Όσοι φορολογούμενοι προσφεύγουν στα δικαστήρια κατά των αποφάσεων των φοροελεγκτικών Αρχών, δύσκολα εγκαταλείπουν την «μάχη» και συνεχίζουν και στον επόμενο βαθμό, σε περίπτωση απόρριψης της αρχικής προσφυγής.
Έτσι λοιπόν στα δικαστήρια καταλήγουν χιλιάδες υποθέσεις φορολογουμένων οι οποίες και λιμνάζουν, αφού πρώτα έχουν απορριφθεί από τη Διεύθυνση Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών (ΔΕΔ).
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία σχεδόν οι επτά στους δέκα φορολογούμενους οι οποίοι ζητούν από τη ΔΕΔ την ακύρωση ή τη μείωση των προστίμων που τους έχουν επιβάλει οι φοροελεγκτικές αρχές φεύγουν με άδεια χέρια καθώς οι προσφυγές τους δεν γίνονται δεκτές.
Σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται από τη διαδικασία, ο φορολογούμενος όταν λάβει στα χέρια του τον «λογαριασμό» με το φόρο (Πράξη Διοικητικού Προσδιορισμού του Φόρου), έχει τη δυνατότητα να προσφύγει εντός 30 ημερών για να τον αμφισβητήσει και κατόπιν εάν δεν δικαιωθεί από τη ΔΕΔ, μπορεί να προσφύγει στα διοικητικά δικαστήρια. Να σημειωθεί ότι στην περίπτωση που δεν προσφύγει στη ΔΕΔ, δεν του παρέχεται η δυνατότητα προσφυγής στα φορολογικά δικαστήρια.
Με βάση τα στοιχεία της ΑΑΔΕ δείχνουν ότι το 2023 προσέφυγαν στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών 6.481 φορολογούμενοι και επιχειρήσεις. Από τις υποθέσεις αυτές εξετάστηκαν οι 5.963 υποθέσεις και έγιναν δεκτές στο σύνολό τους ή εν μέρει οι 1.801 ή το 30,2%.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Απορρίφθηκαν άμεσα οι 3.856 προσφυγές ενώ 273 απορρίφθηκαν σιωπηρώς επειδή δεν εξετάστηκαν εντός της προθεσμίας των 120 ημερών. Για 33 προσφυγές οι φορολογούμενοι δήλωσαν στη συνέχεια παραίτηση και οι υποθέσεις μπήκαν στο αρχείο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, το 2023 ασκήθηκαν 3.131 προσφυγές στα δικαστήρια από τους φορολογούμενους που δεν δικαιώθηκαν από τη ΔΕΘ.
Πάντως οι φορολογούμενοι έχουν τη δυνατότητα να υποβάλλουν απευθείας αίτηση και στην εξώδικη επιτροπή επίλυσης φορολογικών διαφορών. Σημειώνεται ότι η υποβολή της ενδικοφανούς προσφυγής γίνεται αποκλειστικά ηλεκτρονικά μέσω του διαδικτυακού τόπου της ΑΑΔΕ (www.aade.gr)με τη χρήση των προσωπικών κωδικών πρόσβασης του TAXISnet.
Όταν ο υπόχρεος είναι νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, σε περίπτωση που η ενδικοφανής προσφυγή υποβάλλεται ψηφιακά από το νόμιμο εκπρόσωπό τους, τότε η υποβολή γίνεται με χρήση των προσωπικών κωδικών πρόσβασης του τελευταίου.
Τέλος να σημειωθεί ότι από το 2013 που ξεκίνησε να λειτουργεί η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών, έχουν εκδικαστεί 83.855 υποθέσεις εκ των οποίων απορρίφθηκαν οι 60.341. Από τους φορολογούμενους που δεν δικαιώθηκαν οι 33.875 υπέβαλαν προσφυγές στα φορολογικά δικαστήρια.
Σημειώνεται ότι η ενδικοφανής προσφυγή υποβάλλεται υποχρεωτικά ηλεκτρονικά και ασκείται εντός ανατρεπτικής προθεσμίας 30 ημερών που αρχίζει από τη συντέλεση της κοινοποίησης της πράξης ή τη συντέλεση της παράλειψης. Ειδικά για τους κατοίκους εξωτερικού η σχετική προθεσμία ορίζεται σε 60 ημέρες.
Η ενδικοφανής προσφυγή υποβάλλεται από τον υπόχρεο, καθώς και από όλα τα ευθυνόμενα φυσικά πρόσωπα για την καταβολή του φόρου εκ μέρους του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας.
Η απόφαση επί της ενδικοφανούς προσφυγής εκδίδεται εντός αποκλειστικής προθεσμίας 120 ημερών από την ημερομηνία υποβολής της υπόθεσης στην αρμόδια φορολογική αρχή. Αν δεν εκδοθεί απόφαση και δεν ενημερωθεί σχετικά ο υπόχρεος ή δεν επιδοθεί η απόφαση, τότε θεωρείται ότι η ενδικοφανής προσφυγή έχει απορριφθεί από τη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών και ο υπόχρεος έχει λάβει γνώση αυτής της απόρριψης κατά την εκπνοή της ανωτέρω προθεσμίας.