Κρίσιμο θεωρείται το προσεχές χρονικό διάστημα για την προώθηση και υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού ανάμεσα στο ανάδοχο σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis και το ΤΑΙΠΕΔ.
Σχετικά πρόσφατα, στο πλαίσιο γενικής συνέλευσης των μετόχων, ο κ. Περιστέρης, επικεφαλής του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, είχε αφήσει να εννοηθεί ότι επίκεινται οι υπογραφές μέσα στο Μάρτιο, αν και πάντα σε τέτοιου είδους έργα και συμβάσεις τα χρονοδιαγράμματα είναι σχετικά.
Όπως τόνιζε, όμως, θα χρειαστεί περισσότερος χρόνος για να ικανοποιηθούν όλα τα προαπαιτούμενα από πλευράς δημοσίου και να αρχίσει να μετράει ο χρόνος της σύμβασης για την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects που έχει αναλάβει το έργο.
Το αντικείμενο της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού είναι ο βασικός άξονας μαζί με τρεις κάθετους άξονες. Δηλαδή ο άξονας από την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους Έβρου, μήκους 658 χλμ., και οι κάθετοι άξονες Σιάτιστα – Κρυσταλλοπηγή, Χαλάστρα – Εύζωνοι και Θεσσαλονίκη Προμαχώνας, με μήκος και οι τρεις 225 χλμ.
Η σύμβαση παραχώρησης αφορά στη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας, όπως και των τριών κάθετων οδικών αξόνων, που έχει δεσμευθεί να αναβαθμίσει η παραχωρησιούχος για χρονική περίοδο 40 ετών.
Ενώ ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει κάνει τις δικές του απαραίτητες ενέργειες, εκκρεμούσαν βασικές κινήσεις από πλευράς του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Η πλέον κομβική θεωρείται η έκδοση ΚΥΑ (Κοινή Υπουργική Απόφαση) βάσει της οποίας θα «κλειδώσει» η προβλεπόμενη ανατίμηση των διοδίων με αύξηση της χιλιομετρική χρέωσης στα 0,04 λεπτά.
Η χιλιομετρική αναθεώρηση της τιμής του διοδίου πάντα αποτελούσε βασική προϋπόθεση για την υπογραφή της νέας σύμβασης, αναμένονταν πράξη υπουργικού συμβουλίου (όπως και έγινε) βάσει της οποίας εξουσιοδοτείται ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών να προχωρήσει στην τροποποίηση της τιμολογιακής πολιτικής, από τα 0,03 σήμερα στα 0,04 λεπτά σε πρώτη φάση.
Στην συνέχεια, με την έναρξη της παραχώρησης, το διόδιο προβλέπεται να πάει στα 5 λεπτά ανά χιλιόμετρο από τον παραχωρησιούχο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis.
Όμως, υπάρχουν και άλλες εκκρεμότητες, με την κατασκευή – λειτουργία κάποιων νέων σταθμών διοδίων σε Μάλγαρα, Χαλάστρα, Πολυκάστρου (υπάρχουν αντιδράσεις, αν μείνουν εκτός θα προκύψει εύλογα θέμα αποζημίωσης στην κοινοπραξία), όπως επίσης με την αδειοδότηση των σηράγγων, την ανάταξη γεφυρών, κ.α., αν και από το υπουργείο αναφέρουν ότι γίνονται ενέργειες.