H πρωτοβουλία του υπουργείου τύπου και ΜΜΕ για τη δημιουργία μητρώου των sites του διαδικτύου είναι μια από τις πιο σημαντικές κινήσεις που μπορεί και πρέπει να κάνει η κυβέρνηση. Tην έχω υποστηρίξει σταθερά και με όση δύναμη έχω και θα εξακολουθήσω να το κάνω. Αλλά εύχομαι η πρωτοβουλία αυτή να αποδειχθεί πραγματική και ειλικρινής και όχι προσχηματική. Να φέρει τη διαφάνεια και όχι να νομιμοποιήσει την αδιαφάνεια.
Οι πολίτες έχουν μαζικά στραφεί στο διαδίκτυο και για την ενημέρωση τους. Τα sites αποτελούν βασικό εργαλείο πληροφόρησης γιατί η πληροφορία τους διαδίδεται άμεσα και παντού και ο χρήστης μπορεί να τη λάβει όπου κι αν είναι, και ό,τι άλλο κι αν κάνει. Ακόμα και στο κινητό του τηλέφωνο. Είναι όμως και ένα φθηνό και εύκολο πεδίο για παραπληροφόρηση, εκβιασμούς και βρώμικη προπαγάνδα. Άρα αποτελούν μεγάλο δέλεαρ για κάθε εξουσία που έχει ή διαχειρίζεται χρήματα και δύναμη. Γιατί με λίγα μπορούν να κάνουν τη «βρώμικη δουλειά».
Και δυστυχώς αυτή η «βρώμικη δουλειά» γίνεται καθημερινά σε όλο τον κόσμο και με πολλούς τρόπους. Ήδη όσοι εργαζόμαστε στη διαδικτυακή ενημέρωση μοιραζόμαστε μαζί με τη Google ή το Facebook και πολλούς ακόμη, τον προβληματισμό για το πώς θα αντιμετωπίσουμε τόσο στα content sites όσο και στα social τα περιβόητα fake news.
Γιατί όσοι έχουμε πιστέψει στη δυναμική αυτού του νέου μέσου και έχουμε επενδύσει επάνω του, θέλουμε να είναι αληθινό, χρήσιμο και διαφανές. Γιατί μόνο έτσι θα κερδίζει καθημερινά την εμπιστοσύνη των πολιτών, άρα θα ζει και θα αναπτύσσεται.
Έτσι αισθανόμαστε την ανάγκη να ξεχωρίζουν όσοι με περισσότερα ή λιγότερα μέσα προσπαθούμε να κάνουμε τη δουλειά μας με ακεραιότητα και υπευθυνότητα από αυτούς που κάνουν τη «βρώμικη δουλειά».
Αυτή η «βρώμικη δουλειά» θα βρίσκει πάντα χώρο εκεί όπου υπάρχουν χρήματα. Και βέβαια από αυτό το δέλεαρ δε θα ξεφύγει η κρατική εξουσία. Ούτως ή άλλως προβληματική στη χώρα μας και διαχειριζόμενη χρήματα που δεν έχει παράξει τα σκορπά διαχρονικά χωρίς κριτήρια, με αδιαφάνεια και για ανιδιοτελείς σκοπούς.
Μόνος τρόπος για να αναχαιτιστεί αυτό είναι μια κίνηση σαν αυτή του μητρώου.
Όπου κάθε διαδικτυακό μέσο θα έχει μια ταυτότητα, θα φαίνεται ποιος είναι ο ιδιοκτήτης, πόσοι είναι οι νόμιμα εργαζόμενοι, πόσα χρήματα παίρνει από την κρατική διαφήμιση και με ποια κριτήρια.
Όλα τα παραπάνω και το καθένα ξεχωριστά έχουν πολύ μεγάλη σημασία. Ακόμη μεγαλύτερη σημασία όμως έχει η πρόθεση της κυβέρνησης. Αν δηλαδή θέλει πραγματικά να θεσπίσει καθεστώς διαφάνειας ή αν κινείται προσχηματικά και ψάχνει απλώς… φερετζέ!
Γιατί αν έχει πραγματική πρόθεση για διαφάνεια θα πρέπει κατ’ αρχήν να περιλαμβάνει στα ποσά της κρατικής διαφήμισης και επικοινωνίας που θα αναφέρονται σε αυτό το μητρώο ΟΛΑ τα κρατικά χρήματα που δίνονται. Γιατί τα «παράθυρα» τα ξέρουμε. Ή τουλάχιστον μερικά! Π.χ. άλλα είναι τα κονδύλια για διαφήμιση και άλλα για… επικοινωνία. Η διαφήμιση φαίνεται, η επικοινωνία μένει αδιαφανής!
Αν λοιπόν υπάρχει οποιοδήποτε τιμολόγιο από κρατική υπηρεσία προς διαδικτυακό μέσο θα πρέπει να εξοφλείται μόνο αν έχει δημοσιοποιηθεί στο μητρώο. Αλλιώς όχι!
Αυτό το μητρώο πρέπει να είναι άμεσα διαθέσιμο σε κάθε πολίτη και να ενημερώνεται διαρκώς. Όχι να «μένει πίσω» και να ψάχνουμε μετά! Και κάθε site που θα παίρνει κρατική διαφήμιση θα πρέπει να υποχρεούται να δίνει από την πρώτη του σελίδα πρόσβαση σε αυτό το μητρώο.
Και θα πρέπει να έχει και ένα σήμα ίσως στο footer του που να πιστοποιεί ότι πληροί τους όρους για να λάβει κρατική διαφήμιση.
Τέλος θα πρέπει να προσδιοριστούν τα κριτήρια χορήγησης των κονδυλίων. Τα γενικά και τα ειδικά. Θα πρέπει να υπάρχει ένας μηχανισμός που θα είναι αποδεκτός από όλους και που θα προσδιορίζει με αδιαμφισβήτητα κριτήρια τη μοιρασιά των κονδυλίων.
Αν αυτά υλοποιηθούν τότε θα προκύψει ένα πραγματικά διαφανές πλαίσιο και η κυβερνητική πρωτοβουλία θα αποδειχθεί ειλικρινής. Αν αφεθούν ανοιχτά «παραθυράκια», όπως πάντα γίνεται στην Ελλάδα, τότε θα έχει γίνει το χειρότερο δυνατό. Θα έχει νομιμοποιηθεί η αδιαφάνεια.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