Mιά πρώτη νίκη ήταν η είδηση ότι η κυβέρνηση θα πιέσει τις αναδόχους εταιρίες να μειώσουν τις τιμές των διοδίων. Γιατί απέδειξε ότι το κίνημα των πολιτών μπορεί να αλλάξει τα δεδομένα.
Τα διόδια τα τελευταία χρόνια έχουν φτάσει…στο “θεό”. Είναι πανάκριβα και βασίζονται σε ληστρική λογική, αφού δεν περιλαμβάνουν χιλιομετρική χρέωση. Αλλά και η όλη τους φιλοσοφία είναι παράλογη αφού οι πολίτες πληρώνουν για να χρηματοδοτήσουν από πριν τον ιδιώτη εργολάβο που ΘΑ κατασκευάσει ένα δρόμο. Ολα αυτά αποφασίστηκαν από κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ. Ηταν τα μεγάλα δώρα τους στους εργολάβους, που σε συνδιασμό με τις υπερτιμολογίσεις τους απέφεραν τεράστια κέρδη. Εκεί ή μάλλον και εκεί πήγαν τα λεφτά.
Σήμερα και μετά τις αντιδράσεις που αρχισαν να πέρνουν μαζική μορφή συνεργάτες του πρωθυπουργού ανησύχησαν. Οπως σας έγραφα και χθες, στο Μέγαρο Μαξίμου εδραιώνεται η πεποίθηση ότι τα μέτρα γίνονται αποδεκτά και αποφεύγεται η κοινωνική ένταση γεγονός που θεωρείται ως μείζονος σημασίας για την επιτυχία του όλου προγράμματος. Και η εντολή Παπανδρέου είναι κάθε επίφοβη αντίδραση να μην υποτιμάται αλλά να αξιολογείται και να αντιμετωπίζεται θετικά ώστε να μην ξεπηδήσει η αντίδραση από εκεί που δεν την περιμένουν.
Και “το κίνημα των διοδίων” διογκώθηκε επικίνδυνα. Δεν ήταν μόνο ο Γκλέτσος. Είναι οι πολλοί ανώνυμοι πολίτες που καθημερινά αρνούνται να πληρώσουν και είναι ακόμα και ομάδες πολιτών όπως οι οπαδοί του ΠΑΟΚ που το έκαναν σημαία. Ετσι σήμανε συναγερμός και εκτιμήθηκε ότι πρέπει να υπάρξει άμεση κατευναστική κίνηση ώστε να μην περάσει ένα ακόμα σαββατοκύριακο όπως το προηγούμενο.
Μένει τώρα να καταλάβουμε αν η πρόθεση της κυβέρνησης είναι πραγματική ή προσχηματική. Γιατί εαν θελήσει να πιέσει τους εργολάβους τα διόδια θα μειωθούν. Εαν μείνει…στις καλές προθέσεις επικαλούμενη άρνηση των εργολάβων ή συμφωνήσει σε μια ελάχιστη μείωση ως “στάχτη στα μάτια” τότε δε θα έχει αλλάξει αλλά θα έχει βουλιάξει στο βούρκο των…νταβατζήδων.