Πέμπτη, 28 Νοε.
12oC Αθήνα

38 χρόνια και 3 μέρες πριν συνέβη η πιο πολύνεκρη αεροπορική τραγωδία όλων των εποχών

38 χρόνια και 3 μέρες πριν συνέβη η πιο πολύνεκρη αεροπορική τραγωδία όλων των εποχών

Σαν η μοίρα να παίζει ένα άσχημο, νοσηρό παιχνίδι, σχεδόν 38 χρόνια μετά από το πιο πολύνεκρο αεροπορικό δυστύχημα, μια τραγωδία συγκλονίζει την Ευρώπη.

Ναι, «το αεροπλάνο είναι το πιο ασφαλές μέσο μετακίνησης» όπως ισχυρίζεται με τις επιλεκτικές στατιστικές αναφορές η αεροπορική βιομηχανία ωστόσο οι 0,05 θάνατοι ανά ένα δισεκατομμύριο χιλιόμετρα είναι ένα νούμερο που δεν καθησυχάζει όταν ο απολογισμός είναι όλοι νεκροί. Με αφορμή το σημερινό δυστύχημα, θυμόμαστε 3 μέρες πριν από την επέτειο του τη μεγαλύτερη αεροπορική τραγωδία στην ιστορία που κόστισε τη ζωή σε 583 ανθρώπους.

Όλα ξεκίνησαν στη 1:15 μ.μ. της 27ης Μαρτίου 1977 όταν εξεράγη βόμβα που είχαν τοποθετήσει μέλη της αυτονομιστικής οργάνωσης «Ένοπλες Ομάδες των (ιθαγενών) Γουάντσε» (Fuerzas Armadas Guanches) στο αεροδρόμιο του Γκραν Κανάριας, του μεγαλύτερου νησιού του συμπλέγματος των Καναρίων Νήσων, στ’ ανοιχτά της βορειοδυτικής Αφρικής. Οι αρχές διέκοψαν αμέσως τη λειτουργία του αεροδρομίου σε αυτόν τον δημοφιλή τουριστικό προορισμό και αποφάσισαν να διοχετεύσουν την εναέρια κυκλοφορία στο αεροδρόμιο «Λος Ροντέος» του γειτονικού νησιού της Τενερίφης. Η πυκνή ομίχλη που κάλυπτε το αεροδρόμιο δεν προμήνυε καλή εξέλιξη εκεί όπου η κατάσταση έμοιαζε με μποτιλιάρισμα αεροσκαφών.

Αν και ο αμερικάνος πιλότος της Pan Am είχε ζητήσει να κάνει κύκλους στον αέρα περιμένοντας την επαναλειτουργία του αεροδρομίου, οι αρχές τον παρέτρεψαν σε προσφείωση. Η πτήση 1736 «Λος Άντζελες – Νέα Υόρκη – Γκραν Κανάρια» με 380 επιβάτες και 16μελές πλήρωμα ήταν το ένα θανατηφόρο σιδερένιο πουλί. Το ολλανδικό KLM που εκτελούσε την πτήση 4085 «Άμστερνταμ – Γκραν Κανάρια» με 234 επιβάτες και 14μελές πλήρωμα ήταν το δεύτερο.

Όταν το απόγευμα, στις 5 το απόγευμα το αεροδρόμιο άρχισε να επαναλειτουργεί, οι εντολές για σταδιακή αναχώρηση δόθηκαν από τις αρχές που έπαιξαν με τη μοίρα πολλών. Η χαμηλή νέφωση και η απουσία επίγειου ραντάρ φρόντισαν για να κάνουν το τραγικό αλήθινο. Καθώς το αεροσκάφος της KLM άρχισε να τροχοδρομεί ανυπόμονα ανεβάζοντας ταχύτητα, ο μπερδεμένος από το χάος και τις συνθήκες αμερικανός πιλότος δεν κατάφερε να βρει το σωστό βοηθητικό διάδρομο παραμένοντας στον διάδρομο απογείωσης. Για ελάχιστα μέτρα το βαρύ από καύσιμα 747 της KLM προσέκρουσε με τη κοιλιά του στην άτρακτο του 747 της Pan Am και η κόλαση έγινε επίγεια σε κλάσματα δευτερολέπτων. Τα σωστικά συνεργεία, αντιμέτωπα με πανικό και πυκνό καπνό δεν ότι μερικές εκατοντάδες μέτρα πιο πέρα από τα φλεγόμενα συντρίμια της ολλανδικής πτήσης, υπήρχαν άνθρωποι ζωντανοί που έπρεπε να δώσουν μάχη με τη φωτιά και τον καπνό και τα πυρακτωμένα θραύσματα για να ζήσουν. Η σφοδρή σύγκρουση είχε απολογισμό σκληρό. Όλοι όσοι επέβαιναν στο Μπόινγκ της KLM ήταν νεκροί. Μόνοι επιζώντες, 61 άνθρωποι του αμερικανικου αεροσκάφους.

Η Τραγωδία της Τενερίφης, η αντιμαχία στα πορίσματα και η τραγική κατάληξη είχε ως αποτέλεσμα τη λήψη μιας σειράς μέτρων από τον ICAO για την αποφυγή παρόμοιων περιστατικών στο μέλλον. Καθιερώθηκε τυποποιημένη φρασεολογίας μεταξύ πύργου ελέγχου και κυβερνήτη του αεροσκάφους για αποφυγή παρανοήσεων ενώ περιορίστηκε ο λόγος του κυβερνήτη στο αεροσκάφος. 38 χρόνια μετά και 3 μέρες νωρίτερα η ιστορία έδειξε τα δόντια της ξανά.

News(b)it Τελευταίες ειδήσεις

Σχολιάστε