Site icon NewsIT

Ακίνητα: Περιζήτητα τα καταστήματα στους δημοφιλείς εμπορικούς δρόμους

11.03.2024 | 05:52
Ακίνητα: Περιζήτητα τα καταστήματα στους δημοφιλείς εμπορικούς δρόμους

Ανοιχτά τα εμπορικά καταστήματα στον πεζόδρομο της οδού Ερμού στην Αθήνα με τους ιδιοκτήτες τους να συνεχίζουν τις προσφορές της Black Friday, Κυριακή 26 Νοεμβρίου 2023. (ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ/EUROKINISSI)

Ιδιαίτερα επηρεασμένο φαίνεται ότι είναι σήμερα το λιανεμπόριο στην Ελλάδα από τον υψηλό πληθωρισμό, ο οποίος έχει περιορίσει τις καταναλωτικές δαπάνες των Ελλήνων. Γεγονός ωστόσο που δεν έχει επηρεάσει τη ζήτηση για διαθέσιμα καταστήματα στους κύριους εμπορικούς δρόμους, ούτε έχει μειώσει τα ενοίκια τα οποία συνεχίζουν την ανοδική τους πορεία.

Όπως διαπιστώνει η πρόσφατη έρευνα της Cerved Property Services υπάρχει ιδιαίτερη στασιμότητα στην αποδοτικότητα της αγοράς, παρά την ικανοποιητική κίνηση στα καταστήματα του λιανεμπορίου. Οι περισσότεροι καταστηματάρχες σημείωσαν μείωση σε σύγκριση με πέρυσι, ακόμη και σε περιόδους που περίμεναν αυξημένο τζίρο, όπως οι χειμερινές και οι θερινές εκπτώσεις και η Black Friday.

Παρόλα αυτά, τα καταστήματα σε κεντρικούς εμπορικούς δρόμους, τα καθιερωμένα εμπορικά κέντρα και εμπορικά πάρκα συγκέντρωσαν σχεδόν όλο το ενδιαφέρον των επενδυτών το 2023. Επιπλέον, παρατηρείται ιδιαίτερη κινητικότητα των μισθωτών, οι οποίοι είτε προσπαθούν να αποκτήσουν θέση στους κεντρικούς εμπορικούς άξονες είτε να βελτιώσουν τις υπάρχουσες θέσεις τους μετακομίζοντας σε πιο προβεβλημένες τοποθεσίες.

Παράλληλα, πολλές ξένες αλυσίδες επέλεξαν να ανοίξουν καταστήματα στην Ελλάδα, αναζητώντας διαθέσιμα ακίνητα στους κύριους εμπορικούς δρόμους. Από την άλλη πλευρά, οι επενδυτές διατηρούν στάση αναμονής σχετικά με τα επενδυτικά τους σχέδια, περιμένοντας τις εξελίξεις κυρίως λόγω του κόστους χρήματος μετά την περαιτέρω αύξηση των επιτοκίων της ΕΚΤ.

Στους εμπορικούς δρόμους της Ερμού στην Αθήνα, στη Μεταξά στη Γλυφάδα, στην Τσιμισκή στη Θεσσαλονίκη, στο κέντρο του Πειραιά, αλλά και στις δυναμικές περιφερειακές αγορές του Χαλανδρίου, της Καλλιθέας, του Περιστερίου, δεν υπάρχουν διαθέσιμα ακίνητα προς ενοικίαση, καθώς όλα όσα βγαίνουν στην αγορά ενοικιάζονται αμέσως.

Η Ερμού διατηρεί τη 15η θέση στην κατάταξη των πιο προνομιούχων «αγορών» λιανικού εμπορίου παγκοσμίως. Τα ενοίκια της δεν ακολούθησαν τη φθίνουσα πορεία των ευρωπαϊκών αγορών, καθώς διαμορφώθηκαν ετησίως στα ίδια επίπεδα με αυτά πριν την πανδημία και ελαφρώς υψηλότερα.

Όσον αφορά τα ενοίκια των καταστημάτων στους κεντρικούς εμπορικούς δρόμους, καταγράφεται μια σταθεροποιητική τάση, αν και στις πιο προβεβλημένες τοποθεσίες της Αθήνας, της Γλυφάδας και της Θεσσαλονίκης, παρατηρούνται ελαφρώς υψηλότερες τιμές σε σύγκριση με το 2023.

Η Ερμού, που είναι κατά πολύ ο πιο ακριβός εμπορικός δρόμος στη χώρα, έχει μηνιαίο κόστος ενοικίασης περίπου 220 ευρώ/τ.μ. για ένα κατάστημα λιανικής πώλησης τυπικού μεγέθους. Σε κάθε περίπτωση, παρόλο που το απόθεμα των κενών καταστημάτων είναι πλέον πολύ χαμηλό και η ζήτηση από τους ενοικιαστές είναι ισχυρή, τα ενοίκια δεν θα αυξηθούν σημαντικά σύντομα.

