέκυψε ότι η VW ακύρωσε την εγγύηση των θέσεων εργασίας;
Η Volkswagen είχε μια εγγύηση θέσεων εργασίας εδώ και 30 χρόνια. Μετά την τελευταία παράταση, η εγγύηση εργασίας στη VW ισχύει στην πραγματικότητα μέχρι το 2029, αλλά μπορεί να ακυρωθεί μονομερώς από το Διοικητικό Συμβούλιο. Αυτό ακριβώς συνέβη τώρα.
Ο λόγος για την προσέγγιση αυτή είναι η οικονομική κατάσταση της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας της Γερμανίας. Η διοίκηση γύρω από τον διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου, Όλιβερ Μπλούμε (Oliver Blume) εργάζεται εδώ και αρκετό καιρό για να καταστήσει τη Volkswagen πιο κερδοφόρα για το μέλλον και έχει καταρτίσει διάφορα πακέτα περικοπών κόστους, αλλά πρόσφατα κατέστη σαφές ότι οι στόχοι δεν μπορούν να επιτευχθούν.
Μόνο στον πυρήνα της μάρκας VW, η οποία παράγει κυρίως στη Γερμανία, υπάρχει ένα κενό 4 δισ. ευρώ στους καθορισμένους στόχους εξοικονόμησης, σύμφωνα με αναφορές από κύκλους του ομίλου.
Ως εκ τούτου, χθες, ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Blume ανακοίνωσε ότι ακυρώνει την εγγύηση εργασίας για τους σχεδόν 120.000 εργαζόμενους της Vοlkswagen AG. Τουλάχιστον ένα γερμανικό εργοστάσιο έχει επίσης τεθεί υπό αμφισβήτηση από τότε.
2. Μπορούν να ανακοινωθούν άμεσα οι απολύσεις;
Όχι. Η Volkswagen ακύρωσε την εγγύηση θέσεων εργασίας τον Σεπτέμβριο. Σύμφωνα με τους κανονισμούς της VW, η ακύρωση τίθεται σε ισχύ μόνο τρεις μήνες αργότερα, δηλαδή στο τέλος του έτους. Επιπλέον, επειδή η εγγύηση θέσεων εργασίας της ακυρωθείσας μελλοντικής συλλογικής σύμβασης εξακολουθεί να ισχύει για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα, το νωρίτερο που μπορούν να γίνουν απολύσεις για λειτουργικούς λόγους είναι μετά το τέλος Ιουνίου.
3. Ποιες συνέπειες θα έχει η λήξη της εγγύησης εργασίας για τους εργαζόμενους και τη VW ως εταιρεία;
Με την ακύρωση της συμφωνίας, η διοίκηση θέλει να ανοίξει το δρόμο για υποχρεωτικές απολύσεις. Ταυτόχρονα, μόλις τεθεί σε ισχύ η ακύρωση, θα τεθούν και πάλι σε ισχύ παλαιότεροι συλλογικά συμφωνημένοι κανονισμοί στη Volkswagen . Για τους εργαζόμενους της Volkswagen που εντάχθηκαν στην εταιρεία πριν από το 2005, αυτό θα σήμαινε – ανάλογα με την περιοχή – 1 έως 2 ώρες περισσότερη εργασία και συνεπώς 35ωρη εβδομάδα.
Οι μισθοί για όλους τους εργαζόμενους στη Volkswagen AG θα αυξηθούν επίσης αρχικά με την κατάργηση της εγγύησης εργασίας. Μέχρι τώρα, αυτό θεωρούνταν πολύ υψηλό τίμημα για τη διοίκηση. Στους κύκλους του ομίλου γίνεται λόγος για αύξηση των μισθών κατά περισσότερο από 10%. Ο Tόρστεν Γκρέγκερ (Thorsten Gröger), ο οποίος διαπραγματεύεται την επιχειρησιακή μισθολογική συμφωνία με τη VW εκ μέρους της IG Metall, δήλωσε ότι το νέο κόστος θα μπορούσε να «προσεγγίσει το δισεκατομμύριο ευρώ».
Τι συμβαίνει τώρα;
Η διοίκηση και οι εργαζόμενοι έχουν τώρα περιθώριο μέχρι το καλοκαίρι για να καταλήξουν σε συμφωνία. Ο στόχος είναι να συμφωνηθεί μια ρύθμιση για τη συνέχεια μέχρι τη λήξη του συστήματος διασφάλισης των θέσεων εργασίας στα μέσα του 2025.
«Αυτή η περίοδος μας δίνει τώρα την ευκαιρία να βρούμε λύσεις μαζί με τους εκπροσώπους των εργαζομένων σχετικά με το πώς μπορούμε να καταστήσουμε τη Volkswagen ανταγωνιστική και κατάλληλη για το μέλλον μακροπρόθεσμα», εξήγησε ο επικεφαλής του τμήματος ανθρώπινου δυναμικού Kilian μέσω του intranet.
Η εταιρεία είναι επίσης προετοιμασμένη να επισπεύσει την έναρξη του επερχόμενου γύρου συλλογικών διαπραγματεύσεων, δήλωσε ο διευθυντής. Οι επίσημες διαπραγματεύσεις με την IG Metall για την εσωτερική μισθολογική σύμβαση της VW δεν επρόκειτο στην πραγματικότητα να ξεκινήσουν για έναν ακόμη μήνα.
Οι διαπραγματεύσεις για τη βιομηχανία μετάλλου και την ηλεκτρική βιομηχανία της περιοχής διεξάγονται παράλληλα. Η IG Metall απαιτεί αύξηση των μισθών κατά 7% σε διάστημα δώδεκα μηνών και επιπλέον 170 ευρώ το μήνα για τους εκπαιδευόμενους.
5. Μπορεί το κλείσιμο των εργοστασίων να αποφασιστεί μονομερώς από το Εκτελεστικό Συμβούλιο;
Όχι. Αυτό απαιτεί απόφαση με πλειοψηφία 2/3 στο εποπτικό συμβούλιο, την οποία θα έχουν οι εκπρόσωποι των εργαζομένων μαζί με το κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας. Ωστόσο, η ακύρωση της εγγύησης θέσεων εργασίας αποτελεί ως ένα βαθμό τη βασική προϋπόθεση για μεγάλες περικοπές θέσεων εργασίας στη Volkswagen, οι οποίες θα συνοδεύονται από πιθανό κλείσιμο εργοστασίων.
Η πρόεδρος του Συμβουλίου Εργαζομένων Cavallo έχει επανειλημμένα καταστήσει σαφές ότι δεν πρόκειται να υπάρξουν κλεισίματα εργοστασίων με δική της συμφωνίας. Ο πρωθυπουργός της Κάτω Σαξονίας, Στέφαν Βάιλ, Stephan Weil (SPD) δήλωσε επίσης ότι δεν αναμένει κλείσιμο εργοστασίων στη Vοlkswagen.
Οι εναλλακτικές λύσεις θα πρέπει να συζητηθούν εκ των προτέρων. Η Κάτω Σαξονία έχει μερίδιο 20% στη Volkswagen και κατέχει δύο θητείες στο εποπτικό συμβούλιο της αυτοκινητοβιομηχανίας.