Με τη θέσπιση νέων φορολογικών ελαφρύνσεων απαντά η γερμανική κυβέρνηση στις υποτονικές πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και ελπίζει ότι αυτό θα ανακουφίσει και την κρίση που πλήττει τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, ιδίως τη Volkswagen.
Ειδικότερα, οι φορολογικές ελαφρύνσεις, μετά τις ανακοινώσεις για το σχέδιο περικοπών στο κόστος λειτουργίας της Volkswagen, θα ανέλθουν σε 585 εκατ. ευρώ το επόμενο έτος και πρόκειται να αυξηθούν σε 650 εκατ. ευρώ έως το 2028, σύμφωνα με τις πληροφορίες της Handelsblatt.
Συγκεκριμένα το σχεδιαζόμενο πακέτο της γερμανικής κυβέρνησης προβλέπει τα ακόλουθα:
1. Φορολογική απόσβεση
Οι εταιρείες που αγοράζουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα πρέπει να μπορούν να επωφεληθούν από πιο γενναιόδωρους κανόνες φορολογικής απόσβεσης και να είναι σε θέση να διεκδικήσουν έκπτωση φόρου 40% κατά το πρώτο έτος. Στη συνέχεια, το ποσοστό απόσβεσης θα πέσει στο 6% μέσα σε πέντε χρόνια.
«Εκτός από τα πολλά υφιστάμενα φορολογικά κίνητρα στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, η εισαγωγή αυτής της δυνατότητας απόσβεσης ως μέτρο οικονομικής, δημοσιονομικής ή αναπτυξιακής πολιτικής θα παράσχει σαφή φορολογικά κίνητρα, ιδίως για την ανάπτυξη της αγοράς της ηλεκτροκίνησης στον επιχειρηματικό τομέα», γράφει το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομικών στο σχέδιο αιτιολόγησης.
2. Αύξηση του ανώτατου ορίου τιμών για τη φορολόγηση των εταιρικών αυτοκινήτων
Οι εργαζόμενοι που χρησιμοποιούν ηλεκτρικό αυτοκίνητο ως εταιρικό αυτοκίνητο θα επωφεληθούν από χαμηλότερο φορολογικό συντελεστή από ό,τι για τα οχήματα βενζίνης και ντίζελ. Μέχρι στιγμής, ωστόσο, αυτό ισχύει μόνο για τα ηλεκτρονικά αυτοκίνητα με μικτή τιμή στον κατάλογο κάτω των 70.000 ευρώ. Τώρα το όριο πρόκειται να αυξηθεί στα 95.000 ευρώ. «Προκειμένου να αυξηθεί περαιτέρω η προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας και η ζήτηση για οχήματα με μηδενικές εκπομπές ρύπων, το υφιστάμενο μέγιστο ποσό θα αυξηθεί εκ νέου, από 70.000 ευρώ σε 95.000 ευρώ», αναφέρεται στο προσχέδιο της ενίσχυσης.
Σε κρίση και η αυτοκινητοβιομηχανία λόγω της κυβέρνησης
Τα μέτρα έχουν προγραμματιστεί εδώ και αρκετό καιρό. Ο καγκελάριος Όλαφ Σολτς (SPD), ο υπουργός Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ (Πράσινοι) και ο υπουργός Οικονομικών Κρίστιαν Λίντνερ (FDP) συμφώνησαν για τα μέτρα, τα οποία αποτελούν μέρος του αναπτυξιακού πακέτου της τρικομματικής κυβέρνησης, στις αρχές Ιουλίου.
Ωστόσο, η επερχόμενη απόφαση έρχεται την κατάλληλη στιγμή για την κυβέρνηση. Θα προσπαθήσει να δώσει το μήνυμα ότι δεν θα εγκαταλείψει τις δοκιμαζόμενες γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Ορισμένοι παρατηρητές αποδίδουν την άθλια κατάσταση της βιομηχανίας όχι μόνο στα δικά της λάθη και στην αδύναμη ζήτηση από το εξωτερικό, αλλά και στη γερμανική κυβέρνηση.
Το φθινόπωρο του 2023, η κυβέρνηση ακύρωσε την πριμοδότηση αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε σύντομο χρονικό διάστημα, επειδή δεν υπήρχαν αρκετά χρήματα στον προϋπολογισμό. Παρόλο που πολλοί κατασκευαστές μείωσαν στη συνέχεια τις τιμές τους, η ακύρωση της πριμοδότησης προκάλεσε αβεβαιότητα στους δυνητικούς αγοραστές.
