Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για την έλευση των ηλεκτρικών οχημάτων στη ζωή του Έλληνα, καθώς σε ένα μήνα από σήμερα αναμένεται να ψηφισθεί το σχετικό νομοσχέδιο.
Ο Γιώργος Βασιλάκης, πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, κι ένας εκ των 20 που υπέγραψαν τη χάρτα προώθησης της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας, μίλησε στο newsit.gr για τις προοπτικές της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα κι εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιτυχία του εγχειρήματος, τονίζοντας ότι «Στόχος της κυβέρνησης είναι σε μια δεκαετία το 1/3 των αυτοκινήτων να είναι ηλεκτροκίνητα. Με το γενναίο πρόγραμμα που ξεκίνησε, θεωρώ ότι το στόχο αυτόν θα τον πετύχουμε σύντομα»
Πιστεύετε ότι τα κίνητρα που ανακοίνωσε η Κυβέρνηση για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων είναι ικανοποιητικά;
Είναι πολύ γενναία και στα επίπεδα των δυτικοευρωπαϊκών χωρών. Ως εκπρόσωπος του κλάδου των αυτοκινήτων προσωπικά εκφράζω την ικανοποίησή μου για τα κίνητρα, τόσο για το ποσό των χρημάτων που προσφέρεται για την αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου όσο και για τα φορολογικά κίνητρα, που απευθύνονται κυρίως σε εταιρείες. Μη ξεχνάμε ότι οι πρώτοι και μεγαλύτεροι πελάτες είναι οι εταιρείες, που ενδιαφέρονται να δημιουργήσουν εταιρικό στόλο από ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, συμβάλλοντας έτσι στη μείωση κόστους και κατ’ επέκταση στην προστασία του περιβάλλοντος. Αυτό τουλάχιστον ισχύει σε χώρες που είναι μπροστά από μας. Εκτός από τα εταιρικά αυτοκίνητα, η αρχή στην ηλεκτροκίνηση θα γίνει από τα ταξί, καθώς προβλέπεται ότι θα διαμορφωθούν στόλοι.
Click4more: Μητσοτάκης: Αυτά είναι τα κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων – Χωρίς τέλη και ελεύθερα παντού
Εάν μπορούσατε να κάνετε κάποιες παρεμβάσεις τι θα αλλάζατε;
Έχουμε εκπλαγεί θετικά για το πόσο ολιστικό είναι το νομοσχέδιο, το οποίο είναι σε διαβούλευση. Το νομοσχέδιο ετοίμασε η ομάδα της Αλεξάνδρας Σδούκου, γενικής γραμματέως Ενέργειας στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και υπεύθυνη για την ηλεκτροκίνηση και υπολογίζουμε ότι περίπου σε ένα μήνα από τώρα, δηλαδή αρχές Ιουλίου, θα μπει σε εφαρμογή.
Εάν όμως ήταν να προσθέσω κάτι, θα πρόσθετα κίνητρα στα κυκλοφοριακά μέτρα., όπως ισχύει σε όλη τη δυτική Ευρώπη όπου έχει αναπτυχθεί η ηλεκτροκίνηση. Σε αυτές τις χώρες, εκτός από τα φορολογικά κίνητρα, που βοηθούν την αγορά, υπάρχουν και κυκλοφοριακά μέτρα, δηλαδή ένα ηλεκτρικό όχημα έχει τη δυνατότητα να κυκλοφορήσει περισσότερες ώρες και με χαμηλότερο κόστος από ότι ένα όχημα που ρυπαίνει. Για παράδειγμα δεν έχει να κάνει με μονά ζυγά, μπορεί να παρκάρει χωρίς να πληρώνει ή μπορεί να μπαίνει στο ιστορικό κέντρο. Αυτά είναι σημαντικά για να δώσουμε κίνητρα, καθώς δεν αρκεί στον αγοραστή να κερδίζει μόνο ένα χρηματικό ποσό, αλλά πρέπει να ξέρει ότι μπορεί να κυκλοφορήσει πιο εύκολα στο κέντρο της πόλης απ’ ότι εάν διέθετε ένα συμβατικό όχημα.
