Ο υπερχρεωμένος προμηθευτής αυτοκινήτων ZF Friedrichshafen αντιμετωπίζει μια κρίσιμη δοκιμασία μετά την ανακοίνωση μαζικών περικοπών θέσεων εργασίας. Το νούμερο δύο του κλάδου θέλει να περικόψει σταδιακά 11.000 έως 14.000 θέσεις εργασίας στη Γερμανία έως το 2028.
Αυτό σημαίνει ότι οι περικοπές θέσεων εργασίας στη Γερμανία είναι ακόμη πιο εκτεταμένες από ό,τι φοβούνταν οι εργαζόμενοι στις αρχές του έτους και διέψευσε επανειλημμένα η διοίκηση της εταιρείας.
Τον Ιανουάριο, χιλιάδες εργαζόμενοι πραγματοποίησαν πορεία διαμαρτυρίας προς τα κεντρικά γραφεία στο Φρίντριχσχάφεν. Τώρα κάθε τέταρτος εργαζόμενος από τους 54.000 στη Γερμανία είναι πιθανό να χάσει τη δουλειά του – μια ιστορική διάσταση. Η ZF είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος γερμανικός προμηθευτής αυτοκινήτων μετά την Bosch και βρίσκεται πιθανώς εν μέσω της μεγαλύτερης κρίσης της.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της εταιρείας σήμερα (26.07.2024) οι εγκαταστάσεις της θα ενοποιηθούν ή θα αναδιαρθρωθούν, γεγονός που θα επηρεάσει όχι μόνο την παραγωγή αλλά και τη διοίκηση και την ανάπτυξη.
Η εταιρεία τονίζει πως οι περικοπές θα γίνουν όσο το δυνατόν πιο κοινωνικά υπεύθυνα, με προγράμματα πρόωρης συνταξιοδότησης και αποζημίωσης. Ως αιτίες της αναδιάρθρωσης η επιχείρηση αναδεικνύει την υψηλή πίεση του ανταγωνισμού και του κόστους, και την αδύναμη ανάπτυξη της αγοράς για τις τεχνολογίες ηλεκτροκίνησης.
Το συμβούλιο εργαζομένων της ZF θέλει να αγωνιστεί για κάθε θέση απασχόλησης. Ο Διευθύνων Σύμβουλος Holger Klein δήλωσε:«Η εταιρική μας ευθύνη είναι να τοποθετήσουμε την ZF για το μέλλον και να αναπτύξουμε περαιτέρω τις εγκαταστάσεις στη Γερμανία με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι βιώσιμα ανταγωνιστικές και σταθερά τοποθετημένες». Γνωρίζει ότι υπάρχουν δύσκολες αποφάσεις.
Η διοίκηση της εταιρείας θέλει να το διαμορφώσει αυτό μαζί με τους εκπροσώπους των εργαζομένων, αλλά αυτό προφανώς δεν πέτυχε στην αρχή. Δημιουργείται μαζική αντίσταση από τους εργαζόμενους επειδή πρόκειται να καταργηθούν 2000 περισσότερες θέσεις εργασίας από ό, τι είχε αρχικά προγραμματιστεί και αυτό δύο χρόνια νωρίτερα.
«Οι εργαζόμενοι και η εκπροσώπηση των συμφερόντων τους θα υπερασπιστούν τελικά τους εαυτούς τους ενάντια σε σχέδια που επικεντρώνονται μόνο στη μείωση του μισθολογικού κόστους», δήλωσε ο Achim Dietrich, επικεφαλής του γενικού συμβουλίου εργαζομένων. Αυτό δεν θα καταπολεμούσε τα αίτια της κρίσης, αλλά θα «αποσπούσε την προσοχή από την αποτυχία του διαχειριστή». Η ανακοίνωση τροφοδοτεί φόβους όπου η ZF χρειάζεται πραγματικά πλήρη δέσμευση για την προμήθεια πελατών, ξεπερνώντας την ύφεση και μετασχηματίζοντας.
Ο επικεφαλής του συμβουλίου εργαζομένων ανακοίνωσε ότι θα αγωνιστεί για κάθε θέση απασχόλησης. «Το Διοικητικό Συμβούλιο της ZF αποφάσισε κατά του μέλλοντος των εργοστασίων και χιλιάδων εργαζομένων στη Γερμανία και θα αντιμετωπίσει σφοδρή αντίσταση για αυτό». Τα μέτωπα σκληραίνουν.
