Δευτέρα, 25 Νοε.
15oC Αθήνα

Συνέντευξη με την αντιπρόεδρο Βιωσιμότητας των Melia Hotels με αφορμή την παγκόσμια πρωτιά

Συνέντευξη με την αντιπρόεδρο Βιωσιμότητας των Melia Hotels με αφορμή την παγκόσμια πρωτιά

Η Lourdes Ripoll, Vice President of Sustainability (Αντιπρόεδρος Βιωσιμότητας) της ισπανικής αλυσίδας Meliá Hotels International, μιλά στο newsit.gr για τη σημασία της βιωσιμότητας στα ξενοδοχεία.

Η συνέντευξη έγινε με αφορμή την Παγκόσμια Αξιολόγηση Εταιρικής Βιωσιμότητας της Standard & Poor’s που κατέταξε για μια ακόμα χρονιά τη Meliá ως την πιο βιώσιμη εταιρεία στον κόσμο για το 2022, στην κατηγορία Ξενοδοχεία, Θέρετρα και Κρουαζιέρες.

Στην Ελλάδα υπάρχουν αυτή τη στιγμή τέσσερα ξενοδοχεία του ομίλου Meliá Hotels International. Δύο σε Ρόδο και δύο στην Κρήτη.

Η πρόσφατη αξιολόγηση της Standard & Poor΄s που κατατάσσει την Melia International Hotels στην κορυφή των βιώσιμων εταιρειών για το 2022 τι σημαίνει για εσάς;

Στη Meliá Hotels International αντιλαμβανόμαστε πλήρως τη σημασία της βιωσιμότητας και έχουμε επιδείξει δέσμευση στον τομέα αυτόν για περισσότερο από μια δεκαετία. Η βιώσιμη διαχείριση αποτελεί προτεραιότητα για εμάς και αναπόσπαστο μέρος της στρατηγικής μας. Με την πάροδο του χρόνου η σημασία αυτής της προσέγγισης έχει αυξηθεί ακόμα περισσότερο, καθώς από το 2012, έχουμε πραγματοποιήσει σημαντική πρόοδο με την ενσωμάτωση της περιβαλλοντικής και κοινωνικής βιωσιμότητας στα διαδοχικά στρατηγικά σχέδια της εταιρείας. Έκτοτε, έχουμε εξελιχθεί προς ένα επιχειρηματικό μοντέλο που έχει ενσωματώσει τη βιωσιμότητα ως βασικό μοχλό για την προώθηση του μετασχηματισμού της δραστηριότητάς μας.

Αυτό έχει θέσει μεσοπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους για εμάς. Σε αυτό το πλαίσιο, η εταιρεία μας επιδιώκει να αποτελέσει ένα σημείο αναφοράς στη διαχείριση ξενοδοχείων βασισμένο στις αρχές της βιωσιμότητας. Το 2018, συμμετείχαμε στην αξιολόγηση εταιρικής βιωσιμότητας της S&P Global, κατακτώντας τη δεύτερη θέση. Από τότε, η επίτευξη των κριτηρίων ESG είναι κεντρικός στόχος μας και έχουμε καταφέρει να βρεθούμε στην πρώτη θέση τόσο το 2020, όπως και το 2023. Η υποβολή μας στον έλεγχο ενός φορέα τόσο σημαντικού όπως η S&P Global αποτέλεσε μια πρόκληση για εμάς. Έκτοτε, είμαστε πλέον μέλος μιας ομάδας ορόσημου στον κλάδο τουρισμού. Η εξωτερική αναγνώριση ότι είμαστε η πιο βιώσιμη ξενοδοχειακή εταιρεία της χρονιάς είναι ένα πολύ θετικό ερέθισμα που μας δείχνει ότι βρισκόμαστε στο σωστό δρόμο. Πέρα από τον θετικό αντίκτυπο που έχει στα μέσα ενημέρωσης και τη φήμη μας, μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να βελτιώνουμε την εταιρεία μας και να θέτουμε νέες προκλήσεις. Η βιωσιμότητα είναι ένας μακρύς δρόμος στον οποίο υπάρχουν πάντα επιλογές για βελτίωση, ιδίως σε ένα πλαίσιο δυναμικό, απαιτητικό και με όλο και πιο αυστηρούς κανονισμούς. Είναι, όμως, και ένας οριζόντιος μοχλός διαχείρισης που μας βοηθά να επιτυγχάνουμε τους στόχους μας.

