Μέσω της διαδικασίας αναχρηματοδότησης δανείων, που έχει λάβει και το «πράσινο φως» του Δημοσίου (υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών) αλλά και της Βουλής, οι εταιρείες ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις αλλά και οι διεθνείς όμιλοι Hochtief και Vinci θα λάβουν ένα γενναιόδωρο μπόνους συνολικού ύψους σχεδόν 265 εκατ. ευρώ!
Οι 4 αυτοί όμιλοι υποδομών αποτελούν τους μετόχους της «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», δηλαδή της εταιρείας που έχει κατασκευάσει και διαχειρίζεται – εκμεταλλεύεται, μέσω σύμβασης παραχώρησης (έως και το 2038 θα το κάνει), τον οδικό άξονα «ΠΑΘΕ τμήμα Μαλιακός – Κλειδί», που περνάει και από τα Τέμπη. Οι 4 θα «μοιραστούν» αναλογικά (με τη συμμετοχή τους) αυτό το ποσό. Το μεγαλύτερο μερίδιο ελέγχει η Hochtief με 38,89%, άρα θα πάρει πίσω πάνω από 100 εκατ. ευρώ, ακολουθεί η ΑΒΑΞ με 23,61%, άρα θα λάβει πίσω μπόνους κοντά 65 εκατ. ευρώ, έπεται η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (θυγατρική της Ελλάκτωρ) με 22,22%, άρα θα πάρει κοντά στα 60 εκατ. ευρώ, ενώ την τετράδα «κλείνει» η γαλλική Vinci Concessions με 15,28% (της αναλογεί ποσό σχεδόν 40 εκατ. ευρώ).
Πώς προκύπτει αυτή η συναλλαγή;
Η εταιρεία αυτή («Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου») από καιρό είχε εκκινήσει μια διαδικασία για να αναχρηματοδοτήσει τον δανεισμό της. Αυτή η διαδικασία επί της ουσίας ολοκληρώθηκε και αφορά σε περίπου 420 εκατ. ευρώ. Μέρος αυτού του ποσού, ήταν ένα ομολογιακό δάνειο μειωμένης εξασφάλισης με το οποίοι οι 4 όμιλοι – αρχικοί μέτοχοι είχαν «δανείσει» (εσωτερικά) την εταιρεία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» τα πρώτα χρόνια.
Η καλή πορεία της υποδομής οδήγησε την εταιρεία, μετά από κάποιο χρονικό διάστημα, να ζητήσει την αναχρηματοδότηση του δανεισμού από τις τράπεζες (ΕΤΕ με 40%, Alpha Bank, Πειραιώς και Eurobank), προφανώς με καλύτερους όρους. Το «μυστικό» βρίσκεται στο γεγονός ότι η αναχρηματοδότηση δανεισμού, που όπως είπαμε «πέρασε» από τη Βουλή με νομοσχέδιο που σχετικά πρόσφατα έφερε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, επιτρέπει στους 4 ομίλους που απαρτίζουν την «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» να πάρουν πίσω το αρχικό ομολογιακό δάνειο με το οποίο είχαν δανείσει την εταιρεία, το οποίο εκτιμάται πλέον στα 265 εκατ. ευρώ συνολικά για τους 4 μετόχους.
Πάντως, πρέπει να σημειωθεί ότι την όλη διαδικασία παρακολουθούσε στενά το Δημόσιο που μάλιστα είχε ορίσει εξειδικευμένο χρηματοοικονομικό σύμβουλο, ώστε να διαπιστώσει ότι δεν θα υπάρξει κίνδυνος, ότι η διαδικασία αυτή δεν θίγει τα συμφέροντά του.
Μάλιστα, όπως είχε σημειώσει στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, έπειτα από διαπραγμάτευση το υπουργείο πέτυχε όφελος από τη χρηματοοικονομική συναλλαγή το οποίο ανέρχεται – με τωρινούς υπολογισμούς – σε περίπου 14 εκατ. ευρώ.
Με νομοθετική ρύθμιση θα προβλεφθεί ότι τα 14 εκατ. ευρώ θα διατεθούν είτε για οριζόντια μείωση του αντιτίμου διέλευσης διοδίων μέχρι απολογιστικής εξάντλησης του, είτε για στοχευμένη μείωση του αντιτίμου διέλευσης διοδίων σε συγκεκριμένες κατηγορίες πολιτών (π.χ. ΑμεΑ, πολύτεκνοι), στο συγκεκριμένο τμήμα των αυτοκινητοδρόμων.