Με το μέτρο, που θα εφαρμοστεί στο πλαίσιο της ενισχυμένης συνεργασίας, προβλέπεται η φορολόγηση όλων των συναλλαγών με συντελεστές 0,1% για μετοχές και ομόλογα και 0,01% για παράγωγα. Η Επιτροπή διευκρίνισε σήμερα ότι ο φόρος αυτός θα επιβληθεί σε μικρότερη γεωγραφική κλίμακα από ό,τι είχε προβλεφθεί αρχικά και οι αλλαγές που αποφασίστηκαν αποβλέπουν κυρίως στην εξασφάλιση νομικής σαφήνειας και στην ενίσχυση των διατάξεων κατά της φοροαποφυγής και των καταχρήσεων.
Ο αρμόδιος για θέματα Φορολογίας επίτροπος Άλγκιρντας Σέμετα, δήλωσε ότι «με τη σημερινή πρόταση συγκεντρώνονται όλα τα στοιχεία που απαιτούνται για να καταστεί πραγματικότητα ο κοινός Φόρος επί των Χρηματοπιστωτικών Συναλλαγών στην ΕΕ». Υποστήριξε ότι στο τραπέζι βρίσκεται μια αναμφισβήτητα δίκαιη και τεχνικώς ορθή φορολόγηση, η οποία θα ενισχύσει την ενιαία αγορά και θα αποθαρρύνει τις ανεύθυνες χρηματιστηριακές συναλλαγές. Ο επίτροπος κάλεσε ακόμη τα 11 κράτη- μέλη να προχωρήσουν στην εφαρμογή του πρώτου παγκοσμίως περιφερειακού φόρου επί των χρηματοπιστωτικών συναλλαγών.
Σύμφωνα με την Επιτροπή, τρεις είναι οι βασικοί στόχοι του φόρου επί των χρηματοπιστωτικών συναλλαγών. Πρώτον, θα ενισχύσει την ενιαία αγορά, μειώνοντας τον αριθμό των διαφορετικών εθνικών προσεγγίσεων για τη φορολόγηση των χρηματοπιστωτικών συναλλαγών. Δεύτερον, θα εξασφαλιστεί ότι ο χρηματοπιστωτικός τομέας συμβάλλει δίκαια και ουσιαστικά στα δημόσια έσοδα. Τέλος, ο φόρος θα στηρίξει ρυθμιστικά μέτρα για την ενθάρρυνση του χρηματοπιστωτικού τομέα να αναλαμβάνει πιο υπεύθυνες δραστηριότητες, οι οποίες να προσανατολίζονται προς την πραγματική οικονομία.
Ο φόρος θα έχει χαμηλούς συντελεστές, ευρεία βάση και δίχτυα ασφαλείας για την αποφυγή της μετεγκατάστασης του χρηματοπιστωτικού τομέα. θα ισχύσει η «αρχή της μόνιμης κατοικίας» που σημαίνει πρακτικά ότι ο φόρος θα οφείλεται αν ένα μέρος που συμμετέχει στη συναλλαγή είναι εγκατεστημένο σε συμμετέχον κράτος μέλος, ανεξάρτητα από το πού λαμβάνει χώρα η πράξη. Αυτό θα ισχύει είτε εάν ένα χρηματοπιστωτικό ίδρυμα που εμπλέκεται στη συναλλαγή είναι, το ίδιο, εγκατεστημένο στη ζώνη που επιβάλλεται ο φόρος, είτε εάν ενεργεί για λογαριασμό ενός μέρους εγκατεστημένου στη δικαιοδοσία αυτή.
Ως πρόσθετη διασφάλιση κατά της φοροαποφυγής, η σημερινή πρόταση προσθέτει επίσης την «αρχή της έκδοσης». Αυτό σημαίνει ότι χρηματοπιστωτικά μέσα που έχουν εκδοθεί στα 11 κράτη- μέλη θα φορολογούνται κατά τη διαπραγμάτευσή τους, ακόμη και αν οι διαπραγματευτές των μέσων αυτών δεν είναι εγκατεστημένοι στη ζώνη όπου επιβάλλεται ο φόρος. Επιπλέον, περιλαμβάνονται τώρα ρητές διατάξεις κατά των καταχρήσεων.
Προβλέπεται ακόμη ότι ο φόρος δεν θα εφαρμόζεται στις καθημερινές χρηματοπιστωτικές δραστηριότητες των πολιτών και των επιχειρήσεων (π.χ. δάνεια, πληρωμές, ασφαλίσεις, καταθέσεις κλπ.), προκειμένου να προστατευθεί η πραγματική οικονομία. Ακόμη, ο φόρος δεν θα εφαρμόζεται ούτε και στις παραδοσιακές επενδυτικές τραπεζικές δραστηριότητες στο πλαίσιο της άντλησης κεφαλαίων ή στις χρηματοπιστωτικές συναλλαγές που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο πράξεων αναδιάρθρωσης.
Η πρόταση οδηγίας της Επιτροπής απομονώνει επίσης τις δραστηριότητες αναχρηματοδότησης, τη νομισματική πολιτική και τη διαχείριση του δημόσιου χρέους. Συνεπώς, οι συναλλαγές με κεντρικές τράπεζες και την ΕΚΤ, με την Ευρωπαϊκή Διευκόλυνση Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας, και οι συναλλαγές με την Ευρωπαϊκή Ένωση θα απαλλάσσονται από τον φόρο.
Σε ό,τι αφορά τη διαδικασία, η προτεινόμενη οδηγία θα συζητηθεί από τα κράτη- μέλη, με σκοπό την εφαρμογή της στο πλαίσιο της ενισχυμένης συνεργασίας. Τα 27 κράτη- μέλη μπορούν να συμμετέχουν στις συζητήσεις σχετικά με την πρόταση αυτή. Ωστόσο, μόνο τα κράτη- μέλη που συμμετέχουν στην ενισχυμένη συνεργασία θα έχουν δικαίωμα ψήφου και για να εφαρμοστεί πρέπει να συμφωνήσουν ομόφωνα. Θα ζητηθεί επίσης η γνώμη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Επιστολή Ρεν: Δε φταίει ο «πολλαπλασιαστής», φταίει η Ελλάδα
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
“Διαψεύστηκαν οι Κασσάνδρες για διάλυση της ευρωζώνης”