Παρασκευή, 22 Νοε.
13oC Αθήνα

Οι σχεδιασμοί και οι αντιδράσεις για τα νέα λιμάνια σε Λαύριο και Ραφήνα

Οι σχεδιασμοί και οι αντιδράσεις για τα νέα λιμάνια σε Λαύριο και Ραφήνα

Την αξιοποίηση δύο σημαντικών λιμανιών στην Αττική προωθεί το ΤΑΙΠΕΔ, ως Αρχή Σχεδιασμού Λιμένων, έχοντας λάβει από καιρό το σχετικό κυβερνητικό «σήμα».

Ο λόγος για τις υποδομές σε Ραφήνα και Λαύριο, που αποτελούν και λιμένες εθνικού ενδιαφέροντος. Σε πιο προχωρημένο στάδιο βρίσκεται η διαδικασία για την αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου από το ΤΑΙΠΕΔ μέσω πώλησης πλειοψηφικού ποσοστού (τουλάχιστον 50% συν μία μετοχή) στο μετοχικό κεφάλαιο του Οργανισμού, όπου ήδη υπάρχει πλήθος ενδιαφερόμενων.

Ωστόσο, την ίδια ώρα, καταγράφονται αντιδράσεις για την αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Ραφήνας. Επί της ουσίας, η δημοτική αρχή Ραφήνας αντιδρά στο Στρατηγικό Σχέδιο (Master Plan) αναβάθμισης του λιμανιού της πόλης με κύριο επιχείρημα τις περιβαλλοντικές και άλλες (όπως στο κυκλοφοριακό) επιπτώσεις.

Οι αντιδράσεις για τη Ραφήνα, ποια τα σχέδια του ΤΑΙΠΕΔ

Μεταξύ άλλων, άποψη της δημοτικής αρχής είναι ότι πρώτα πρέπει να ολοκληρωθεί η επέκταση της Αττικής Οδού και του προαστιακού μέχρι τη Ραφήνα και μετά να αρχίσει η συζήτηση για την επέκταση του λιμανιού. Δήμος, φορείς και κάτοικοι δεν θέλουν την περαιτέρω ανάπτυξη του λιμένα, καθώς θεωρούν ότι αυτή θα επιβαρύνει την κίνηση και τις όποιες υποδομές υπάρχουν. 

Πάντως, υπάρχουν προεδρικά διατάγματα που «ανοίγουν τον δρόμο» για αυτές τις επενδύσεις, ενώ, σύμφωνα με την Εθνική Στρατηγική Λιμένων, το λιμάνι της Ραφήνας είναι ο δεύτερος σε επιβατική κίνηση λιμένας της Αττικής και στόχο έχει να ανακουφίσει τον ήδη επιβαρυμένο λιμένα του Πειραιά.

Μεταξύ άλλων, προβλέπει την κατασκευή σύγχρονου επιβατικού σταθμού του κυρίως λιμένα (2.800 τ.μ.), την κατασκευή κτιρίου στάθμευσης αυτοκινήτων, συνολικής επιφάνειας 5.100 τ.μ., επιφάνειας κάλυψης 1.700 τ.μ. και συνολικής δυναμικότητας 210 οχημάτων, χώρο που θα «καταλήγει» μελλοντικά ο προαστιακός σιδηρόδρομος, χώρους πρασίνου, την προώθηση ηλεκτροκίνησης με σημεία φορτιστών για αυτοκίνητα και λεωφορεία κ.α.

Επίσης, από το ΤΑΙΠΕΔ κάνουν λόγο για κατασκευή τεσσάρων θέσεων ηλεκτρικής διασύνδεσης ξηράς-πλοίου (cold-ironing) σε τέσσερις θέσεις εξυπηρέτησης ακτοπλοΐας του λιμένα Ραφήνας, για υποδομές που θα οδηγήσουν στη μείωση ανθρακικού αποτυπώματος κ.α.

Ο λιμένας Ραφήνας εξυπηρετεί εκτός από την επιβατική κίνηση και τις μεταφορές με φορτηγά οχήματα της ακτοπλοΐας και τουριστική κίνηση που αφορά κυρίως σε ημερόπλοια και δευτερευόντως σκάφη αναψυχής, καθώς και την αλιεία. Επίσης, διαθέτει κτιριακές εγκαταστάσεις, και χώρους προς αξιοποίηση. Μένει, ωστόσο, να φανεί που θα οδηγήσει η «κόντρα» ΤΑΙΠΕΔ και τοπικού Δήμου – κατοίκων και πότε θα «βγει» σχετικός διαγωνισμός.

Ο διαγωνισμός για το Λαύριο

Όσον αφορά στην αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου, η υποδομή αποτελεί το τρίτο μεγαλύτερο λιμάνι της Αττικής και, λόγω της εγγύτητάς του με δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς όπως οι Κυκλάδες, αλλά και τα λιμάνια του Πειραιά και της Ραφήνας, προσφέρεται ιδιαίτερα για τουριστική ανάπτυξη, με δραστηριότητες όπως η κρουαζιέρα και ο ελλιμενισμός σκαφών αναψυχής.

Για την ώρα, όχι μόνο δεν έχουν υπάρξει ιδιαίτερες αντιδράσεις, αλλά έχει προχωρήσει και σχετικός διαγωνισμός που διεκδικούν, μεταξύ άλλων, οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, JET PLAN SHIPPING, OLYMPIC MARINE, MSC CRUISES κ.α. Το λιμάνι του Λαυρίου με έσοδα 6,5 εκατ. ευρώ το 2023 έναντι 6,3 εκατ. ευρώ το 2022, παραμένει μαγνήτης για τις περισσότερες ξένες και ελληνικές εταιρείες, αφού βρίσκεται σε πολύ κοντινή απόσταση από το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος.

Επίσης η μελλοντική σύνδεση του λιμένα με τον Προαστιακό, δημιουργεί νέα δεδομένα στη μεταφορά επιβατών κρουαζιέρας αλλά και της ακτοπλοΐας. Στο Λιμάνι του Λαυρίου λειτουργεί επίσης μαρίνα γιοτ με εκτιμώμενη χωρητικότητα 160 θέσεων (σήμερα) και επιπλέον 195 θέσεις ελλιμενισμού (με μελλοντική επέκταση). Στελέχη της λιμενικής βιομηχανίας εκτιμούν ότι ο συγκεκριμένος λιμένας έχει όλες τις προδιαγραφές προκειμένου να καθιερωθεί ως σημαντικό κέντρο τουριστικής ανάπτυξης στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου.

Η εταιρεία «Οργανισμός Λιμένος Λαυρίου A.E.» (ΟΛΛ Α.Ε.) έχει το αποκλειστικό δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων του Λιμένα Λαυρίου, μέσω Σύμβασης Παραχώρησης που έχει συνάψει με το Ελληνικό Δημόσιο με διάρκεια 60 ετών από την έναρξη ισχύος της (ισχύει μέχρι το έτος 2062).

Επιχειρήσεις Τελευταίες ειδήσεις