Επιστρέφουν τα «χαμόγελα» στις εταιρείες του κλάδου ζυθοποιίας, καθώς, το άνοιγμα της εστίασης από το Μάιο και μετά και η αυξημένη τουριστική κίνηση, δίνουν ώθηση στις πωλήσεις μπύρας. Μέσα σε αυτό το κλίμα, οι εταιρείες επαναπροσδιορίζουν τη στρατηγική τους.
Το 2020 αποτέλεσε μία πολύ δύσκολη χρονιά, καθώς οι πωλήσεις μπύρας μειώθηκαν κατά 25%, λόγω των απαγορευτικών μέτρων για τον περιορισμό μετάδοσης του Covid. Δεν συνέβη όμως το ίδιο και με τις εξαγωγές, οι οποίες κατέγραψαν, ανοδική πορεία.
Σημαντικά βελτιωμένη είναι η εικόνα σε σχέση με πέρυσι, αφού από την αρχή του έτους, ο ρυθμός ανάπτυξης των πωλήσεων κινείται με ποσοστό της τάξης του 20%.
Η ζήτηση κορυφώθηκε τους καλοκαιρινούς μήνες, λόγω του τουρισμού, ενώ εκπρόσωποι της αγοράς διαπιστώνουν, ότι αυξητική τάση καταγράφει και η κατηγορία της μπύρας χωρίς αλκοόλ, στο πλαίσιο της γενικότερης τάσης που επικρατεί για πιο υγιεινό τρόπο ζωής.
Όσον αφορά τις προσδοκίες για το σύνολο του έτους, οι μέχρι σήμερα εκτιμήσεις κάνουν λόγο για αύξηση που δεν θα ξεπεράσει το 15%.
«Ακριβός» φόρος
Η ραγδαία μείωση του κύκλου εργασιών, εξαιτίας του lockdown στην εστίαση, η μικρή μετατόπιση της on trade αγοράς προς το retail και η σταδιακή αργή επανεκκίνηση της τουριστικής αγοράς, είχαν απασχολήσει την Ελληνική Ένωση Ζυθοποιών τον περασμένο Μάιο.
Για την επίλυση των προβλημάτων τους, οι ζυθοποιοί είχαν καταθέσει αιτήματα προς τα συναρμόδια Υπουργεία για επιπλέον μέτρα στήριξης.
Ένα από τα πιο σημαντικά προβλήματα που ζήτησαν να επιλυθεί, αποτέλεσε και ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης, καθώς μετά τον διπλασιασμό του 2016, πλέον είναι ο 5ος υψηλότερος στην Ευρώπη, μετά από τις Σκανδιναβικές χώρες και το Ηνωμένο Βασίλειο.
Τα σχέδια των εταιρειών
-Ο όμιλος Carlsberg, που στην Ελλάδα έχει παρουσία μέσω της θυγατρικής του Ολυμπιακής Ζυθοποιίας, – ευρύτερα γνωστή από τις μπίρες Μύθος και FIX– πρόσφατα δημοσίευσε την οικονομική του έκθεση για το πρώτο εξάμηνο 2021. Εκεί αναφέρεται ότι, στην Ελλάδα, καταγράφηκε διψήφιο ποσοστό αύξησης του όγκου πωλήσεων το εξεταζόμενο διάστημα, όταν το 2020, ο όγκος πωλήσεών στην εγχώρια αγορά υποχώρησε κατά 26% και ο τζίρος μειώθηκε κατά 31%. Ιδιαίτερα ικανοποιητική το 2020, ήταν για την εταιρεία, η πορεία των εξαγωγών τη. Στο επίκεντρο τώρα της στρατηγικής της βρίσκεται η ενίσχυση των πωλήσεων μπύρας χωρίς αλκοόλ, καθώς, όπως αναφέρει η έκθεση του ομίλου, η κατηγορία αυτή καταγράφει ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης στην Ελλάδα, όπως και σε Γαλλία, Φινλανδία, Πολωνία, Ελβετία και Ρωσία.
-Στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία, θυγατρική της Heineken, οι πωλήσεις μειώθηκαν στα 179 εκατ. ευρώ το 2020 από 216 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος και τα προ φόρων κέρδη υποχώρησαν κατά 69,4% στα 8,9 εκατ. Σχετικά με τις προσδοκίες για το 2021, στην έκθεση που δημοσίευσε η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, αναφέρει ότι «Η στρατηγική της αναφορικά με την ανάπτυξη της ελληνικής αγοράς ζύθου παραμένει αμετάβλητη. Η εταιρεία θα είναι σε θέση να επιστρέψει στην κανονικότητα το 2022».
– Δυναμικό «παιχνίδι» στην αγορά επιδιώκει και η Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης, κυρίως μετά και από την είσοδο στο μετοχικό της κεφάλαιο του fund Damma Holdings, του Δημήτρη Δασκαλόπουλου. Το 2020 η εταιρεία παρουσίασε πτώση στις εξαγωγές της, λόγω του φόβου που επικρατούσε στις αγορές, ωστόσο το φετινό καλοκαίρι η ζήτηση για τις μπύρες ΕΖΑ κινείται ανοδικά, δίνοντας το περιθώριο στη διοίκηση να αναμένει βελτιωμένα αποτελέσματα στο σύνολο του έτους.