Δύο μεγάλες βιομηχανίες αυτοκινήτων, η Mercedes-Benz και η Stellantis (Opel, Fiat, Peugeot κλπ.) βρίσκονται σε συζητήσεις με την κυβέρνηση της Σερβίας για να επενδύσουν στην επεξεργασία λιθίου και στην παραγωγή μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, προσθέτοντας ενδεχομένως νέα υποστήριξη σε αυτό που μπορεί να γίνει το μεγαλύτερο ορυχείο λιθίου στην Ευρώπη.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες είναι ήδη εταίροι σε μια κοινοπραξία μπαταριών, είναι πρόθυμες να ακολουθήσουν την επένδυση του ομίλου Rio Tinto στο ορυχείο της Σερβίας αξίας 2,4 δισ. δολαρίων, αναπτύσσοντας την επεξεργασία και την παραγωγή μπαταριών EV, σύμφωνα με πληροφορίες του Bloomberg. Οι συζητήσεις αποτελούν ένα βήμα προς τα εμπρός για την αναβίωση του έργου, το οποίο είχε μπλοκαριστεί από τη Σερβία πριν από δύο χρόνια μετά από τοπικές διαμαρτυρίες. Οι εκπρόσωποι της Mercedes και της Stellantis δεν έχουν ακόμα σχολιάσει κάτι.
Η δημιουργία μιας ευρύτερης βιομηχανίας λιθίου -και όχι μόνο η εξαγωγή της πρώτης ύλης- ήταν βασικό αίτημα της σερβικής κυβέρνησης για την υποστήριξη του έργου Jadar. Η Ευρωπαϊκή Ένωση εξαρτάται πλήρως από τις εισαγωγές της πρώτης ύλης που χρησιμοποιείται για την κατασκευή μπαταριών. Η ΕΕ έχει επιδιώξει την ανάπτυξη της δικής της αλυσίδας εφοδιασμού ηλεκτρικών οχημάτων για να μειώσει την εξάρτηση από τις εισαγωγές από την Ασία, αν και η παραπαίουσα στροφή προς τα ηλεκτρικά οχήματα έχει δει μια σειρά από έργα κατασκευής κυψελών να μπαίνουν σε δεύτερη μοίρα.
Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται η Mercedes και η Stellantis, οι οποίες έχουν θέσει σε αναμονή δύο από τα τρία εργοστάσια μπαταριών τους στην Ευρώπη, τα οποία θα κοστίσουν συνολικά 7 δισ. ευρώ (7,7 δισ. δολάρια), αφού η ζήτηση των οχημάτων έπεσε κάτω από τις προσδοκίες. Ακόμα και αν αναδειχθούν Ευρωπαίοι πρωταθλητές μπαταριών, ο κλάδος παραμένει εξαρτημένος από μια αλυσίδα εφοδιασμού πρώτων υλών και επεξεργασίας που κυριαρχείται από την Κίνα.
Η Σερβία θα υπογράψει συμφωνία – πλαίσιο με την ΕΕ για τις ορυκτές πρώτες ύλες την Παρασκευή (19.7.2024), δήλωσε ο πρόεδρος της Σερβίας Αλεξάνταρ Βούτσιτς στους δημοσιογράφους χθες (17.7.2024). Το αρχικό σύμφωνο καθορίζει τη δημιουργία μιας βιομηχανίας επεξεργασίας καθώς και την κατασκευή μπαταριών, δήλωσε ο Vucic, και διασφαλίζει ότι η παραγωγή υλικών καθώς και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα πληρούν τις προϋποθέσεις για πώληση στην ΕΕ χωρίς να προσελκύουν εισφορές.
Στελέχη των δύο αυτοκινητοβιομηχανιών θα βρεθούν στη Σερβία την Παρασκευή, όταν ο Γερμανός καγκελάριος Όλαφ Σολτς θα επισκεφθεί τη χώρα, και ενδέχεται να υπογράψουν επιστολές προθέσεων για την ανάπτυξη της βιομηχανίας της χώρας, δήλωσαν οι άνθρωποι που αρνήθηκαν να κατονομαστούν συζητώντας ιδιωτικές πληροφορίες.