«Υπάρχουν 22 μάρκες που διαθέτουν ηλεκτρικά οχήματα στην ελληνική αγορά»
Προσπάθειες για την ηλεκτροκίνηση γινόντουσαν εδώ και χρόνια. Για ποιους λόγους πιστεύετε ότι στην Ελλάδα καθυστερήσαμε τόσο πολύ;
Γιατί για πρώτη φορά έχουμε ένα πρωθυπουργό ο οποίος ενδιαφέρεται για το περιβάλλον. Ήδη από το Νοέμβριο του 2018 είχε παρουσιάσει στο Ίδρυμα Νιάρχος ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα για το λανσάρισμα της ηλεκτροκίνησης και τώρα που είναι κυβέρνηση έρχεται και το υλοποιεί. Εκτιμώ, ότι θα ερχόταν και νωρίτερα, εάν δεν υπήρχε η καραντίνα και ο κορονοϊός.
Εκτιμάτε ότι υπάρχει ικανοποιητική ποικιλία σε μοντέλα ηλεκτρικών αυτοκινήτων;
Ναι υπάρχουν αρκετά μοντέλα ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων. Στην παρούσα φάση υπάρχουν 22 μάρκες που διαθέτουν ηλεκτρικά οχήματα στην ελληνική αγορά. Μάλιστα, πολλές εταιρείες λανσάρουν πάνω από ένα μοντέλο.
Από 20.000 και πάνω οι τιμές των αυτοκινήτων
Ποιο είναι το εύρος των τιμών πώλησης στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα;
Οι τιμές ξεκινούν από 20.000 ευρώ και πάνω, όμως η μεγάλη πλειοψηφία αυτοκινήτων που επιδοτούνται και θα κάνουν σημαντικά νούμερα κυμαίνεται από τα 20 έως τα 40.000 ευρώ.
Νέους σταθμούς φόρτισης ετοιμάζεται να εγκαταστήσει η ΔΕΗ σε αεροδρόμια, πιάτσες ταξί, ακόμα και σε σούπερ μάρκετ; Πιστεύετε ότι οι εξαγγελίες της θα τονώσουν τις πωλήσεις ή οι καταναλωτές θα περιμένουν πρώτα την τοποθέτηση των σταθμών;
Η δέσμευση της πολιτείας είναι να τοποθετήσει πολλούς σταθμούς μέσα στο επόμενο εξάμηνο. Σαφώς και αποτελεί ανησυχία των καταναλωτών, όμως αν λάβουμε υπόψη ότι ο πρώτος ενδιαφερόμενος καταναλωτής είναι οι εταιρείες για να δημιουργήσουν στόλο, τότε είναι σίγουρο ότι θα μεριμνήσουν για τη δημιουργία σταθμών φόρτισης αν μη τι άλλο στην έδρα της εταιρείας τους.
Θα μπορούσατε να μας δώσετε μία εικόνα για το οικονομικό όφελος που υπάρχει μεταξύ ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου κι ενός συμβατικού αντίστοιχου μεγέθους;
Στην αγορά του, ένα ηλεκτρικό μπορεί να έχει και έως διπλάσια τιμή. Με τα μέτρα που ανακοινώθηκαν, το συν 100% γίνεται συν 50%. Από κει και πέρα στη χρήση είναι 5 φορές φθηνότερο απ’ ότι ένα συμβατικό. Άρα μια εταιρεία ή ο ιδιώτης χρήσης, θα αποσβέσει το επιπλέον κόστος σε βάθος χρόνου.
Ποια είναι η γνώμη σας για τα ηλεκτρικά μηχανάκια;
Συμφωνώ να αντικατασταθούν, καθώς τα μηχανάκια είναι πολύ ρυπογόνα. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Κίνας, η οποία εδώ και 5 χρόνια έχει αντικαταστήσει τα μηχανάκια με ηλεκτροκίνητα, «βοηθώντας» έτσι, το περιβάλλον από τους ρύπους.