Παρά τα εκατομμύρια βοήθειας, ο ταξιδιωτικός πάροχος FTI στη Γερμανία έχει χρεοκοπήσει και η ομοσπονδιακή κυβέρνηση δεν θα λάβει πίσω τα κονδύλια που προσέφερε στον εν λόγω πάροχο κατά την διάρκεια της πανδημίας προκειμένου να αποφύγει τη χρεοκοπία.
Οι περισσότερες από τις κινήσεις κρατικής διάσωσης επιχειρήσεων στη Γερμανία πήγαν καλύτερα και επέστρεψαν κονδύλια που έλαβαν – αλλά η FTI δεν κατάφερε, αν και έχουν μεσολαβήσει και άλλες χρεοκοπίες «διασωθέντων» εταιρειών πριν, ιδίως τα τελευταία χρόνια.
Έτσι η χρεοκοπία της FTI θέτει ανοιχτά πλέον σε αμφισβήτηση το όλο μοντέλων κρατικών διασώσεων, αφήνοντα ανοιχτό το ενδεχόμενο να εμφανίσει έλλειμμα το γερμανικό Ταμείο Οικονομικής Σταθεροποίησης (WSF), το οποίο παρείχε όλες αυτές τις ενισχύσεις.
Υπενθυμίζεται πως η γερμανική κυβέρνηση απέρριψε περαιτέρω βοήθεια για την FTI το περασμένο Σαββατοκύριακο (1-2 Ιουνίου 2024) και ο ταξιδιωτικός πάροχος κατέθεσε αίτηση πτώχευσης τη Δευτέρα 3 Ιουνίου.
Το μεγαλύτερο μέρος των 603 εκατ. ευρώ με τα οποία η ομοσπονδιακή κυβέρνηση είχε στηρίξει την FTI κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορονοϊού είναι επομένως πιθανό να χαθεί για τους Γερμανούς φορολογούμενους οι οποίοι πλήρωσαν για τη συγκρότηση ενός ταμείου διάσωσης επιχειρήσεων σε κρίση λόγω του πανδημίας του κορονοϊού (Wirtschaftsstabilisierungsfonds – Ταμείο Οικονομικής Σταθεροποίησης – WSF). Η εταιρεία έχει επιστρέψει μέχρι στιγμής μόνο 93 εκατ. ευρώ.
Τα εμπλεκόμενα μέρη εκτιμούν τώρα ότι η FTI έχει χάσει περίπου 510 εκατ. ευρώ από την ενίσχυση, σύμφωνα με πληροφορίες από κυβερνητικούς κύκλους που περιήλθαν στην κατοχή της Handelsblatt.
Η FTI δεν είναι σε καμία περίπτωση η πρώτη εταιρεία που η σημερινή γερμανική κυβέρνηση έχει στηρίξει τα τελευταία χρόνια.
Όταν το 2020 εξαπλώθηκε ο κορονoϊός και η δημόσια ζωή περιορίστηκε σημαντικά, η οικονομία επλήγη σκληρά. Οι πολιτικοί χρειάστηκε να παρέμβουν στην οικονομία σε πρωτοφανή βαθμό προκειμένου να αποτρέψουν την πτώχευση μιας σειράς εταιρειών χωρίς δική τους υπαιτιότητα.
Οι περισσότερες από τις επιχειρήσεις διάσωσης, όπως στη Lufthansa, κύλησαν ομαλά, και η ομοσπονδιακή κυβέρνηση πούλησε ακόμη και ορισμένες από τις συμμετοχές της με ικανοποιητικό κέρδος. Αλλά οι αποτυχίες αυξάνονται.
Όλο και περισσότερες ειδήσεις για απώλειες
Αρχικά, ο ισολογισμός του γερμανικού Ταμείου Οικονομικής Σταθεροποίησης (WSF) είναι θετικός. Το 2023, το αποτέλεσμα ήταν κατά 110 εκατ. ευρώ θετικό.
Το 2021, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση κέρδισε επίσης ένα παρόμοιο ποσό από το ταμείο μέσω πρόωρων αποπληρωμών ενισχύσεων, εσόδων από τόκους και αυξανόμενων αποτιμήσεων των επενδύσεων.
Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τις ζημίες ύψους μόλις 26 εκατ. ευρώ τόσο το 2020 όσο και το 2022. Τα κέρδη του γερμανικού Ταμείου Οικονομικής Σταθεροποίησης (WSF) ανήλθαν σε περίπου 1,2 δισ. ευρώ.
Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση κέρδισε 760 εκατ. ευρώ μόνο από την πώληση των μετοχών της Lufthansa που απέκτησε κατά τη διάρκεια της κρίσης.
Ο ταξιδιωτικός όμιλος TUI έχει επίσης ήδη εξοφλήσει πλήρως την ενίσχυση συνολικού ύψους 1,2 δισ. ευρώ – και έπρεπε ακόμη να καταβάλει 130 εκατ. ευρώ σε τόκους και αποζημίωση 251 εκατ. ευρώ για το γεγονός ότι το γερμανικό Ταμείο Οικονομικής Σταθεροποίησης (WSF) παραιτήθηκε από το δικαίωμά του να ανταλλάξει την ενίσχυση με μετοχές της TUI.
Από την άλλη πλευρά, πληθαίνουν οι αναφορές για περιπτώσεις στις οποίες η διάσωση δεν πηγαίνει τόσο καλά – ακόμη και αν το άθροισμα των αναμενόμενων ζημιών συνολικού ύψους 1,1 δισ. ευρώ είναι ακόμη μικρότερο από τα κέρδη.
Το ίδιο μοτίβο με αυτό της FTI έχει ήδη εμφανιστεί αρκετές φορές: Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση παρέχει βοήθεια με τη μορφή αφανών συμπράξεων ή δανείων, ωστόσο η εταιρεία καθίσταται αφερέγγυα και η ομοσπονδιακή κυβέρνηση πρέπει να απομειώσει την επένδυση ή να διαγράψει τα δάνεια.
Galeria
Η πιο χαρακτηριστική περίπτωση αποτυχίας από τις διασώσεις του γερμανικού Ταμείου Οικονομικής Σταθεροποίησης (WSF) είναι σίγουρα η Galeria. Η αλυσίδα πολυκαταστημάτων βρίσκεται σε κρίση εδώ και χρόνια. Στην εποχή του κοροναϊού επενέβη μέχρι και η ομοσπονδιακή κυβέρνηση.
Το γερμανικό Ταμείο Οικονομικής Σταθεροποίησης (WSF) επένδυσε 250 εκατ. ευρώ στην εταιρεία και παρείχε επίσης 430 εκατ. ευρώ ως δάνειο.
Παρ’ όλα αυτά, υπήρξαν αρκετές διαδικασίες αφερεγγυότητας στα χρόνια που ακολούθησαν και η τρίτη βρίσκεται σε εξέλιξη. Πολλά πολυκαταστήματα πρόκειται να κλείσουν. Το γερμανικό Ταμείο Οικονομικής Σταθεροποίησης (WSF) έχει ήδη διαγράψει πλήρως την επένδυσή του.
Το δάνειο συνεχίζεται ακόμη με 88 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, είναι πιθανόν ακόμη και το μεγαλύτερο μέρος αυτού να μην υλοποιηθεί. Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση έχει εξασφαλίσει μόνο ένα μικρό μέρος των 88 εκατ. ευρώ, για παράδειγμα μέσω της απογραφής και της πώλησης της βελγικής θυγατρικής Inno.
Το υπόλοιπο ποσό των 430 εκατ. ευρώ θα καλυφθεί μόνο εν μέρει από μια πληρωμή ποσόστωσης στο πλαίσιο της αφερεγγυότητας. Κυβερνητικοί κύκλοι υπολογίζουν τη συνολική ζημία για το γερμανικό Ταμείο Οικονομικής Σταθεροποίησης (WSF) σε 524 εκατ. ευρώ.
Η ζημία για την ομοσπονδιακή κυβέρνηση από τη διάσωση της Galeria είναι επομένως μεγάλη και, σύμφωνα με τους πολιτικούς, ήταν προβλέψιμη – γι’ αυτό και οι πολιτικοί του προϋπολογισμού επέμεναν να βγουν νωρίτερα από το πρόγραμμα διάσωσης.
Frimo
Η αναμενόμενη ζημία από περαιτέρω πτωχεύσεις ανέρχεται σε 73,8 εκατ. ευρώ. Μια περίπτωση είναι ο προμηθευτής αυτοκινήτων Frimo από τη Lotte κοντά στο Osnabrück. Η εταιρεία επλήγη ιδιαίτερα σκληρά από τις συνέπειες της παγκόσμιας εξάπλωσης του κορονοϊού.
