Αν οι συμμετέχοντες κρίνουν ότι έχει σημειωθεί πρόοδος και αποφασίσουν την κάθοδο του κουαρτέτου στην Αθήνα, τότε αναμένεται στις 7 Απριλίου να βγει λευκός καπνός για την τεχνική συμφωνία. Αν όχι τότε θα πρέπει να αρχίσουμε να ανησυχούμε πολύ σοβαρά.
Οι χθεσινές δηλώσεις Τσακαλώτου, αλλά και του υψηλόβαθμου στελέχους του υπουργείου Οικονομικών, αποκαλύπτουν πως από την πλευρά της κυβέρνησης υπάρχει σχεδόν σιγουριά για αίσιο αποτέλεσμα.
Οι εξελίξεις στο θέμα της Δ.Ε.Η. με τη συμφωνία για πώληση μονάδων και η κατάθεση στη βουλή του νομοσχεδίου για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό αποτελούν δύο πάρα πολύ ισχυρές ενδείξεις ότι είμαστε πάρα πολύ κοντά σε συμφωνία, λέει υψηλόβαθμη κυβερνητική πηγή και προσθέτει πως αν αποφασιστεί την Πέμπτη στο EWG να έρθει το κουαρτέτο στην Αθήνα, τότε θα πρέπει να θεωρούμε σχεδόν δεδομένη την τεχνική συμφωνία.
Αν όμως τα πράγματα βαδίζουν όπως φαίνεται σε καλό δρόμο για την τεχνική συμφωνία, δεν συμβαίνει το ίδιο και στο σκέλος των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος. Το δημοσίευμα στη Γερμανία, σύμφωνα με το οποίο Μέρκελ και Σόιμπλε δεν συμφωνούν με το μακροχρόνιο πάγωμα των επιτοκίων, προκάλεσε ένα μικρό μούδιασμα στην Αθήνα.
Όμως γι’ αυτό το θέμα δεν μπορεί να κάνει πάρα πολλά η ελληνική πλευρά και όλες οι ελπίδες έχουν εναποτεθεί στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, το οποίο και διαπραγματεύεται με το Βερολίνο για τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι έχουν υπάρξει προσεγγίσεις, όμως δεν είναι ακόμα σίγουρο ότι αυτές θα κριθούν αρκετές στην εαρινή σύνοδο του Δ.Ν.Τ. στις 21 ως 23 Απριλίου για να αποφασίσει αν θα συμμετάσχει ή όχι στο ελληνικό πρόγραμμα.
Όπως έλεγε με νόημα κυβερνητικός αξιωματούχος στο newsit.gr, οι τεχνικές λύσεις για το χρέος είναι πολλές και όχι μία και πρόσθετε με νόημα τρία πράγματα. Πρώτον το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο για να συμμετάσχει χρειάζεται ισχυρή δέσμευση από την πλευρά των Ευρωπαίων . Δεύτερον Μέρκελ και Σόιμπλε θέλουν οπωσδήποτε το Δ.Ν.Τ. στο πρόγραμμα. Και τρίτον αν δεν παγώσουν τα επιτόκια είναι πολύ ισχυρό το ενδεχόμενο, να μειωθεί το πρωτογενές πλεόνασμα. Στο σημείο αυτό υπενθύμισε με νόημα, ότι πριν από τρεις εβδομάδες περίπου, ο Σόιμπλε με δηλώσεις του άφησε αναπάντεχα ανοιχτό το ενδεχόμενο ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα να μην είναι 3,5% του ΑΕΠ, αλλά μικρότερος.
Πάντως ο ίδιος κυβερνητικός αξιωματούχος εκτιμά πως οι πιθανότητες για μείωση του πρωτογενούς πλεονάσματος τουλάχιστον το 2019 και το 2020 είναι πάρα πολύ μικρές. Για τα επόμενα χρόνια δεν αποκλείεται να πέσουν στο 2% ακόμα και στο 1,5 %, εφόσον υπάρξει επιμήκυνση σημαντική της λήξης των δανείων, που θα καθιστά βιώσιμο το χρέος.
Στο σημείο αυτό να αναφέρουμε ότι η πρόταση της Τράπεζας της Ελλάδος για τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος, αναφέρει επιμήκυνση κατά οκτώμισι χρόνια των δανείων του EFSF (τα πρώτα δάνεια από τον πρόδρομο του ESM) και πρωτογενές πλεόνασμα 2%.
Ένας άλλος παράγοντας που ανησυχεί την κυβέρνηση είναι ο νέος υφυπουργός οικονομικών των ΗΠΑ που έχει την αρμοδιότητα για το Δ.Ν.Τ.. Οι απόψεις του είναι κατά της συμμετοχής του Δ.Ν.Τ. στα ευρωπαϊκά προγράμματα. Το τι ακριβώς θα συμβεί και στην περίπτωση αυτή, αναμένεται να ξεκαθαρίσει στις 21 ως 23 Απριλίου στην εαρινή σύνοδο του Δ.Ν.Τ..
Τέλος, αξίζει να τονιστεί ότι αρκετά μέλη της κυβέρνησης και του ΣΥΡΙΖΑ, σε κατ’ ιδίαν συζητήσεις, ασπάζονται την εκτίμηση ότι η οικονομία έχει δεχθεί ισχυρό πλήγμα εξαιτίας της καθυστέρησης στην αξιολόγηση.