Η πιο δύσκολη Black Friday θα είναι η φετινή, λόγω των ειδικών συνθηκών, που επικρατούν, καθώς την 27η Νοεμβρίου η καραντίνα για την αποφυγή μετάδοσης του κορονοϊού, θα είναι ακόμα σε ισχύ. Έτσι, η Black Friday μετατρέπεται σε στοίχημα των e-shops, ενώ κάποιοι εμπορικοί σύλλογοι προτείνουν τα φυσικά καταστήματα, να κάνουν Black Friday εκπτώσεις, μόλις αρθούν τα περιοριστικά μέτρα.
Εν μέσω γενικής καραντίνας και με το χρόνο για την 27η Νοεμβρίου – επίσημη ημέρα Black Friday – να μετρά αντίστροφα, οι αλυσίδες ηλεκτρικών και οικιακών ειδών, στρωμάτων, επίπλων, ένδυσης, υπόδησης, καλλυντικών και άλλων καταναλωτικών ειδών που διαθέτουν ηλεκτρονικά καταστήματα έχουν επιδοθεί να διαφημίζουν «γενναίες» εκπτώσεις που αγγίζουν το 60%, ελπίζοντας ότι οι καταναλωτές θα δελεαστούν και θα προβούν σε ηλεκτρονικές αγορές.
Την ίδια στιγμή, οι έμποροι σκέφτονται να μεταφέρουν την ημερομηνία Black Friday, αφότου λήξει το lockdown. Την πρόταση για να μεταφερθεί η ημερομηνία το Δεκέμβριο και να συνδυαστεί με τις χριστουγεννιάτικες αγορές έχει βάλει στο «τραπέζι των διαπραγματεύσεων» η πλειονότητα των εμπορικών συλλόγων, κυρίως σε επαρχιακές πόλεις. Ωστόσο, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας κ. Σταύρος Καφούνης τονίζει στο newsit.gr ότι «η μεταφορά του Black Friday σε νέα ημερομηνία είναι δύσκολο να γίνει, καθώς, παραδοσιακά, η πτώση των τιμών πάνω από 60% γίνεται, την τελευταία ημέρα του Νοεμβρίου».
Εκτιμήσεις για μείωση πωλήσεων 50%
Τόσο η αδυναμία αγορών από τα φυσικά καταστήματα, όσο και η αρνητική ψυχολογία λόγω Covid-19, βάζει σε προβληματισμό τους καταστηματάρχες, που δηλώνουν ότι το πρόβλημα αποκτά «επικίνδυνες διαστάσεις» για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων. Μετά από το πρώτο lockdown, οι έμποροι κατέβαλαν μεγάλες προσπάθειες για να συγκρατήσουν την πτώση των πωλήσεων, όμως «το δεύτερο lockdownέδωσε τη χαριστική βολή». Ανάλογα με την περιοχή που λειτουργούν τα καταστήματα, η πτώση του τζίρου για το 2020 αναμένεται να κυμανθεί από 20% έως 80%, καθώς όπως εξηγεί ο κ. Καφούνης, το μεγαλύτερο πλήγμα έχουν δεχθεί τα καταστήματα που σχετίζονται με τον τουρισμό.
Μιλώντας για τη Βόρεια Ελλάδα o πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης κ. Παντελής Φιλιππίδης, τονίζει στο newsit.gr ότι οι έμποροι αναμένουν μείωση του τζίρου τους κατά 50%». Ο ίδιος μάλιστα επισημαίνει, ότι, οι έμποροι κρατούν μικρό καλάθι και για τις εισπράξεις των Χριστουγέννων, καθώς τα οικονομικά των καταναλωτών έχουν περιοριστεί σημαντικά. «Με επιδόματα και χαρτζιλίκια δεν γίνεται δουλειά» αναφέρει χαρακτηριστικά υπενθυμίζοντας ότι η οικονομική κρίση στο εμπόριο διήρκεσε 10 χρόνια και η υγειονομική 1 χρόνο χωρίς ακόμα να έχει λήξει, κατάσταση που σίγουρα θα οδηγήσει σε πολλά λουκέτα. «Για να αποφύγουμε τα δυσάρεστα, είναι επιτακτική ανάγκη να ληφθούν νέα και οργανωμένα μέτρα» υποστηρίζει ο κ. Καφούνης, αναφερόμενος μεταξύ άλλων σε εξ’ ολοκλήρου επιδότηση ενοικίων από την Πολιτεία (όσο διαρκεί το lockdown), προεξόφληση επιταγών και επιδότηση εργασίας.
Το πάρτι τιμών ξεκίνησε
Ενόψει του Black Friday, οι μεγάλες αλυσίδες έχουν ήδη ξεκινήσει τις διαφημιστικές τους καμπάνιες και την αποστολή ηλεκτρονικών μηνυμάτων, καθώς, η εμπειρία της προηγούμενης χρονιάς λέει ότι αυτή την ημέρα, οι εταιρείες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, πραγματοποιούν το 10% του ετήσιου τζίρου, ενώ μεγάλους τζίρους πραγματοποιούν και οι εταιρείες ένδυσης, υπόδησης και καλλυντικών.
Μερίδα, ωστόσο, της αγοράς κατηγορεί τους εμπόρους ότι οι εκπτώσεις δεν συμφωνούν με τη φιλοσοφία της Black Friday ημέρας, καθώς μειώνουν τις τιμές τους σε πολύ μικρά ποσοστά και όχι πάνω από το 50% όπως προσδοκούν οι καταναλωτές.
Από προηγούμενη έρευνα του Black Friday Global, προκύπτει ότι οι περισσότεροι Έλληνες περιμένουν, τη Black Friday για να αποκτήσουν προϊόντα τεχνολογίας, (κινητό, τηλεόραση, ηλεκτρονικό υπολογιστή), οικιακές συσκευές, (ηλεκτρική κουζίνα, ψυγείο ή πλυντήριο), όμως οι προσδοκίες τους για φθηνές αγορές επεκτείνονται και στα ρούχα, τα παπούτσια, τα καλλυντικά και τα αρώματα.
Αν και στην Ελλάδα, είναι η έκτη κατά σειρά χρονιά που το εμπόριο γιορτάζει την Black Friday ημέρα την τελευταία Παρασκευή του Νοέμβρη, όμως στην Αμερική, γιορτάζεται εδώ και πολλά χρόνια. Παραδοσιακά σηματοδοτεί την έναρξη της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων, καθώς η Black Friday, αποτελεί την επομένη της Ημέρας των Ευχαριστιών (Thanks Giving Day).