Ένας νέος μεγάλος σε αξία διαγωνισμός για την ενίσχυση του συγκοινωνιακού έργου στη Θεσσαλονίκη είναι ήδη στον «αέρα».
Ειδικότερα, προκηρύχθηκε επίσημα από τον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) ο ανοικτός διεθνής διαγωνισμός που σχεδιάστηκε για την ανάθεση συγκοινωνιακού έργου στην ευρύτερη περιοχή Θεσσαλονίκης. Πρόκειται ουσιαστικά για την περιοχή που σήμερα εξυπηρετείται από σύμπραξη με επικεφαλής τα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης.
Η σύμβαση θα έχει διάρκεια έως 10+1 έτη (132 μήνες) εκ των οποίων έως ένα (1) έτος η περίοδος μετάβασης από την ημερομηνία υπογραφής της έως την ημερομηνία έναρξης των υπηρεσιών και δέκα (10) έτη η περίοδος παροχής μεταφορικών υπηρεσιών.
Αντικείμενο της σύμβασης είναι η παροχή υπηρεσιών (τακτικών και ευέλικτων) επιβατικών μεταφορών στο περιαστικό και εν μέρει στο αστικό δίκτυο της ευρύτερης περιοχής Θεσσαλονίκης που βρίσκεται στην περιοχή ευθύνης του ΟΣΕΘ.
Η αξία της σύμβασης κινείται στην περιοχή των 602 εκατ. ευρώ για χρονικό διάστημα 10 ετών, ενώ προθεσμία μέχρι την 23η Οκτωβρίου έχουν όσοι ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν στη διαγωνιστική διαδικασία.
Ο εκτιμώμενος αριθμός οχημάτων ανέρχεται σε τουλάχιστον 220, μαζί με τα εφεδρικά οχήματα ο οποίος ενδέχεται να περιλαμβάνει διαφορετικούς τύπους οχημάτων ως προς το μέγεθος και τη χωρητικότητά τους. Από τα 220 οχήματα, 62 τουλάχιστον οχήματα θα πρέπει να είναι ηλεκτρικά, ώστε να ικανοποιούνται οι απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής και της Εθνικής νομοθεσίας (Ν.4710/2020) περί μείωσης ρύπων. Αυτά τα 62 οχήματα θα αφορούν σε επιπλέον επένδυση του αναδόχου ύψους περίπου 9,3 εκατ. ευρώ.
Η προκήρυξη «βγήκε» στα μέσα Αυγούστου στην εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η σύμβαση θα έχει δυνατότητα χρονικής επέκτασης έως πέντε έτη, εφόσον ικανοποιούνται συγκεκριμένες προϋποθέσεις που θα καθοριστούν στη Β Φάση του Διαγωνισμού.
Το έργο αφορά στην ικανοποίηση περίπου 20.000.000 οχηματοχιλιομέτρων ανά έτος, με πρόβλεψη αύξησης του έργου έως 25%. Το πρώτο έτος θεωρείται έτος προσαρμογής και είναι πιθανό να γίνουν αλλαγές στον τακτικό σχεδιασμό του ΟΣΕΘ (γραμμές, συχνότητες, ωράρια κ.λπ.) ώστε να βελτιωθεί η εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού.
Επιπλέον, κατά τον ΟΣΕΘ, ο διεθνής ανοικτός διαγωνισμός, αφορά σε μοναδιαίο κόστος χιλιομέτρου στα 2,2 ευρώ για τα θερμικά λεωφορεία και στα 2,4 ευρώ για τα «καθαρά» λεωφορεία, ενώ στην αμοιβή περιλαμβάνεται -«καινοτόμα για την Ελλάδα», κατά τον οργανισμό- οικονομική κινητροδότηση του αναδόχου για την επιπλέον του πρώτου έτους επιβατική κίνηση που θα ελκύσει. Στις υποχρεώσεις του αναδόχου είναι η δημιουργία – λειτουργία των απαραίτητων εγκαταστάσεων (αμαξοστάσια, χώροι φόρτισης κ.λπ.).
Το σημερινό συνολικό ετήσιο προγραμματισμένο συγκοινωνιακό έργο είναι της τάξης των 41,2 εκατ. οχηματοχιλιομέτρων εκ των οποίων τα 22 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα αφορούν τον ΟΑΣΘ και τα υπόλοιπα 19,2 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα την ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης Α.Ε.