Συνεχίζονται τα deals στον ευρύτερο κλάδο κατασκευαστικό κλάδο και φαίνεται ότι οι κινήσεις αυτές ίσως έχουν και «ουρά», δηλαδή ακολουθήσουν και άλλες.
Αν και στον κατασκευαστικό κλάδο εδώ και καιρό πολλοί θεωρούσαν ότι δεν θα δούμε νέες διεργασίες μετά τις εξελίξεις των τελευταίων ετών, με εξαγορές και συγχωνεύσεις, που οδήγησαν στην δημιουργία 4 μόλις ισχυρών πόλων (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Intrakat – ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, Metlen μέσω της ΜΕΤΚΑ), εντούτοις, η πραγματικότητα δείχνει διαφορετική.
Οι ισχυροί όμιλοι, έχοντας να υλοποιήσουν το τεράστιο ανεκτέλεστο υπόλοιπο υπογεγραμμένων συμβάσεων των 17 δισ. ευρώ, που αθροιστικά έχουν «μαζέψει», αλλά και να αντιμετωπίσουν τον ανταγωνισμό σε συμπληρωματικές δραστηριότητες (π.χ. διαχείριση απορριμμάτων, περιβαλλοντικά έργα κ.α.), σκέφτονται διαφορετικά και ενισχύονται.
Χθες, η ΜΕΤΚΑ (όμιλος Metlen) ανακοίνωσε, ως γνωστόν, την εξαγορά του συνόλου των μετοχών της εταιρείας M.T. ATE., η οποία δραστηριοποιείται στην ανάληψη και κατασκευή δημοσίων και ιδιωτικών τεχνικών έργων, με ειδίκευση στα περιβαλλοντικά έργα. Επιπλέον, δραστηριοποιείται σε κτηριακά, υδραυλικά και ειδικά βιομηχανικά έργα.
Η εξαγορά αυτή εντάσσεται στο στρατηγικό σχεδιασμό της METKA για την διεύρυνση της δραστηριότητάς της στον τομέα των περιβαλλοντικών έργων (διαχείριση υγρών και στερεών αποβλήτων, μονάδες επεξεργασίας απορριμμάτων και ανάκτησης ανακύκλωσης, συντηρήσεις κάθε είδους περιβαλλοντικών έργων) αλλά και για την περαιτέρω αναβάθμιση και αύξηση του δυναμικού της στην πολλά υποσχόμενη νέα γενιά ιδιωτικών και δημόσιων κτιριακών έργων.
Ήδη, όμως, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είχε κινηθεί δυναμικά, προσθέτοντας στη «φαρέτρα» της 2-3 μικρότερες εταιρίες. Πρόκειται για την τεχνική εταιρεία Αίγιστος ΑΕ και την ΣΑΝΤΑ ΙΚΕ, τις οποίες ο όμιλος απέκτησε από κοινού με τον διευθύνοντα σύμβουλο της πρώτης κ. Άρη Σβώλο. Η Αίγιστος αποτελεί εταιρεία με εργοληπτικό πτυχίο 2ης τάξης και ειδίκευση σε έργα Οδοποιίας, Φράγματα, Λατομική Δραστηριότητα, Ενεργειακά και Κατασκευαστικά.
Σε ότι αφορά την ΣΑΝΤΑ ΙΚΕ, η οποία έχει ως κύρια δραστηριότητά την παροχή υπηρεσιών μεταφοράς βαρέων μηχανημάτων. Το «πακέτο» εξαγορών εταιρειών συμπεριλαμβάνει και την απόκτηση ελέγχου της «Ρ. & C. DEVELOPMENT S.A», η οποία δραστηριοποιείται στην ανάληψη, μελέτη και κατασκευή δημόσιων και ιδιωτικών έργων στην Ελλάδα και το εξωτερικό, δίνοντας έμφαση και στα κτηριακά.
Η Intrakat, που προφανώς «τάραξε τα νερά» με την εξαγορά της ΑΚΤΩΡ, που ήταν η τελευταία χρονικά από τις εξαγορές στο κλαμπ των ισχυρών, ετοιμάζεται για νέες κινήσεις, Αυτό έχει αφήσει να εννοηθεί η διοίκησή της, δείχνοντας τόσο προς την πλευρά της Ρουμανία, όσο και στην Ελλάδα, όπου βολιδοσκοπεί μικρότερες εταιρείες με σημαντικά πλεονεκτήματα (πάγια, εξοπλισμό, εργαζομένους κ.α.). Ενδεχομένως προσεχώς να έχουμε νεότερα, ενώ υπενθυμίζεται ότι πέρυσι η Intrakat είχε ακουστεί και ως πιθανός “μνηστήρας” για εταιρεία του χώρου διαχείρισης αποκριμάτων.
Είναι προφανές ότι ο μεγάλος όγκος των έργων που είναι σε εξέλιξη, αναμένονται να ξεκινήσουν ή είναι σε κάποια διαγωνιστική φάση (ή στα σχέδια) δεν μπορεί εύκολα να υλοποιηθεί χωρίς κάποιου είδους ενίσχυση δυνάμεων. Και όσο δεν επιβεβαιώνονται σενάρια για νέες συνεργασίες και deals στην τετράδα των ισχυρών, αλλά και δεδομένου ότι το μοντέλο με τους υπεργολάβους περιορίζει τα περιθώρια κέρδους, υποχρεώνει τους κατασκευαστικούς ομίλους να κοιτάξουν άλλους τρόπους ενίσχυσης, μέσω εξαγοράς μικρότερων σχημάτων.
Με στόχο να ολοκληρώσουν δημόσιες υποδομές αλλά και ΣΔΙΤ/Παραχωρήσεις (οδικά, σιδηροδρομικά, κτηριακά, αντιπλημμυρικά / φράγματα, Μετρό), projects σε άλλους τομείς (π.χ. κατασκευή μονάδων αποβλήτων κ.α.) αλλά και πλήθος από ιδιωτικές αναπτύξεις (κτήρια, ξενοδοχεία, καζίνο, αναπλάσεις κ.α.).