Σημαντικές περικοπές προσωπικού στην ZF: Συμβουλές από τη McKinsey
Όπως και η ZF, οι μεγάλοι προμηθευτές Bosch και Continental έχουν δημιουργήσει δυνατότητες για τη μετάβαση προς πιο φιλική προς το περιβάλλον ηλεκτροκίνηση με τεράστιο κόστος. Ωστόσο, η ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν έχει εξελιχθεί όπως αναμενόταν. Αυτό επιδεινώνει την κατάσταση.
Σε κάθε περίπτωση, δεν χρειάζονται ούτε οι μισοί εργαζόμενοι για την παραγωγή ηλεκτρικών συστημάτων κίνησης από ό,τι για την παραγωγή σύνθετων κιβωτίων ταχυτήτων για κινητήρες εσωτερικής καύσης. Τα κιβώτια ταχυτήτων είναι η παραδοσιακή επιχείρηση του εργοστασίου γραναζιών, το οποίο αντιπροσωπεύει το όνομα ZF. Αλλά οι άλλοι μεγάλοι γερμανοί προμηθευτές αυτοκινήτων έχουν ήδη ανακοινώσει τη μείωση χιλιάδων θέσεων εργασίας στη Γερμανία.
Όσον αφορά τις τρέχουσες περικοπές προσωπικού, ο διευθύνων σύμβουλος της ZF, Klein, επεσήμανε ότι η συλλογική σύμβαση που συνήφθη το 2020 ανέφερε ήδη ότι το κλείσιμο ήταν δυνατό για μεμονωμένες τοποθεσίες που δεν μπορούσαν να βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητά τους μακροπρόθεσμα.
Ο διευθυντής είχε ενημερωθεί για μήνες από τη συμβουλευτική εταιρεία McKinsey, όπου είχε ξεκινήσει ο ίδιος την καριέρα του. Η εταιρεία είναι γνωστή για μια σκληρή προσέγγιση στο κόστος.
Οι γερμανικές τοποθεσίες πρόκειται να συγχωνευθούν σε διάφορα δίκτυα τοποθεσιών, ανακοίνωσε η ZF. Σύμφωνα με αυτό, άλλες τοποθεσίες και γραμμές παραγωγής πρόκειται επίσης να κλείσουν. Η διοίκηση του ομίλου δεν έχει ακόμη δώσει ονόματα. Η ZF διαθέτει 36 εργοστάσια παραγωγής στη Γερμανία.
Ακόμη και πριν από το τρέχον πρόγραμμα μείωσης, το κλείσιμο της μονάδας παραγωγής στο Eitorf με 690 εργαζόμενους μέχρι το τέλος του 2027 ήταν βέβαιο. Η ZF κατασκευάζει αμορτισέρ εδώ από τη δεκαετία του 1930. Η κατευθυντήρια παραγωγή με 200 υπαλλήλους στο Γκελζενκίρχεν θα κλείσει επίσης.
Σύμφωνα με την ZF, θέλει να καταστήσει ολόκληρη τη μείωση κοινωνικά αποδεκτή εκμεταλλευόμενη τη δημογραφική δομή του εργατικού δυναμικού και τις διακυμάνσεις. Για παράδειγμα, η εταιρεία προσφέρει προγράμματα μερικής συνταξιοδότησης και αποχώρησης.
ZF: Το κύριο πρόβλημα είναι οι ηλεκτροκίνητοι κινητήρες
Ειδικότερα, το τμήμα Electrified Powertrain Technologies βρίσκεται υπό υψηλή ανταγωνιστική πίεση και πίεση κόστους. Για το λόγο αυτό, η οικονομικά αδύναμη ZF είναι πλέον ανοιχτή σε συνεργασίες για το βασικό τμήμα. Ένα βήμα που προηγουμένως θεωρήθηκε αδιανόητο στην εταιρεία ίδρυσης. Ωστόσο, η εταιρεία με έδρα το Friedrichshafen θέλει να διατηρήσει τον έλεγχο της τεχνολογίας.
«Το τμήμα κινητήρων είναι μια υπόθεση αναδιάρθρωσης», δήλωσε ένας εκπρόσωπος των εργαζομένων πριν από λίγες ημέρες. Πιο πρόσφατα, είχε υποτεθεί ότι το ένα τρίτο των 9000 θέσεων εργασίας στο μεγαλύτερο εργοστάσιο μεταφοράς στο Saarbrücken θα χαθεί.
