Η πρώτη ανάγνωση των αριθμών είναι πάντως ικανοποιητική: τον Ιανουάριο του 2014 οι πωλήσεις αυτοκινήτων σημείωσαν αύξηση για πέμπτο συνεχή μήνα. Όπως επισημαίνει ο Φέρντιναρντ Ντούντενχεφερ, καθηγητής Οικονομικών στο πανεπιστήμιο του Ντούισμπουργκ με ειδίκευση στην αυτοκινητοβιομηχανία «η συγκυρία δεν είναι ανθηρή, αλλά πάντως υπόσχεται καλύτερες μέρες».
Το 2013 πωλήθηκαν συνολικά 12,3 εκατομ. αυτοκίνητα στην ΕΕ και στα υπόλοιπα κράτη-μέλη της ζώνης EFTA (Ελβετία, Νορβηγία, Ισλανδία). Ο αριθμός ακούγεται εντυπωσιακός, αλλά είναι μάλλον μετριοπαθής, αν αναλογιστούμε ότι το 2005, πριν από την κρίση, οι Ευρωπαίοι είχαν αγοράσει 15,5 εκατομ. οχήματα. Ο Φέρντιναρντ Ντούντενχεφερ θεωρεί ότι «βρισκόμαστε κοντά στην έξοδο από την κρίση, θα πάρει λίγο χρόνο ακόμη, αλλά οι προοπτικές είναι θετικές».
Από τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες την καλύτερη αφετηρία φαίνεται να έχουν οι premium καταασκευαστές, όπως η BMW, η Mercedes-Benz και η Audi, που κατάφεραν να εξισορροπήσουν τις συνέπειες της κρίσης με μεγαλύτερους δείκτες ανάπτυξης στις ΗΠΑ και στην Κίνα. Για το μέλλον οι γερμανικές εταιρείες αναμένουν νέα ρεκόρ πωλήσεων και κερδών, καθώς προβλέπεται ανάκαμψη της διεθνούς οικονομίας.
Στον αντίποδα βρίσκονται αυτοκινητοβιομηχανίες μαζικής παραγωγής, όπως η Opel, θυγατρική της General Motors, ο ευρωπαϊκός κλάδος της Ford και η γαλλική PSA Peugot-Citroen, στην οποία μπήκαν πρόσφατα κινεζικά κεφάλαια. Όλες αυτές οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ζημιές για το 2013. Ανάμεσα στα δύο «μπλοκ» βρίσκεται η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου, η γερμανική Volkswagen, η οποία, αν και επενδύει στη μαζική παραγωγή, κατάφερε να καταγράψει κέρδη. Όλοι οι ισχυροί του κλάδου βλέπουν πάντως «φως στο τέλος του τούνελ», καθώς η Ευρώπη φαίνεται να ανακάμπτει.
«Αυτό σημαίνει ότι το 2014 οι ζημιές μάλλον θα περιοριστούν σημαντικά και ίσως πάμε σε ισοσκελισμένους ισολογισμούς για το 2015» λέει ο Φέρντιναρντ Ντούντενχεφερ. Άλλωστε η ζήτηση αυξάνεται για τους συμβατικούς κινητήρες, κάτι στο οποίο συμβάλλει και η χαμηλή τιμή του πετρελαίου: το βαρέλι δεν στοιχίζει πλέον πάνω από 100 δολάρια, ενώ το 2008 έφτανε τα 140.
Πολλοί πιστεύουν ότι δεν πρόκειται να επαληθευθούν οι δραματικές προβλέψεις που έκαναν λόγο για 200 δολάρια το βαρέλι μέχρι το 2020, ιδιαίτερα μετά την διάδοση του fracking στις ΗΠΑ, που φαίνεται να ευνοεί τις αυτοκινητοβιομηχανίες. «Οι εναλλακτικοί κινητήρες δεν έχουν καθιερωθεί ακόμη. Ιδιαίτερα στην ηλεκτροκίνηση η εικόνα δεν είναι αισιόδοξη, ακόμα και στη Γερμανία. Η τελευταία μεγάλη καινοτομία ήταν το μοντέλο i3 της BMW, αλλά οι υπόλοιποι κατασκευαστές αποσύρονται σιγά σιγά από την αγορά» τονίζει ο Γερμανός ειδικός.
Επιπλέον, αυξάνεται και πάλι η ζήτηση για οχήματα 4Χ4. Φαίνεται ότι η αγωνία για την προστασία του περιβάλλοντος αρχίζει να υποχωρεί. Επιστροφή στα καθιερωμένα λοιπόν – τουλάχιστον αυτή είναι η εικόνα που θα αποκομίσει ο επισκέπτης στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης: «Τα συμβατικά μοντέλα πάνε πολύ καλά: μεγάλα οχήματα, πολλά κυβικά, μοντέλα που προκαλούν έντονα συναισθήματα, όλα αυτά θα τα δούμε και πάλι φέτος στη Γενεύη» υπόσχεται ο Φέρντιναρντ Ντούντενχεφερ.
Διαβάστε επίσης:
Γυμνός αυτοκράτορας ο Πούτιν – Γιατί θα καταρρεύσει από ευρωπαϊκό εμπάργκο
Οι ελληνικές επενδύσεις και οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ουκρανία
Πονάει τη Νέα Υόρκη ο Πούτιν – Πτώση στο χρηματιστήριο λόγω Κριμαίας
Πηγή Deutsche Welle