Η Γλυφάδα έχει εδώ και καιρό ξεπεράσει την Κηφισιά με μηνιαίο κόστος ενοικίασης 130 €/τ.μ. για ένα κατάστημα λιανικής πώλησης τυπικού μεγέθους στην οδό Αγγέλου Μεταξά ή στην Πλατεία Εσπερίδων. Το εμπορικό της κέντρο είναι πιο εκτεταμένο, πιο δυναμικό και με σημαντικότερη επισκεψιμότητα κυρίως λόγω των εύπορων ξένων που φιλοξενεί η περιοχή ως επισκέπτες και μόνιμους κατοίκους.

Σχετικά με τις αποδόσεις, η Ερμού προηγείται και εδώ, διατηρώντας το 5,5%. Η αγορά του Κολωνακίου συρρικνώνεται πλέον γύρω από την πλατεία της και έχει χάσει το υπερτοπικό ενδιαφέρον που είχε παλαιότερα με τα ακριβά καταστήματα λιανικής και τα περιζήτητα ονόματα μάρκας. Αυτά έχουν μεταφερθεί στις οδούς Βουκουρεστίου, Πανεπιστημίου και Σταδίου γύρω από την Πλατεία Συντάγματος, όπου τα ενοίκια ανταγωνίζονται αυτά της Ερμού.

Η ανθεκτικότητα των ενοικίων σε υψηλά επίπεδα είναι κυρίως αποτέλεσμα των χαμηλών ποσοστών κενότητας, του ανταγωνισμού μεταξύ των λιανοπωλητών για την εξασφάλιση κεντρικής τοποθεσίας στον πιο σημαντικό εμπορικό δρόμο της Ελλάδας και της υψηλής τουριστικής κίνησης.

Από την άλλη πλευρά, τα κενά ή αναξιοποίητα καταστήματα στο κέντρο της Αθήνας αντιπροσωπεύουν το 22,9% του συνόλου (πέρυσι ήταν 22,4%), με τα περισσότερα να βρίσκονται στις στοές (Σοφοκλέους, Αριστείδου, Λέκκα, Σταδίου) και στους δρόμους Σταδίου, Αθήνας και Αιόλου, μεταξύ Συντάγματος και Ομονοίας. Ωστόσο, το εμπορικό κέντρο της Αθήνας συνεχίζει να είναι ζωντανό με μια μεγάλη ποικιλία καταστημάτων και θεματική εξειδίκευση σε μεμονωμένους δρόμους.

Οι δύο κύριες χρήσεις είναι τα είδη ένδυσης και υπόδησης (16,2%) και οι υπηρεσίες εστίασης και διασκέδασης (14,4%), οι οποίες τα τελευταία χρόνια κερδίζουν έδαφος, χάρη στην αύξηση των τουριστικών ροών καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.

Την πορεία του λιανεμπορίου ωστόσο όπως είναι φυσικό την επηρεάζει και ο κλάδος του ηλεκτρονικού εμπορίου ο οποίος διατηρεί ρυθμό ανάπτυξης στην Ευρώπη. Στην Ελλάδα μάλιστα η χρήση του διαδικτύου αυξήθηκε από 79% το 2021 σε 84% το 2022 και 2023. Κατά συνέπεια, οι Έλληνες που ψωνίζουν online συνεχίζουν να αυξάνονται από 51% το 2019 σε 70% το 2022 και 75% το 2023.

Οι online πωλήσεις επίσης έχουν σταθερή άνοδο, από 7,5 δισεκατομμύρια ευρώ το 2019 σε 8-10% ετησίως, με εκτιμώμενο κύκλο εργασιών 17,33 δισεκατομμυρίων ευρώ το 2023.

Σύμφωνα με έρευνα της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας, το 14% των online αγορών των καταναλωτών αντιπροσωπεύει πάνω από το 30% των συνολικών τους αγορών. Το 8% πραγματοποιεί online αγορές που αποτελούν το 21%-30% των συνολικών τους αγορών. Το 9% κάνει αγορές από το διαδίκτυο, που αντιστοιχούν στο 11%-20% των συνολικών τους αγορών, ενώ το 20% πραγματοποιεί αγορές που αντιπροσωπεύουν πάνω από 5% έως 10% των συνολικών τους αγορών. Το 31% κάνει αγορές που αντιστοιχούν σε ποσοστό κάτω του 5%, ενώ υπάρχει και ένα 18% που δεν ψωνίζει καθόλου από online καταστήματα.

Οικονομία Τελευταίες ειδήσεις

Exit mobile version