Τον Ιούλιο ταξινομήθηκαν μόνο 30.762 νέα επιβατικά αυτοκίνητα με ηλεκτρικά συστήματα κίνησης με μπαταρία. Όπως ανέφερε η Ομοσπονδιακή Αρχή Μηχανοκίνητων Μεταφορών, αυτό ήταν 36,8% λιγότερο από ό,τι τον ίδιο μήνα πέρυσι. Ο αριθμός των νεοταξινομηθέντων ηλεκτρονικών αυτοκινήτων μειώθηκε επίσης κατά περίπου 30% σε σύγκριση με τον Ιούνιο.
Το Βερολίνο γίνεται όλο και πιο ανήσυχο, ιδίως όσον αφορά την πορεία της Volkswagen. Το πρωτοφανές πρόγραμμα περικοπών κόστους στην αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen, το οποίο θα μπορούσε να περιλαμβάνει υποχρεωτικές απολύσεις και κλείσιμο εργοστασίων, έχει φέρει τώρα στο προσκήνιο τον ομοσπονδιακό υπουργό Οικονομίας Χάμπεκ.
«Οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες και οι προμηθευτές τους είναι καλοί εργοδότες για δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενους, κινητήριοι μοχλοί της ευημερίας σε περιοχές σε ολόκληρη τη χώρα και κινητήριοι μοχλοί της καινοτομίας πέρα από τα όρια του κλάδου», δήλωσε ο Χάμπεκ την Τρίτη (3.9.2024). «Αυτό ισχύει ακόμη περισσότερο για τη Volkswagen ως τη δεύτερη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία και η εταιρεία φέρει μεγάλη ευθύνη εδώ».
Επομένως, είναι σημαντικό οι εταιρικές αποφάσεις, όπως αυτές που συζητούνται σήμερα, να λαμβάνονται με γνώμονα αυτή την ευθύνη. «Οι αποφάσεις πρέπει να λαμβάνονται σε στενή διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους και πρέπει να έχουν κατά νου τον στόχο να διασφαλιστεί ότι η Γερμανία θα παραμείνει ένα ισχυρό κέντρο της αυτοκινητοβιομηχανίας», εξήγησε ο αντικαγκελάριος.
Η Volkswagen στερείται αρκετά δισεκατομμύρια ευρώ
Η γερμανική κυβέρνηση θα συνεχίσει να στηρίζει τον μετασχηματισμό με μέτρα από την πλευρά της ζήτησης και της προσφοράς, δήλωσε ο Χάμπεκ, ο οποίος αναφέρθηκε επίσης στις σχεδιαζόμενες φορολογικές ελαφρύνσεις.
Δεν είναι συχνό φαινόμενο ένα μέλος της κυβέρνησης να σχολιάζει άμεσα τα τρέχοντα γεγονότα σε μια εταιρεία. Αυτό δείχνει πόσο νευρικούς κάνουν τους πολιτικούς τα σχέδια της Volkswagen. Αυτό δεν αφορά μόνο τον μετασχηματισμό της βιομηχανίας, αλλά ενδεχόμενες θέσεις απασχόλησης. Ο Χάμπεκ βρίσκεται σε άμεσο διάλογο με τη Volkswagen, σύμφωνα με πηγές του υπουργείου.
Ο Μπερντ Γουέστφαλ (Bernd Westphal), εκπρόσωπος του SPD για θέματα οικονομικής πολιτικής, είχε ήδη απευθύνει προειδοποίηση προς τον όμιλο Volkswagen. «Παρά κάθε κατανόηση για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η αυτοκινητοβιομηχανία, το κλείσιμο εργοστασίων και οι περικοπές θέσεων εργασίας δεν αποτελούν πειστική στρατηγική», σημείωσε ο ίδιος.
Η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης είχε ανακοινώσει ότι το κλείσιμο εργοστασίων και οι υποχρεωτικές απολύσεις δεν αποκλείονται πλέον στο πλαίσιο ενός προγράμματος περικοπής κόστους.
Η συμφωνία που είχε συναφθεί με το συμβούλιο εργαζομένων της Volkswagen για τη διατήρηση των θέσεων εργασίας θα ακυρωθεί, ανακοίνωσε η εταιρεία.
Η αδύναμη ζήτηση, το υψηλό κόστος και οι επενδύσεις απειλούν να οδηγήσουν τη VW στο κόκκινο το 2024. Υπάρχει ένα μεγάλο κενό στο πρόγραμμα περικοπών κόστους που συμφωνήθηκε το 2023, το οποίο στοχεύει στη μείωση του κόστους κατά 10 δισ. ευρώ μέχρι το 2026, αν και οι ειδικοί δήλωσαν στη Handelsblatt ότι λείπουν 2 έως 3 δισ. ευρώ.