Τρίτη, 19 Νοε.
18oC Αθήνα

Καπνοβιομηχανίες: Το παρασκήνιο μίας μεγάλης διαμάχης

Καπνοβιομηχανίες: Το παρασκήνιο μίας μεγάλης διαμάχης
Φωτογραφία αρχείου

Με τα καπνικά προϊόντα να αποτελούν το νέο τους μεγάλο «στοίχημα», οι μεγαλύτερες καπνοβιομηχανίες του κόσμου προσπαθούν να βρουν τις ισορροπίες τους, διεκδικώντας μερίδια της αγοράς και επιδιώκοντας να υπερισχύσουν σε μία αγορά που φαίνεται ότι έχει πολύ ακόμα δρόμο να διανύσει.

Μέσα σε αυτό το περιβάλλον οι δύο μεγάλες καπνοβιομηχανίες British American Tobacco (BAT) και Philip Morris International (PMI) εδώ κι ένα χρόνο περίπου βρίσκονται σε μία έντονη διαμάχη, που τους οδήγησε και στο κατώφλι των δικαστηρίων.

Συγκεκριμένα, το 2020, η ΒΑΤ στράφηκε δικαστικώς κατά της PMI με την κατηγορία ότι αντέγραψε πατέντες που αφορούν τα προϊόντα θέρμανσης καπνού. Η διαμάχη παραμένει σε εξέλιξη ενώ μέχρι στιγμής όλα τα ασφαλιστικά μέτρα και αγωγές που έχουν κατατεθεί, έχουν απορριφθεί.

Γεγονός είναι πάντως, ότι τόσο η PMI όσο και η BAT έχουν λανσάρει τα τελευταία χρόνια στις διεθνείς αγορές συγκεκριμένα προϊόντα τα οποία δεν περιλαμβάνουν τη διαδικασία της καύσης και ως εκ τούτου εμφανίζουν προφίλ μειωμένου κινδύνου, με τον ανταγωνισμό πλέον να εντείνεται και πέραν του προϊόντος.

Οι δικαστικές μάχες που «χάθηκαν»

Όσον αφορά στη BAT, όπως προκύπτει από τις κινήσεις που έχει κάνει μέχρι σήμερα, η εταιρεία κινείται βάσει σχεδίου και καταθέτει ταυτόχρονα αγωγές σε πολλές χώρες όπως οι το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ρουμανία, η Τσεχία, η Πολωνία και η Βουλγαρία.

Ωστόσο, μέχρι στιγμής, σε όλες τις χώρες που έχουν κατατεθεί ασφαλιστικά μέτρα, έχουν απορριφθεί από τις αρμόδιες δικαστικές αρχές.

Για παράδειγμα στο Ηνωμένο Βασίλειο, η BAT έχασε τη δικαστική διαμάχη για τα δικαιώματα πατεντών ευρεσιτεχνίας, καθώς το δικαστήριο (UK High Court) απέρριψε την αγωγή της και αποφάσισε στις 9 Μαρτίου υπέρ της Philip Morris International ανακαλώντας τα σχετικά διπλώματα ευρεσιτεχνίας της British American Tobacco. Εκτιμάται ότι η απόφαση αυτή θα λειτουργήσει ως σημαντικό νομικό πλεονέκτημα υπέρ της PMI και στις άλλες χώρες όπου θα εκδικαστεί η αγωγή της ΒΑΤ.

Ομοίως στη Ρουμανία απορρίφθηκε το αίτημα ασφαλιστικών μέτρων της ΒΑΤ για διακοπή της πώλησης του IQOS και των θερμαινόμενων ράβδων καπνού καθώς οι καταγγελίες της εταιρείας για παραβίαση των διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας από την PMI κρίθηκαν ως ανυπόστατες. Αντίστοιχα απορρίφθηκαν τα αιτήματα της BAT για την έκδοση προσωρινών ασφαλιστικών μέτρων και σε Τσεχία, Βουλγαρία και Πολωνία.