Ποιες είναι οι σημαντικότερες ενέργειες Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (ΕΚΕ) που υλοποιήσατε προς την κατεύθυνση της βιώσιμης ανάπτυξης και ποιοι οι στόχοι που θέτετε για τα επόμενα χρόνια;

Μία από τις κύριες προκλήσεις είναι να σημειώσουμε πρόοδο στη μείωση χρήσης ανθρακούχων καυσίμων και εκπομπών άνθρακα, όπως έχουμε επισημάνει και στη στρατηγική μας εστίαση. Έχουμε θέσει στόχους για τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα σε όλο το χαρτοφυλάκιό μας από το 2021, με την υποστήριξη επιστημονικών κριτηρίων (SBTi) έως το 2025 (29,4%) και το 2035 (71,4%) έναντι του 2018, προκειμένου να βοηθήσουμε στην πρόληψη της αύξησης της θερμοκρασίας του πλανήτη κατά περισσότερο από 1,5 βαθμούς Κελσίου. Επιπλέον, το 2022 πραγματοποιήσαμε την ανάλυση για την ευθυγράμμιση με τις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Περιβαλλοντικής Ταξινόμησης. Το έτος 2022 σηματοδοτεί μια σημαντική χρονιά για εμάς, καθώς άνοιξε το ξενοδοχείο Gran Meliá Villa le Blanc στις Βαλεαρίδες Νήσους και συγκεκριμένα στη Μινόρκα της Ισπανίας, η οποία έχει ανακηρυχθεί από την UNESCO ως Καταφύγιο της Βιόσφαιρας. Αυτό το ξενοδοχείο αποτελεί το πρώτο μας πρωτότυπο ξενοδοχείο μηδενικών εκπομπών στα πεδία της βιωσιμότητας και της οικολογικής αποδοτικότητας. Μετά από πολλά χρόνια εμπειρίας στον τομέα της βιωσιμότητας, επιλέξαμε και εφαρμόσαμε πολλές τεχνολογίες και πρακτικές για τη μείωση της περιβαλλοντικής μας επίδρασης. Μεταξύ άλλων, εφαρμόσαμε κριτήρια βιωσιμότητας στην αποκατάσταση της περιοχής, παράγουμε βιομάζα, χρησιμοποιούμε γεωθερμική ενέργεια και ηλιακούς συλλέκτες, και παρέχουμε πράσινη ενέργεια στο ξενοδοχείο.

Αναβαθμίσαμε το σύστημα αυτοδιάγνωσης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και, φυσικά, συνεχίζουμε να επενδύουμε στα συστήματα διαχείρισης της ενεργειακής μας απόδοσης. Θέσαμε, όμως, και νέες προκλήσεις, όπως για παράδειγμα να θέσουμε τα θεμέλια για την εδραίωση του επιχειρηματικού μας μοντέλου το 2023. Για τον σκοπό αυτό, εργαζόμαστε σε διάφορους τομείς, συμπεριλαμβανομένης της επιτάχυνσης της ικανότητάς μας να προσαρμοζόμαστε στις κανονιστικές απαιτήσεις και της επέκτασής τους σε όλους τους επηρεαζόμενους τομείς διαχείρισης. Συνεχίζουμε επίσης να εργαζόμαστε σε διαδικασίες συλλογής δεδομένων, ώστε να ανταποκριθούμε καλύτερα στην περιβαλλοντική ταξινόμηση. Μεταξύ άλλων, προετοιμαζόμαστε ώστε να είμαστε στις καλύτερες συνθήκες για να εφαρμόσουμε τα νέα ευρωπαϊκά πρότυπα υποβολής εκθέσεων βιωσιμότητας, ανταποκρινόμενοι στις νέες απαιτήσεις της οδηγίας σχετικά με την εταιρική πληροφόρηση για τη βιωσιμότητα. Σε αυτή την πορεία, θέλουμε να εμπλέξουμε τα κύρια ενδιαφερόμενα μέρη μας, όπως τους ιδιοκτήτες, τους εταίρους, τους προμηθευτές και τους πελάτες, καθώς και τους ίδιους τους εργαζομένους μας.