Σύμφωνα με πληροφορίες από κύκλους εταιρειών, τα προβλήματα είναι και σπιτικά. Η ZF είχε κερδίσει παραγγελίες στην ηλεκτροκίνηση αξίας άνω των 30 δισεκατομμυρίων ευρώ. Οι ανταγωνιστές του κλάδου ήταν πάντα έκπληκτοι από την επιθετική συμπεριφορά της ZF σε αυτόν τον τομέα. Τώρα αποδεικνύεται ότι πολλές από τις παραγγελίες προφανώς κερδήθηκαν για τιμές που ήταν πολύ χαμηλές και δεν κάλυπταν το κόστος. Εάν υποβληθεί σε πλήρη επεξεργασία, υπάρχει κίνδυνος δισεκατομμυρίων ζημιών – ένα σοβαρό λάθος της διοίκησης.
Την περασμένη εβδομάδα ανακοινώθηκε ότι ο Stephan von Schuckmann, μέλος του διοικητικού συμβουλίου που είναι υπεύθυνος για τους ηλεκτροκίνητους κινητήρες, θα αποχωρήσει από την ZF στο τέλος του μήνα για οικογενειακούς λόγους. Είναι επίσης γνωστό ότι ο Martin Fischer, επικεφαλής της Chassis Solutions, θα αποχωρήσει τον Νοέμβριο. Το τμήμα είναι υπεύθυνο για την τεχνολογία ασφαλείας και τα ηλεκτρονικά.
Αυτό σημαίνει ότι η ZF θα χάσει δύο μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα. Και οι δύο μακροχρόνιοι κορυφαίοι διευθυντές θεωρήθηκαν ανταγωνιστές για την κορυφαία θέση, την οποία κατέχει η Κλάιν από τις αρχές του 2023. Ο Peter Laier, επικεφαλής παραγωγής και επαγγελματικών οχημάτων, ο οποίος εντάχθηκε από την ανταγωνίστρια Knorr-Bremse στις αρχές του 2023, συμμετέχει τώρα σε μεγάλο βαθμό στην αναδιάρθρωση.
13 δισεκατομμύρια ευρώ σε χρέος
Εκτός από τις γενικά δύσκολες συνθήκες της αγοράς, η ZF είναι επίσης υπερχρεωμένη από τις εξαγορές της TRW το 2015 και της Wabco το 2020.
Η ZF πρέπει να πληρώνει περισσότερα από μισό δισεκατομμύριο ευρώ σε τόκους ετησίως για το χρέος των 13 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Ένα πρόγραμμα λιτότητας που ανακοινώθηκε τον Μάρτιο αποσκοπεί στη μείωση του κόστους κατά έξι δισεκατομμύρια ευρώ, καθώς και στην αύξηση της παραγωγικότητας μέσω αναδιοργάνωσης και επενδύσεων στην αυτοματοποίηση. Μια πώληση ή IPO του κερδοφόρου τμήματος αερόσακων θα μπορούσε επίσης να προσφέρει ανακούφιση. Ωστόσο, οι λεπτομέρειες είναι ακόμα ανοιχτές.
Το 2023, η ZF είχε αυξήσει τις πωλήσεις κατά 6,6% στα 46,6 δισεκατομμύρια ευρώ, με λειτουργικό κέρδος 2,3 δισεκατομμυρίων ευρώ. Συμπερασματικά, ωστόσο, είναι ότι τα κέρδη υποχώρησαν κατά 67% στα 126 εκατ. ευρώ λόγω των υψηλών πληρωμών τόκων.
Ωστόσο, η ZF θέλει επίσης να χρησιμοποιήσει το πρόγραμμα μείωσης του κόστους για να δημιουργήσει χώρο για επενδύσεις, ειδικά σε άλλες τοποθεσίες. Η ZF θέλει να μετατρέψει το εργοστάσιο μετάδοσης στο Gray Court της Νότιας Καρολίνας στην επόμενη γενιά τεχνολογιών κίνησης για 500 εκατομμύρια δολάρια. Το φόντο είναι παραγγελίες από Dodge και Jeep. Επιπλέον, η εταιρεία θέλει να κατασκευάσει ένα εργοστάσιο για τσιπ εξοικονόμησης ενέργειας από καρβίδιο του πυριτίου στο Saarland μαζί με τον συνεργάτη της Wolfspeed.
Η ZF θα μπορούσε να χάσει τη θέση της ως ο δεύτερος μεγαλύτερος προμηθευτής αυτοκινήτων της Γερμανίας το επόμενο έτος, καθώς η παραγωγή αξόνων με κύκλο εργασιών τεσσάρων δισεκατομμυρίων ευρώ θα ανατεθεί στην κοινοπραξία με τον ταϊβανέζο ειδικό ηλεκτρονικών και προμηθευτή της Apple Foxconn. Αλλά αυτό θα πρέπει να είναι το λιγότερο από τα προβλήματα της ZF αυτή τη στιγμή.