Οχτώ χρόνια πριν η Κόρτνει Λαβ πλησίασε τον κινηματογραφιστή Μπρετ Μοργκεν και του πρότεινε να γυρίσει μια βιογραφία για τον Κερτ Κομπέιν, μια κίνηση που κανείς δεν μπορούσε να εξηγήσει αφού η Κόρτνει δεν είχε στη διάθεση της τα περισσότερα δικαιώματα των Νirvana.
Κάποια χρόνια αργότερα, όταν η νομιμη κληρονόμος της περιουσίας και του ονοματος του Κομπέιν, η κόρη του Φράνσις Μπιν, ενηλικιώθηκε το ντοκιμαντέρ πήρε το πράσινο φως. Αρκεί να μην ήταν ένα ντοκιμαντέρ για τον Κομπειν τον Άγιο ή τον Κομπέιν τον Διάσημο, τον Ροκ. “Όταν μου ζήτησε να κάνω μια ταινία που θα της χάριζαν δύο ώρες με τον πατέρα που ποτέ δεν είχε, μου άλλαξε όλη την οπτική. Ο Κερτ πέθανε όταν η Φράνσις ήταν δύο ετών, δεν έχει αναμνήσεις από εκείνον. Σκέφτηκα ότι αν καταφέρω κάτι για εκείνη, θα τα έχω καταφέρει για πολλούς” είπε ο δημιουργός του ντοκιμαντέρ Κurt Cobain: Montage of Heck στο The Daily Beast.
Συνδυάζοντας ώρες αρχειακού υλικού από ηχογραφήσεις, συνεντέυξεις, ερασιτεχνικές ταινίες, εικονογραφήσεις, σκίτσα, mixtapes, καταχωρήσεις σε ημερολόγια και μαρτυρίες από γνωστούς και αναμνήσεις από φίλους, το ντοκιμαντέρ είναι ένα multimedia κολάζ. Κατα τη διάρκεια του ακούγονται περισσότερα από 40 λεπτά ορχηστρικών συνθέσεων του Κομπέιν, αποσπάσματα από πέντε ανέκδοτα τραγούδια και τον ίδιο να ερμηνεύει το “And I Love Her” των The Beatles. Το αρχειακό υλίκό ήταν στη διάθεση του. Ολόκληρο, χωρίς να έχει αρχειοθετηθεί από κανέναν, ο Μόργκεν πήρε τα κλειδιά μιας αποθήκης που κανένας δεν είχε ξεκλειδώσει πριν και έφερε στο φως θραύσματα ζωής από τον άντρα που έδωσε ρυθμό στην οργή μιας γενιάς. “Κάνε ό,τι πρέπει” παρότρυνε η Φράνσις τον κινηματογραφιστή.
Ο τίτλος του ντοκιμαντέρ, ίδιος με αυτόν που έφερε μια κασέτα όπου είχε μαγνητοφωνήσει ο Κομπέιν τα πάντα. Ήταν 1988, ήταν το ηχητικό του αποτύπωμα, ήταν κάποιες σκέψεις του, ένας Τζέιμς Μπράουν, ένας Ντάνιελ Τζονστον. Ο Μόργκεν θέλησε να αποτυπώσει σε φιλμ την αισθητική του Κερτ, “να είναι μια ταινία εκωφαντική και μετά πολύ γλυκιά, ευγενική, μια μεταφορά της μουσικής των Νirvana σε σελιλοιντ”.
Πλάνα από ταινίες σε Super 8, από τότε που ο Κέρτ Κομπέιν, πιτσιρικάς, με πρόσωπο αγγέλου μεγάλωνε στο Άμπερντιν της Ουάσινγκτον. Στα 2 του τον βλέπουμε να κοπάνάει ένα πιάνο, στα 4 να γρατζουνάει μια κιθάρα. Στα 7 του οι μουσικές του μοιάζουν περιττές. Οι γονείς του χωρίζουν, ο Κομπέιν τραυματίζεται. Αποτραβιέται. “Θυμάμαι ένοιωθα ντροπή” λέει ο Κομπέιν στην ταινία. “Δεν μπορούσα να δω τους φίλους μου στα μάτια. Ήθελα να έχω μια κανονική οικογένεια”.