Εκτιμάτε ότι ο κλάδος της φιλοξενίας έχει συνειδητοποιήσει την αξία της αειφορίας και πώς εκδηλώνεται στην πράξη;

Αυτό είναι ένα πολύ ενδιαφέρον θέμα. Σε γενικές γραμμές, ο κλάδος έχει επίγνωση της σημασίας της βιωσιμότητας, αλλά ακόμη χρειάζεται να διανύσει πολύ δρόμο. Στην περίπτωσή μας, η βιωσιμότητα αποτελεί κρίσιμο ζήτημα, δεδομένου ότι η Meliá, ως εισηγμένη εταιρεία, έχει την ευθύνη να αναλαμβάνει τη διαχείριση της επιχείρησής της με βιώσιμο τρόπο. Το γεγονός αυτό επιβάλλει ένα υψηλότερο επίπεδο διαφάνειας, ιδίως σε έναν τομέα όπου τα κριτήρια ESG αρχίζουν να καθορίζουν τις κατευθυντήριες γραμμές. Εξάλλου, η τουριστική βιομηχανία πρέπει αφενός να έχει επίγνωση της ευθύνης της να προστατεύει τους προορισμούς και αφετέρου να συμβάλλει στην κοινωνική και οικονομική ανάπτυξή τους. Για να επιτευχθεί αυτό, είναι σημαντικό να διατηρηθεί αυστηρότητα στις βιώσιμες πρακτικές που προωθεί ο κλάδος, διότι είναι απαραίτητο να αποστασιοποιηθεί από το λεγόμενο “greenwashing”. Στη Meliá δίνουμε μεγάλη έμφαση στη διαχείριση για να εξασφαλίσουμε ότι η εξωτερική προβολή είναι σταθερή, συνεπής και αξιόπιστη, καθώς η βιωσιμότητα πρέπει να μεταδίδεται από μέσα προς τα έξω.

Η βιώσιμη λειτουργία και ανάπτυξη μιας ξενοδοχειακής μονάδας αποτελεί κριτήριο επιλογής για τους πελάτες;

Είναι γεγονός ότι οι πελάτες γίνονται όλο και πιο συνειδητοποιημένοι και προσεκτικοί στις καθημερινές καταναλωτικές τους συνήθειες. Πτυχές όπως η καταπολέμηση του πλαστικού, η ανακύκλωση, η ηλεκτροκίνηση της κινητικότητας και άλλες, είναι σημαντικά στοιχεία της καθημερινότητας. Αυτό είναι θετικό και απαιτεί από εμάς να ενσωματώσουμε βιώσιμα χαρακτηριστικά στην πρότασή μας για να τη φέρουμε πιο κοντά στον πελάτη. Παρόλα αυτά, κατά την άποψή μου, η βιωσιμότητα δεν είναι ακόμα ο κρίσιμος παράγοντας για τον τουρισμό B2C. Για αυτόν τον τύπο πελάτη, τα βασικά κριτήρια επιλογής εξακολουθούν να είναι στοιχεία όπως η τοποθεσία, η τιμή και η συνδεσιμότητα. Αυτό δε σημαίνει ότι η βιωσιμότητα δεν είναι σημαντική για τον πελάτη, απλά δεν αποτελεί ακόμα τον παράγοντα που καθορίζει την επιλογή του. Όσον αφορά την αντίληψη της βιωσιμότητας ως κριτήριο επιλογής για επιχειρηματικούς ή Β2Β πελάτες, η προσέγγιση διαφέρει, καθώς σε αυτές τις περιπτώσεις η έλλειψη αποδεδειγμένων επιπέδων βιωσιμότητας αποτελεί, σε όλο και περισσότερες περιπτώσεις, άμεσο κριτήριο αποκλεισμού. Η Meliá έχει αντιληφθεί αυτή την τάση πιο έντονα τα τελευταία χρόνια. Οι εταιρείες επιθυμούν να επιλέγουν προμηθευτές με συγκεκριμένη δέσμευση και επίπεδο βιωσιμότητας για να ευθυγραμμίσουν τη δική τους αλυσίδα αξίας και είναι απαιτητικές στο θέμα αυτό. Όπως και εμείς εφαρμόζουμε κριτήρια ESG για την επιλογή των προμηθευτών μας, άλλες εταιρείες μας αξιολογούν με τον ίδιο τρόπο για να μας επιλέξουν ως προμηθευτές τους. Σε κάθε περίπτωση, όπως ανέφερα και προηγουμένως, αυτή η προσέγγιση απαιτεί συνεχή βελτίωση και είναι ένας μακρύς δρόμος προς τον στόχο.