Ξεχωριστή σημασία σε όλη αυτή τη διαμάχη δίνει το γεγονός ότι το μοναδικό προϊόν θέρμανσης καπνού που έχει λάβει αδειοδότηση για πώληση στις ΗΠΑ είναι το IQOS της PMI. Συνέβη μετά από πολυετή έλεγχο των επιστημονικών δεδομένων που είχε καταθέσει η καπνοβιομηχανία στον Αμερικανικό Οργανισμό Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA).

Για το θέμα της διαμάχης, η PMI έχει τοποθετηθεί ως εξής: «Η κίνηση της ΒΑΤ αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης παγκόσμιας στρατηγικής της που αποσκοπεί στην υπονόμευση της κατηγορίας των θερμαινόμενων προϊόντων καπνού, στη οποία η BAT υστερεί σημαντικά εμπορικά ενώ, παράλληλα, προστατεύει την βασική της δραστηριότητα, αυτή των τσιγάρων.”

Αλλάζει το τοπίο

Την τελευταία δεκαετία, ο χώρος των καπνοβιομηχανιών περνάει ραγδαία φάση μετασχηματισμού επενδύοντας σε έρευνα και ανάπτυξη, ώστε να μπορεί να προσφέρει καλύτερες εναλλακτικές στους καπνιστές και να τους απομακρύνει από τη βλάβη που αποδεδειγμένα προκαλεί το τσιγάρο. Ως αποτέλεσμα παρατηρούνται ανακατατάξεις που σε παλαιότερες εποχές θα φαίνονταν εκτός τόπου αλλά πλέον είναι αναμενόμενες, όπως για παράδειγμα ότι το 2019 η PMI ήταν στο Top-50 ανάμεσα σε όλες τις εταιρείες που κατέθεσαν πατέντες στο Ευρωπαϊκό Γραφείο Πατεντών.

Είθισται η πρακτική του «patent trolling» να χρησιμοποιείται ως κάλυψη για την έλλειψη καινοτομίας και την υστέρηση εμπορικής επιτυχίας σε διάφορους επιχειρηματικούς κλάδους.

Όσον αφορά την Ελλάδα, τα προϊόντα θέρμανσης καπνού κυκλοφορούν και από τις δύο εταιρείες. Πρώτο κυκλοφόρησε το 2016 από την ΠΑΠΑΣΤΡΑΤΟΣ το IQOS της Philip Morris International και δυο χρόνια αργότερα κυκλοφόρησε το GLO της British American Tobacco. Με βάση τα στοιχεία της Nielsen το τελευταίο τρίμηνο του 2020, το μερίδιο των θερμαινόμενων ράβδων καπνού για το IQOS στην Αττική είναι στο 17,7%, μία ποσοστιαία μονάδα πάνω από το μερίδιο του Marlboro – της πρώτης μάρκας καπνικών προϊόντων στην Ελλάδα, την οποία επίσης εμπορεύεται η PMI ενώ, αντίστοιχα, το μερίδιο των θερμαινόμενων ράβδων καπνού για το GLO στην Αττική υπολογίζεται στο 0,3%.

Ιστορία που ξεκίνησε από την Παπαστράτος

Επιχειρηματικά η PMI μέσω της θυγατρικής της στην Ελλάδα, την Παπαστράτος, ολοκλήρωσε το 2018 μια μεγάλη επένδυση ύψους 300 εκατομμυρίων ευρώ για τη μετατροπή του εργοστασίου της στον Ασπρόπυργο σε μονάδα αποκλειστικής παραγωγής θερμαινόμενων ράβδων καπνού για το IQOS. Η επένδυση αυτή οδήγησε σε 400 νέες θέσεις εργασίας και σε μεγάλο εξαγωγικό έργο του πλέον του 80% της παραγωγής της. Αντίστοιχα, η BAT ανακοίνωσε πρόσφατα επενδυτικό πλάνο 30 εκατομμυρίων ευρώ για την Ελλάδα με όχημα το τελευταίο μοντέλο προϊόντος θέρμανσης καπνού και τη δημιουργία 200 νέων θέσεων εργασίας όσο προχωράει η ανταπόκριση στο προϊόν της.

 

Επιχειρήσεις Τελευταίες ειδήσεις