“Δεν είναι μια ταινία για έναν σταρ, για μια μπάντα από cool ανθρώπους. Είναι μια ταινία για ένα αγόρι που προσπαθεί να χτίσει επαφή, να βρει την αγάπη” λέει ο δημιουργός. Τα χρόνια που ακολουθησαν το διαζύγιο των γονιών του ήταν τραυματικά για τον Κομπέιν. Κλωτσοσκούφι ανάμεσα στα σπίτια γονιών, συγγενών και φίλων ο έφηβος ανακαλύπτει την εκτόνωση στη βία, γίνεται ένας από τους νταηδες της περιοχής και χάνει την αθωότητα και την παρθενιά του. Ο ίδιος διηγείται σε ηχητικό απόσπασπα την επίσκεψη του σε μια υπερβαρή και νοητικά καθυστερημένη κοπέλα που την κοροιδευαν μια ημέρα πριν. Λέει για το πως έκαναν σεξ. Και μετά συνεχίζει για τη ντροπή που ένοιωσε “όταν οι φίλοι του έμαθαν την καταντια του”, για την απόπειρα του να βάλει τέρμα στη ζωή του περιμένοντας το τραίνο στις γραμμές. Για το πως η αυτοκτονία του απέτυχε. Στο ντοκιμαντέρ ο Κομπέιν μιλάει για τις πιο σκοτεινές στιγμές στη ζωή ενός νεαρού χαμογελώντας σαν τον Γάτο στην Αλίκη στη Χώρα Των Θαυμάτων. “Είναι ενοχλητικό. Και αποκαλυπτικό” λέει ο Μόργκεν.
Η ταινία θέλει να αποσαφηνίσει κάτι. Ο Κομπέιν σκεφτόταν συχνά να δώσει τέλος στη ζωή του και αυτή είναι μια ειλικρινης απάντηση σε όλους τους συνωμοσιολόγους που θέλουν τον Κομπέιν να μην αυτοκτόνησε και βαφτίζουν την Κόρτνει Λαβ “δολοφόνο” του. Το Montage Of Heck δείχνει την καθημερινότητα τους, στιγμές από τότε που ο Κομπέιν είχε επιστρέψει μετά από την παγκόσμια περιοδεία του Νevermind στην Ουάσιγκτον, έξι μήνες ζωής και χασίματος στις παραμύθες της ηρωίνης με τη Λαβ. Ο Κερτ και η Κορτνει πλένουν τα δόντια τους το πρωί, εκείνη του δείχνει το στήθος της, παίζουν υποδυομένοι τον Σιντ και τη Νάνσι, κοροιδεύουν τους Guns N’ Roses, κάνουν έρωτα. Κάποιες στιγμές είναι τρυφερές. Σε άλλες το σοκ είναι εκκωφαντικό. Στην ταινία η Κόρτνει εξομολογείται ότι έκανε χρήση ηρωίνης κατα τη διάρκεια της εγκυμοσύνης της στη Φράνσις Μπιν. Ο Κομπέιν κοιμάται όρθιος από την κατάχρηση ενώ προσπαθεί να παίξει με την μόλις λίγων μηνών κόρη του. Τέλμα.
Η ταινία δεν είναι για αυτούς που θέλουν να δουν την ιστορία του ανθρώπου που ήταν το γκραντζ, oι Nirvana, το ροκ στα 90’ς. Το ντοκιμαντέρ είναι η ιστορία ενός άντρα που έκανε απόπειρα αυτοκτονίας στη Ρώμη όταν πίστεψε ότι η Λαβ σκεφτόταν να τον προδώσει ερωτικά. Όταν και αυτός ο επίλογος δεν γράφτηκε μέχρι τέλους, ο Κομπέιν ήταν πλέον ένα ράκος. Επέστρεψε στην Αμερική για να δώσει τέλος στη ζωή του όταν αυτό που ήθελε πάντα να είναι καθαρό, είχε βρωμίσει. Αυτό που ήταν η οικογένεια του.
To ντοκιμαντέρ θα προβληθεί από το HBO μέσα στο 2015.