Ποια θεωρείτε ότι είναι τα χαρακτηριστικά ενός βιώσιμου – πράσινου ξενοδοχείου;

Υπάρχει η αντίληψη ότι ένα ξενοδοχείο είναι βιώσιμο λόγω της περιβαλλοντικής του δέσμευσης. Ωστόσο, ένα βιώσιμο ξενοδοχείο αντιστοιχεί σε κάτι περισσότερο από αυτό. Πρόκειται για ένα επιχειρηματικό περιβάλλον με ένα σύστημα διαχείρισης που βασίζεται στην υπευθυνότητα και είναι κατανοητό από μια ολιστική προσέγγιση. Συνήθως, πολλές από τις βασικές πτυχές ενός βιώσιμου ξενοδοχείου δεν είναι ορατές στον πελάτη. Η αειφορία πρέπει να ενσωματωθεί στον τρόπο λειτουργίας του ξενοδοχείου. Εκτός από την περιβαλλοντική διάσταση, είναι εξίσου σημαντικές η κοινωνική διάσταση και η διακυβέρνηση. Η περιβαλλοντική διάσταση είναι αυτή που συνήθως προβάλλεται προς τον πελάτη, μέσω της ανακύκλωσης, της ενεργειακής απόδοσης, των συστημάτων μείωσης της κατανάλωσης νερού, των εναλλακτικών λύσεων ηλεκτροκίνησης και των συστημάτων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, όπως οι ηλιακοί συλλέκτες, καθώς και μέσω περιβαλλοντικών δραστηριοτήτων καθαρισμού. Η ενσωμάτωση στοιχείων του προορισμού στην πρότασή του είναι ένας πολύ ενδιαφέρων παράγοντας. Η τοπική κουλτούρα, οι παραδόσεις, η γαστρονομία, μεταξύ άλλων, μπορούν να ενσωματωθούν στη διακόσμηση, την αισθητική και την προσφορά εστίασης. Είναι εξίσου σημαντικό να διευρύνουμε την έννοια στους ανθρώπους. Ένα ξενοδοχείο που συμπεριφέρεται καλά στο προσωπικό του, που του προσφέρει ευκαιρίες ανάπτυξης, που τονώνει την οικονομική και κοινωνική ζωή της περιοχής στην οποία δραστηριοποιείται, που σέβεται τα δικαιώματα των ανθρώπων, που φροντίζει το εργασιακό περιβάλλον και προστατεύει την υγεία και την ασφάλεια των ανθρώπων, που διαχειρίζεται με ηθικά κριτήρια, είναι παράγοντες για να θεωρηθεί βιώσιμο και κοινωνικά υπεύθυνο.

Το brand Melia είναι ένα παγκοσμίως αναγνωρίσιμο σήμα στον ξενοδοχειακό κλάδο με παρουσία και στην Ελλάδα. Πόσο σημαντική είναι η αγορά της Ελλάδας για τον όμιλο;

Από τη στιγμή που χτίσαμε την έδρα μας στη Μαγιόρκα, η Μεσόγειος αποτελεί στρατηγική περιοχή για την εταιρεία μας, με παρουσία σε χώρες όπως η Ισπανία, η Ιταλία, η Κροατία, η Ελλάδα, η Αλβανία, η Μάλτα και το Μαυροβούνιο. Έχουμε συνολικά περισσότερα από 180 ξενοδοχεία και διατηρούμε μια ισχυρή δέσμευση για ανάπτυξη.

Η Ελλάδα είναι αδιαμφισβήτητα ένας από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς στην Ευρώπη, με μια ανθεκτική τουριστική βιομηχανία που ανακάμπτει μετά την πανδημία. Η χώρα αποτελεί το ιδανικό περιβάλλον για να αναπτύξουμε το όραμά μας για την υπεύθυνη φιλοξενία, καθώς θέλουμε να δημιουργήσουμε ξενοδοχεία που θα συνδέουν τους επισκέπτες με τις ρίζες του προορισμού, τον πολιτισμό και τον τρόπο ζωής του. Αυτός είναι ο στόχος μας και η Ελλάδα αποτελεί μια προτεραιότητα για εμάς στην ανάπτυξη αυτής της προσέγγισης, καθώς πιστεύουμε ότι μπορούμε να προσφέρουμε πρόσθετη αξία με την τεχνογνωσία μας, το αναγνωρισμένο brand μας και την προσέγγισή μας προς έναν πιο βιώσιμο τουρισμό.

Επικαλούμενη την εμπειρία που έχει αποκομίσει η Melia International από τη δραστηριότητά της στην παγκόσμια αγορά, ποιες είναι οι χώρες με τη μεγαλύτερη εκπαίδευση σε θέματα βιωσιμότητας; Πώς θα χαρακτηρίζατε τους Έλληνες σ’ αυτό το θέμα;

Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα είναι πολύπλοκη, δεδομένου ότι υπάρχουν μελέτες με διαφορετικά κριτήρια. Δεν θα ήταν δίκαιο, ούτε είναι στο χέρι μου, να κάνω μια κατάταξη σε αυτό το σημείο. Ωστόσο, μία σαφής τάση είναι ότι οι πελάτες γίνονται όλο και πιο ευαίσθητοι και απαιτητικοί, ανεξαρτήτως εθνικότητας, στον τομέα αυτόν.