Ο κατασκευαστής δεν μπόρεσε να πουλήσει τα προϊόντα του λόγω των αποκλεισμών στις διεθνείς εμπορικές οδούς, ενώ οι πρώτες ύλες και η ενέργεια έγιναν ακριβότερες.
Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση παρείχε βοήθεια ύψους δέκα εκατομμυρίων ευρώ μέσω του ΠΣΕ τον Μάιο του 2021. Τον Φεβρουάριο του 2023, η Frimo διολίσθησε παρ’ όλα αυτά σε πτώχευση. Η εταιρεία ανασυγκροτείται επί του παρόντος με τη βοήθεια ενός επενδυτή.
Global Retool Group
Οι διαχειριστές του γερμανικού Ταμείου Οικονομικής Σταθεροποίησης WSF αποχαιρέτησαν πιθανότατα και τα συνολικά έντεκα εκατομμύρια ευρώ με τα οποία βοήθησαν την Global Retool Group (GRG) αρχικά το καλοκαίρι του 2021 και στη συνέχεια την άνοιξη του 2022. Τον Απρίλιο του 2024, η εταιρεία μηχανολογικών κατασκευών κατέθεσε αίτηση για τη διαδικασία αφερεγγυότητας.
A-Kaiser
Η κατάσταση είναι παρόμοια για τον προμηθευτή αυτοκινήτων A-Kaiser από την περιοχή του Passau. Στις αρχές Ιανουαρίου, το γερμανικό Ταμείο Οικονομικής Σταθεροποίησης (WSF) βοήθησε την εταιρεία με 12,5 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, η εταιρεία υπέβαλε αίτηση πτώχευσης τον περασμένο Ιούνιο.
Τον Σεπτέμβριο, η εισαγγελία ενεπλάκη ακόμη και με την υποψία της απάτης με τις επιδοτήσεις, εστιάζοντας προφανώς σε μια γραμμή παραγωγής που αποκτήθηκε για περισσότερα από οκτώ εκατομμύρια ευρώ από κονδύλια του WSF. Η έρευνα συνεχίζεται ακόμη.
Frimo
Η αναμενόμενη ζημία από περαιτέρω πτωχεύσεις ανέρχεται σε 73,8 εκατ. ευρώ. Μια περίπτωση είναι ο προμηθευτής αυτοκινήτων Frimo από τη Lotte κοντά στο Osnabrück.
Η εταιρεία επλήγη ιδιαίτερα σκληρά από τις συνέπειες της παγκόσμιας εξάπλωσης του κοροναϊού. Ο κατασκευαστής δεν μπόρεσε να πουλήσει τα προϊόντα του λόγω των αποκλεισμών στις διεθνείς εμπορικές οδούς, ενώ οι πρώτες ύλες και η ενέργεια έγιναν ακριβότερες.
Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση παρείχε βοήθεια ύψους δέκα εκατομμυρίων ευρώ μέσω του ΠΣΕ τον Μάιο του 2021. Τον Φεβρουάριο του 2023, η Frimo διολίσθησε παρ’ όλα αυτά σε πτώχευση. Η εταιρεία ανασυγκροτείται επί του παρόντος με τη βοήθεια ενός επενδυτή.
Uniper
Η τελική έκβαση της πολιτικής διάσωσης της γερμανικής κυβέρνησης θα εξαρτηθεί τελικά καθοριστικά από μια επιχείρηση διάσωσης που δεν πραγματοποιήθηκε μέχρι το 2022.
Κατά τη διάρκεια της ενεργειακής κρίσης που προέκυψε από τον ρωσικό επιθετικό πόλεμο κατά της Ουκρανίας, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση διέσωσε την εταιρεία εμπορίας φυσικού αερίου Uniper μέσω του γερμανικού Ταμείου Οικονομικής Σταθεροποίησης (WSF). Κρατικοποίησε σχεδόν πλήρως την εταιρεία έναντι 13,5 δισ. ευρώ.
Η Uniper βρισκόταν ήδη σε ανοδική πορεία στις αρχές του 2023. Λόγω των καλών εργασιών πέρυσι, ο έμπορος φυσικού αερίου έβαλε στην άκρη 2,3 δισ. ευρώ για αποπληρωμές προς το κράτος, όπως ανακοίνωσε η εταιρεία στις αρχές του έτους. Επί του παρόντος, στο Βερολίνο γίνονται προετοιμασίες για τη σταδιακή εκ νέου ιδιωτικοποίηση της εταιρείας.