Δευτέρα, 25 Νοε.
15oC Αθήνα

Ελληνικές εξαγωγές: Αυξήθηκαν κατά 32% παρά την αβεβαιότητα – Ιταλία και Γερμανία οι top προορισμοί

Ελληνικές εξαγωγές: Αυξήθηκαν κατά 32% παρά την αβεβαιότητα – Ιταλία και Γερμανία οι top προορισμοί

Με κύριο χαρακτηριστικό τη μεγάλη αύξηση στις παραδοσιακές αγορές της Ευρώπης, συνεχίζεται η ανοδική πορεία των ελληνικών εξαγωγών στο πρώτο τρίμηνο του 2022 παρ’ όλες τις αντιξοότητες και τα προβλήματα που προκαλεί ο πόλεμος στην Ουκρανία.

Σύμφωνα με ανάλυση του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ), επί των προσωρινών στοιχείων της ΕΛ-ΣΤΑΤ, οι εξαγωγές, για το διάστημα Ιανουαρίου – Μαρτίου του 2022, αυξήθηκαν συνολικά κατά 32% και ανήλθαν σε 11,43 δισ. ευρώ.

Οι εισαγωγές στο ίδιο διάστημα, αυξήθηκαν κατά 48,6%, με τη συνολική τους αξία να διαμορφώνεται στα 19,57 δισ. ευρώ. Ως αποτέλεσμα των παραπάνω κινήσεων, το εμπορικό έλλειμμα ενισχύθηκε κατά 80,4% και άγγιξε το πρώτο τρίμηνο του 2021 τα -8,14 δισ. ευρώ.

Οι κορυφαίοι εξαγωγικοί προορισμοί

Η Ιταλία εξακολουθεί και κατά το πρώτο τρίμηνο του 2022 να αποτελεί το σημαντικότερο προορισμό των ελληνικών εξαγωγών ενώ στη δεύτερη θέση παραμένει η Γερμανία, όπως και το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

Ακολουθεί η Κύπρος καταλαμβάνοντας την 3η από την 4η θέση που κατείχε και μετά η Βουλγαρία, προς την οποία η αύξηση των εξαγωγών ελληνικών προϊόντων (κατά 45,1%) το τρίμηνο του 2022 οδήγησε στο να ανέλθει στην 4η από την 6η θέση.

Ακολουθεί η Τουρκία η οποία βρίσκεται στην ίδια θέση με το 2021, η Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο στις θέσεις 6 έως 7, για τη μεν Ισπανία 5 θέσεις πιο ψηλά, για το δε Ηνωμένο Βασίλειο 3 θέσεις πιο ψηλά από το αντίστοιχο περσινό διάστημα λόγω του διπλασιασμού των εξαγωγών προς τις δύο αυτές χώρες.

Στην 8η θέση βρίσκονται οι Η.Π.Α. (από 7η) προς την οποία καταγράφεται μεγάλη άνοδος των εξαγωγών (+38,5%) και έπεται η Γαλλία, προς την οποία σημειώθηκε μείωση των ελληνικών εξαγωγών (κατά -18,7%), με αποτέλεσμα να πέσει από την 3η στην 9η θέση κατάταξης για το α’ τρίμηνο του 2022. Την πρώτη δεκάδα των κυριότερων προορισμών των ελληνικών εξαγωγών, συμπληρώνει η Ρουμανία, η οποία βρισκόταν στην 8η θέση κατά το αντίστοιχο διάστημα του 2021.

Πλην της πρώτης δεκάδας των χωρών-πελατών των ελληνικών προϊόντων για το α΄τρίμηνο 2022, αξίζει να σημειωθεί, η άνοδος στην κατάταξη της Εσθονίας (54η θέση από 80η) σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021 και η πτώση της Σιγκαπούρης (53η θέση από 27η). Ως προς τους προορισμούς των ελληνικών εξαγωγών ανά οικονομική ένωση, σημειώνεται αύξηση κατά 35,9% προς την Ε.Ε.

Τα προϊόντα που εξάγουμε

Όσον αφορά στις κατηγορίες προϊόντων, καύσιμα, βιομηχανικά προϊόντα και τρόφιμα βρίσκονται στην αιχμή και αποτελούν τους απόλυτους «πρωταγωνιστές» στον αγώνα της Εξωστρέφειας.

Η Πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων, Χριστίνα Σακελλαρίδη σχολιάζοντας τα παραπάνω έκανε την εξής δήλωση: «Ιταλία, Γερμανία, Κύπρος, Βουλγαρία και Τουρκία συνθέτουν την κορυφαία πεντάδα των αγορών που κατευθύνονται τα ελληνικά προϊόντα, εν μέσω έντονης αβεβαιότητας για την πορεία της παγκόσμιας οικονομίας. Εξίσου ενθαρρυντικά είναι και τα μηνύματα από τις τρίτες χώρες, -με εξαίρεση κάποιες ομάδες κρατών όπως οι BRICS-, όπου φαίνεται να διαμορφώνεται ένα θετικό μομέντουμ για τους Έλληνες εξαγωγείς. Πρόκειται, δεδομένων των συνθηκών, για ένα πραγματικό επίτευγμα που δείχνει τις δυνατότητες που έχει ο κλάδος και τι μπορεί να καταφέρει στο μέλλον».

Προκλήσεις και προοπτικές

«Ωστόσο, οι προκλήσεις που αναδύονται είναι εξαιρετικά πολύπλοκες και χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής. Η πολεμική σύγκρουση έχει προκαλέσει σοβαρές αναταράξεις στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, αλλάζοντας άρδην τα δεδομένα και τις ισορροπίες και πυροδοτώντας μια πρωτοφανή ενεργειακή κρίση, η οποία απειλεί την ανάκαμψη του παγκόσμιου ΑΕΠ μετά την πανδημία.

Η εκτόξευση των πρώτων υλών επιβαρύνει υπέρογκα το κόστος παραγωγής και υπονομεύει την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών προϊόντων στο εξωτερικό σε μια κρίσιμη συγκυρία. Από την άλλη πλευρά,, οι πρωτοβουλίες της Πολιτείας για την τόνωση της Εξωστρέφειας κινούνται στη σωστή κατεύθυνση και αναμένεται να βοηθήσουν ουσιαστικά την προσπάθεια των ελληνικών επιχειρήσεων να διευρύνουν ακόμη περισσότερο το διεθνές αποτύπωμά τους και μαζί τη δυναμική του κλάδου.»

Τελευταίες ειδήσεις