Όσον αφορά την αντίληψή μου για τους Έλληνες, έχουν έναν ανοιχτό και ιδιαίτερο χαρακτήρα που αντικατοπτρίζει την πολυπολιτισμική τους κληρονομιά και τη σχέση τους με τη θάλασσα. Είναι ένας φιλόξενος, παθιασμένος λαός που εκπέμπει μεσογειακή αύρα, όπως και οι Ισπανοί. Στην πραγματικότητα, είναι το λίκνο του ευρωπαϊκού πολιτισμού, διαθέτοντας αξιοζήλευτη παράδοση, γαστρονομία, ιστορία και κληρονομιά. Η γνώση και η κατανόηση της ιστορικής, πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς είναι το πρώτο βήμα για τη φροντίδα και την προστασία της, ειδικά όταν αποτελεί μέρος της τουριστικής έλξης του προορισμού.

Η χώρα είναι πλούσια από αμέτρητα νησιά με πατροπαράδοτες μορφές αρχιτεκτονικής μέχρι μαγευτικές ακτές και βουνά. Η γνώση και η κατανόηση της ιστορικής, πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς είναι το πρώτο βήμα για τη φροντίδα και την προστασία της, ειδικά όταν αποτελεί μέρος της τουριστικής έλξης του προορισμού. Φυσικά, στη συνέχεια, υπάρχει η προσωπική δέσμευση του καθενός για τη διατήρηση και προστασία αυτής της κληρονομιάς.

Περιγράψτε μας τα χαρακτηριστικά των ξενοδοχείων που λειτουργούν υπό τη διοίκηση της Melia στην Ελλάδα και τα οποία τα καθιστούν ανταγωνιστικά έναντι των ομοειδών τους;

Στην Ελλάδα υπάρχουν αυτή τη στιγμή τέσσερα ξενοδοχεία του ομίλου Meliá Hotels International. Στη Ρόδο έχουμε το Meliá Athens και το Sol Cosmopolitan, ενώ στην Κρήτη υπάρχουν το Sol Marina Beach και το Blue Sea Beach Affiliated by Meliá.

Η Meliá Hotels International είναι ένας από τους κορυφαίους ομίλους παγκοσμίως στον τομέα της φιλοξενίας αναψυχής, καθώς το 60% του παγκόσμιου χαρτοφυλακίου δωματίων της βρίσκεται στον ξενοδοχειακό κλάδο. Αυτό της δίνει ένα σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην ελληνική αγορά. Η πρόταση αξίας μας βασίζεται κυρίως στο ξενοδοχειακό brand μας, έχοντας ισχυρή εμπειρία στον τομέα του τρόπου ζωής και της αναψυχής. Επίσης, διαθέτει ένα πλήρως ψηφιοποιημένο κανάλι διανομής με περισσότερους από 14 εκατομμύρια πιστούς πελάτες. Επιπλέον, η εταιρεία έχει αξιολογηθεί σε περισσότερα από 65 χρόνια εμπειρίας και έχει εκτεταμένη τεχνογνωσία στον τομέα της φιλοξενίας. Τέλος, η δέσμευση της στη βιωσιμότητα την έχει καταστήσει δημόσια αναγνωρισμένη ως την πιο βιώσιμη ξενοδοχειακή εταιρεία στον κόσμο, σύμφωνα με την κατάταξη S&P Global ESG.

Εστιάζοντας στην ελληνική αγορά πείτε μας τα σχέδια της Melia International για την επόμενη μέρα. Πόσα ξενοδοχεία σχεδιάζετε να αναπτύξετε και σε ποια μέρη θα δώσετε μεγαλύτερη προτεραιότητα;

Για εμάς, η Ελλάδα διαθέτει πολλούς ενδιαφέροντες προορισμούς. Σε ό,τι αφορά τις πόλεις, η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη αποτελούν ελκυστικοί προορισμοί, ενώ όσον αφορά τα θέρετρα και την αναψυχή, επικεντρωνόμαστε στην εξέταση ορισμένων ευκαιριών σε κύρια νησιά, όπως η Κρήτη, η Κως, η Ρόδος, η Κέρκυρα, η Μύκονος και η Σαντορίνη.

Επιχειρήσεις Τελευταίες ειδήσεις