Σε τροχιά αναδιάρθρωσης των δρομολογίων της προχωρά η γερμανική αεροπορική εταιρεία Lufthansa προκειμένου να μη μειωθούν πάλι τα κέρδη της άνω του μισού δισεκατομμυρίου ευρώ μέσα σε ένα χρόνο.
Η μητρική αεροπορική εταιρεία του Ομίλου Lufthansa παρουσίασε λειτουργικές ζημιές ύψους 442 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2024, ενώ τα λειτουργικά της κέρδη ήταν στα 118 εκατ. ευρώ την ίδια περίοδο του 2023.
Η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία του ομίλου θέλει τώρα να επιστρέψει στα υψηλά κέρδη με νέα στρατηγική. Το πιο σημαντικό στοιχείο της στρατηγικής είναι το εξής: Περισσότερες πτήσεις μικρών αποστάσεων θα πρέπει να ανατεθούν σε τρίτους.
Από τη μία πλευρά, υπάρχουν πάροχοι της ίδιας της εταιρείας, όπως οι θυγατρικές της Lufthansa, Lufthansa City Airlines και Discover. Από την άλλη, υπάρχουν αεροπορικές εταιρείες με τις οποίες συνεργάζεται η Lufthansa.
Η Lufthansa θέλει να διατηρήσει τα premium πρότυπα
Αυτή τη στιγμή υπάρχουν 220 αεροσκάφη μικρών και μεσαίων αποστάσεων που πετούν για τη Lufthansa, μερικά από τα οποία εκμεταλλεύονται ήδη άλλες αεροπορικές εταιρείες του ομίλου.
Το «σχέδιο ανάκαμψης», το οποίο “τρέχει” ο επικεφαλής της Lufthansa, Γενς Ρίτερ (Jens Ritter), προβλέπει πως μέχρι το 2028, το 40% των πτήσεων για μικρές και μεσαίες αποστάσεις θα λειτουργούν από άλλες αεροπορικές εταιρείες του ομίλου και από συνεργάτες.
Η αεροπορική εταιρεία θέλει να φύγει από τις ζημιές φέτος και να φτάσει σε κέρδος ακόμα και 8% μεσοπρόθεσμα. Ο Ρίτερ ξεκαθάρισε ότι αυτό ήταν προϋπόθεση για να μπορέσει να χρηματοδοτήσει τις απαραίτητες επενδύσεις.
Τους πρώτους έξι μήνες, το κόστος ανά θέση και χιλιόμετρο πτήσης ήταν 22,5% υψηλότερο από ό,τι το 2019 πριν από την κρίση. Την ίδια στιγμή, τα αντίστοιχα έσοδα ανά θέση και χιλιόμετρο πτήσης αυξήθηκαν μόνο κατά 15,9%.
Σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας, αυτό οφείλεται, αφενός, στο υψηλό εξωτερικό κόστος, όπως τα σημαντικά αυξημένα τέλη και χρεώσεις στη Γερμανία. «Το ένα τρίτο των πτήσεων μας έχει αυξήσει το κόστος κατά 80%», δήλωσαν. Υπάρχουν και τα εφάπαξ κόστη από τις απεργίες στην αρχή του χρόνου, ύψους 150 εκατ. ευρώ.
Επιπλέον, νέα αεροσκάφη θα παραδοθούν αργότερα από ό,τι είχε υποσχεθεί. Οι πιλότοι που έχουν ήδη εκπαιδευτεί στο αναμενόμενο Boeing 787 («Dreamliner») πρέπει τώρα να επανεκπαιδευτούν σε άλλα αεροσκάφη. Αυτό δεσμεύει αυτούς τους πιλότους και επίσης τους εκπαιδευτές, εξηγεί στέλεχος της εταιρείας: «Η παραγωγικότητα των πληρωμάτων είναι 15% χαμηλότερη από ό,τι το 2019».
Στελέχη εκτίμησαν ότι το δυναμικό εξοικονόμησης είναι πάνω από 100 εκατ. ευρώ. Για παράδειγμα, λιγότερες ακυρώσεις και καθυστερήσεις πτήσεων σημαίνουν μικρότερη αποζημίωση.
Παραδοσιακά, το επιχειρηματικό μοντέλο απευθύνεται σε μεγάλο βαθμό στους επαγγελματίες ταξιδιώτες που ταξιδεύουν όλο το χρόνο, αλλά είναι πλέον σαφές ότι δεν θα γυρίσουν στον ίδιο βαθμό όπως το 2019.
Τώρα οι ιδιώτες ταξιδιώτες αυξάνουν τη ζήτηση, αλλά κλείνουν πτήσεις πιο εποχιακά. «Χρειαζόμαστε 25 περισσότερα αεροσκάφη το καλοκαίρι από ό,τι το χειμώνα. Στο μέλλον, η χειμερινή ζήτηση θα καλύπτεται σε μεγάλο βαθμό από δικούς μας πόρους», είπε ο Ρίτερ.
«Πρέπει να μειώσουμε την πολυπλοκότητα, υπάρχουν πάρα πολλοί εσωτερικοί κανονισμοί που περιορίζουν την ευελιξία», είπε ο Ρίτερ.
Επιπλέον, ο αριθμός των αεροπορικών εταιρειών που λειτουργούν για το βασικό εμπορικό σήμα αναμένεται να μειωθεί. Μόνο οι Lufthansa, Discover και City Airlines θα κάνουν πτήσεις εσωτερικού, καθώς και ένας εξωτερικός πάροχος στο wet lease.
Η ομάδα του Ρίτερ θέλει, επίσης, να ζητήσει ευθύνες από συνεργάτες όπως τα αεροδρόμια. «Περιμένουμε επίσης από τους εταίρους μας να συμβάλουν στην ανάκαμψή μας», δήλωσε ο Ρίτερ.