Σάββατο, 23 Νοε.
20oC Αθήνα

Βασίλης Κουρτάκης: Από την ρετσίνα στην «οινική αυτοκρατορία» – Η συμβολή του ονόματος στην ιστορία του κρασιού

Βασίλης Κουρτάκης: Από την ρετσίνα στην «οινική αυτοκρατορία» – Η συμβολή του ονόματος στην ιστορία του κρασιού

Ήταν στα μέσα της δεκαετίας του ΄70 όταν το διαφημιστικό σλόγκαν «Ρετσίνα Κουρτάκη… κάθε μέρα γιορτή!» επιβεβαίωνε πανηγυρικά τις προτιμήσεις των Ελλήνων για τη ρετσίνα, όπως αποδείκνυαν και τα νούμερα των πωλήσεων. 

Εκπρόσωπος τρίτης γενιάς οινοποιών, ο Βασίλης Κουρτάκης, – που το όνομά του παραπέμπει στην ρετσίνα – πέθανε, αφήνοντας κενή τη θέση του προέδρου στην επιχείρησή του την «Ελληνικά Κελλάρια Οίνων». 

Η οικογενειακή επιχείρηση της οικογένειας Κουρτάκη διέγραψε μία λαμπρή πορεία, συμβάλλοντας καθοριστικά στην ιστορία που γράφει ο κλάδος της οινοποιίας στη χώρα μας, με πρωταγωνιστικό ρόλο.

Τρεις γενιές οινοποιοί

Η πρώτη ενασχόληση με το κρασί έγινε το 1895, από τον Βασίλη Κουρτάκη (1865-1946), ο οποίος ίδρυσε την προσωπική εταιρεία του στην οδό Κολοκοτρώνη, στο κέντρο της Αθήνας, ενώ το 1905 ξεκίνησε τις οινοπαραγωγικές του δραστηριότητες στο Μαρκόπουλο Μεσογείων.

Την εμπορία των εμφιαλωμένων κρασιών συνέχισε ο γιος του ιδρυτή, Δημήτρης Κουρτάκης (1908-2005), επεκτείνοντας τη διανομή τους σε ολόκληρη την Ελλάδα.

Ο Βασίλης Κουρτάκης, εκπρόσωπος της τρίτης γενιάς και με σπουδές Οινολογίας στις καλύτερες Σχολές του εξωτερικού, συνέβαλε στην εξέλιξη της εταιρείας σε μια από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις παραγωγής και εμφιάλωσης οίνων στην Ελλάδα.  

Από τη ρετσίνα … στο επώνυμο κρασί

Τη δεκαετία του 1970, η «Ρετσίνα Κουρτάκη» είχε μετατραπεί σε συνώνυμο της ρετσίνας, υποκαθιστώντας πλήρως την «Ρετσίνα Πλάκα» του Καρόλου Φιξ, που οι πωλήσεις της έφθιναν με αποτέλεσμα να κλείσει οριστικά το 1982.

Η τιμή της ρετσίνας, την έκανε προσιτή στον Έλληνα καταναλωτή, με αποτέλεσμα να μην λείπει από κανένα σπίτι, ενώ μεγάλη επιτυχία γνώριζε και στο εξωτερικό, κυρίως όπου υπήρχε το ελληνικό στοιχείο, από Γερμανία και Καναδά, μέχρι Αμερική και Αυστραλία.

Το 1992, η οικογένεια Κουρτάκη ξεκίνησε συνεργασία με το Γιάννη Καλλιγά, ιδιοκτήτη των ποιοτικών ομώνυμων κρασιών. Στην πορεία η οικογένεια κατέστη ιδιοκτήτης των σημάτων Καλλιγά.

Η επωνυμία «Ελληνικά Κελλάρια Οίνων ΑΕ», καθιερώθηκε από το 2000, ενώ το 2004, η διοίκηση Κουρτάκη προέβη στην εμπορική σύμπραξη με τον οινοποιό Άγγελο Ρούβαλη και απέκτησε το 50% της εταιρίας Οινοφόρος Α.Ε.  Στη συνέχεια η εταιρεία αποτελείτο από τρεις διοικητικές υποδιαιρέσεις: Κουρτάκη, Καλλιγά, Οινοφόρος.

Ισχυρή παρουσία

H ετήσια παραγωγή της Ελληνικά Κελλάρια Οίνων είναι γύρω στις 30.000.000 φιάλες, με περίπου το 50% του όγκου να εξάγεται.

Το κεντρικό οινοποιείο της Ελληνικά Κελλάρια Οίνων, στο Μαρκόπουλο Αττικής, εξυπηρετεί παράλληλα τις ανάγκες εμφιάλωσης της εταιρείας, ενώ το οινοποιείο στη Ριτσώνα είναι ένα ιδανικό παράδειγμα οινοποίησης σύγχρονης τεχνολογίας για ολόκληρη την Ευρώπη. Διαθέτει περιφερειακό συνεργαζόμενο οινοποιείο στην Μαντίνεια, στο Ηράκλειο Κρήτης, στη Νεμέα και σε Πάτρα-Αίγιο, για την παραγωγή οίνων με Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης (ΠΟΠ) και οίνων Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ένδειξης (ΠΓΕ).

Το ιστορικό Οινοποιείο

Το οινοποιείο της Ελληνικά Κελλάρια Οίνων στο Μαρκόπουλο είναι το πρώτο οινοποιείο της εταιρείας. Δημιουργήθηκε στις αρχές του 20ου αιώνα (1905). Από την ίδρυσή του μέχρι τις μέρες μας, το οινοποιείο Μαρκοπούλου επεκτείνεται συνεχώς, σε έκταση και εγκαταστάσεις. Εδώ εμφιαλώνονται σχεδόν όλα τα κρασιά της εταιρείας.

Μέχρι το 1963, το οινοποιείο στο Μαρκόπουλο συγκέντρωνε όλη τη σταφυλική παραγωγή των γύρω περιοχών του κάμπου των Μεσογείων, την οινοποιούσε και διέθετε μούστο ή και φρέσκο κρασί στις ταβέρνες της Αττικής.

Μετά το 1963, όταν η εταιρεία σταμάτησε την διακίνηση χύμα κρασιού και άρχισε να εμφιαλώνει τα προϊόντα της, στήθηκε το πρώτο εμφιαλωτήριο στους χώρους του οινοποιείου στο Μαρκόπουλο. Σήμερα, η έδρα της εταιρείας έχει μεταφερθεί στο Μαρκόπουλο. Το οινοποιείο καταλαμβάνει έκταση 28 στρεμμάτων, διαθέτει αποθήκες 160.000 HL, 6.000 τ.μ. στεγασμένους αποθηκευτικούς χώρους και 1.200 τ.μ. χώρους γραφείων, ενώ η ημερήσια δυναμικότητα εμφιάλωσης ξεπερνά τις 140.000 φιάλες.

Επιχειρήσεις Τελευταίες ειδήσεις