Αναταραχή στους κατόχους ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχει προκαλέσει η απόφαση της κυβέρνησης να επιβάλει μέγιστο όριο 40% στη φόρτιση προκειμένου να επιβιβάζονται σε πλοία της ακτοπλοΐας.
Θυμίζουμε ότι με βάση τις κατευθυντήριες οδηγίες της επικαιροποιημένης εγκυκλίου, στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα ή επαναφορτιζόμενα υβριδικά αυτοκίνητα θα πρέπει να καταγράφεται στο πλοίο το είδος του οχήματος και η θέση στην οποία σταθμεύει στο γκαράζ του πλοίου.
Οι οδηγοί θα πρέπει να έχουν πραγματοποιήσει προληπτικό έλεγχο της θερμοκρασίας των συσσωρευτών του οχήματος, ενώ θα πρέπει να ενημερώνουν το πλήρωμα για οποιαδήποτε λήψη ή ένδειξη συναγερμού από το όχημά τους. Επίσης, επισημαίνεται ότι το επίπεδο φόρτισης των οχημάτων κατά την είσοδό τους στα πλοία της ακτοπλοΐας δεν θα πρέπει να υπερβαίνει το 40% της συνολικής χωρητικότητάς τους.
Αφορμή για τη συγκεκριμένη εγκύκλιο του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αποτέλεσαν τα φαινόμενα πυρκαγιάς από μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων σε μεταφορικά πλοία τα προηγούμενα χρόνια στο εξωτερικό. Πρόπερσι το πλοίο Atlantic Ocean που μετέφερε οχήματα Volkswagen συνολικής αξίας 155 εκατ. δολαρίων καταστράφηκε για αυτό το λόγο. Συνολικά το 2023 σημειώθηκαν 17% περισσότερες πυρκαγιές σε πλοία, οδηγώντας σε αριθμό – ρεκόρ με 209.
Παρόλο που πρόκειται για μεμονωμένα περιστατικά, ο κίνδυνος από μια τέτοια πυρκαγιά είναι τόσο μεγάλος που κρίθηκε απαραίτητο να ληφθούν μέτρα.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι όλες οι συσκευές που χρησιμοποιούν μπαταρίες λιθίου εμπεριέχουν το συγκεκριμένο κίνδυνο της αυτοανάφλεξης. Η διαφορά είναι ότι λόγω του μεγέθους τους, οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπορούν θεωρητικά να προκαλέσουν τόσο έντονη φωτιά που είναι δύσκολο να κατασβηστεί.
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης υπεραμύνθηκε της επιλογής του λέγοντας ότι «η ασφάλεια των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών είναι για μας, πρώτη προτεραιότητα».
Αντίστοιχη ρύθμιση ισχύει διεθνώς στην περίπτωση των αεροπορικών μεταφορών, που ορίζει ποσοστό φόρτισης στο 30% για τη μεταφορά μπαταριών λιθίου.
Επίσης, ο ναυτιλιακός κλάδος αποφάσισε πέρυσι τον ανασχεδιασμό των πλοίων μεταφοράς οχημάτων με βελτιωμένα μέτρα πυρόσβεσης.
Ως εκ τούτου, οι οδηγοί των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα πρέπει να υποστούν τη συγκεκριμένη ταλαιπωρία που στην πράξη σημαίνει ότι φτάνοντας στο νησί του προορισμού τους θα πρέπει να φορτίσουν το όχημα. Αυτό βεβαίως προϋποθέτει την ύπαρξη επαρκών σημείων φόρτισης στα νησιά, διαφορετικά η μετακίνηση με ηλεκτρικό όχημα καθίσταται μάλλον απαγορευτική.