Νέο μοντέλο δράσης και λειτουργίας, με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, ειδικευμένους τεχνικούς συμβούλους, ίσως και με τη συνδρομή ξένων ομίλων, σχεδιάζουν στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών όσον αφορά στην «επόμενη μέρα» του ΟΣΕ και του σιδηροδρομικού κλάδου.
Ως γνωστόν, ο σιδηροδρομικός τομέας έχει υποστεί πολλές «πληγές», με κορυφαία των περσινή τραγωδία των Τεμπών, με αποτέλεσμα στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να εξετάζουν μοντέλα… επαναλειτουργίας, μέσω συμβούλων και φορέων με αναγνωρισμένη εμπειρία και τεχνογνωσία. Αυτό πάντως, που φαίνεται να παραμένει σταθερό, είναι ότι και ο «νέος ΟΣΕ» θα έχει ως βασικό του μέτοχο το Ελληνικό Δημόσιο.
Βασικός πυρήνας, πάντως, της «επανίδρυσης» του ΟΣΕ, ή μάλλον της αναδιάρθρωσής του, παραμένει η δημιουργία ενός νέου, ενιαίου, σύγχρονου δημόσιου φορέα, που θα ενσωματώνει ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ, κατά το μέρος που αφορά στο -επιχειρησιακά κρίσιμο για τον σιδηρόδρομο- τμήμα της διαχείρισης τροχαίου υλικού.
Βασικό ρόλο στο εγχείρημα της μεταρρύθμισης του νέου ΟΣΕ θα είναι η πρόσληψη, μετά από διεθνή διαγωνισμό, εταιρείας με αποδεδειγμένη τεχνική και διοικητική εμπειρία στη διοίκηση και λειτουργία αντίστοιχων φορέων, ως «Τεχνικός Σύμβουλος Διοίκησης» του «Νέου ΟΣΕ».
Ο Τεχνικός Σύμβουλος Διοίκησης θα συνεισφέρει με τεχνογνωσία και εξειδικευμένα ανώτατα στελέχη, αναλαμβάνοντας, σε καθημερινή βάση, το σύνολο των επιχειρησιακών εργασιών της Εταιρείας, καθώς και την ειδικότερη ευθύνη λειτουργίας κρίσιμων Επιχειρησιακών Τομέων για χρονικό διάστημα τουλάχιστον τριών ετών, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας τις βέλτιστες διεθνώς πρακτικές.
Επί της ουσίας, στον τεχνικό σύμβουλο θα «δοθούν τα κλειδιά», τουλάχιστον όσον αφορά στην ανάθεση, σε αυτόν, του συνόλου των επιχειρησιακών εργασιών της εταιρείας, καθώς και της λειτουργία κρίσιμων επιχειρησιακών τομέων, για τουλάχιστον μια 3ετία.
Η νέα εταιρεία ΟΣΕ θα καταρτίσει σύγχρονο στρατηγικό και επιχειρησιακό σχέδιο, και θα συνάψει σύμβαση απόδοσης με το εποπτεύον Υπουργείο, μέσω της οποίας θα παρακολουθείται βάσει συμφωνημένων δεικτών απόδοσης και μετρήσιμων στόχων.
Η αναδιοργάνωση του ΟΣΕ χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, με 5 εκατ. ευρώ, και θα υλοποιηθεί πλήρως μέχρι το τέλος του 2025.
Αυτό που μένει να φανεί είναι αν, σε επόμενο ίσως στάδιο, αναζητηθεί και η συνδρομή διεθνούς φορέα, ήτοι ενός ευρωπαϊκού ομίλου στον τομέα λειτουργίας και διαχείρισης του σιδηρόδρομου, που θα συνδράμει την διοίκηση του ΟΣΕ στο έργο της.