Υψηλότερες τιμές καυσίμων σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο πληρώνουν οι Έλληνες οδηγοί, γεγονός που αποδίδεται από το σύνδεσμο εμπορίας πετρελαιοειδών ΣΕΕΠΕ σε ένα μείγμα από διαφορετικούς παράγοντες.
Όπως ανέλυσε χθες (17.1.2024) σε συνέντευξη Τύπου ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ, Γιάννης Αληγιζάκης, ο μεικτός φόρος κατανάλωσης και ο ΦΠΑ καταλαμβάνουν το 50% της τιμής. Αντιθέτως, το μεικτό περιθώριο εμπορίας είναι ένα ποσοστό μόλις 3%, άρα δεν οδηγεί αυτό σε ψηλά επίπεδα τις τελικές τιμές. Από εκεί και πέρα, η Ελλάδα είναι μια χώρα όπου παραδοσιακά λειτουργούσαν πολλά πρατήρια καυσίμων, εντούτοις ο αριθμός τους έπεσε από τα 8.500 το 2012 σε κάτω από 5,500 σήμερα, γεγονός ενδεικτικό της αρνητικής πορείας του κλάδου.
Ορμώμενος από αυτά τα στοιχεία, ο κ. Αληγιζάκης σχολίασε ότι η ελληνική αγορά καυσίμων είναι μια προβληματική αγορά καθώς δημιουργεί ζημιές στους περισσότερους που δραστηριοποιούνται, τη στιγμή που μεγάλες ξένες εταιρείες επέλεξαν να αποχωρήσουν.
Μπορεί όλοι να μιλούν για υπερκέρδη στον κλάδο, όμως η πραγματικότητα είναι διαφορετική: «Όποιος μιλάει για υπερκέρδη της τάξης των 20 εκατ. ευρώ, θα πρέπει να μιλήσει πρώτα για υπερζημιές 450 εκατ. για τον κλάδο», σχολίασε ο πρόεδρος.
Οι ζημιές παρατηρούνται λόγω του χαμηλού μεικτού περιθωρίου κέρδους, ενώ το πλαφόν που τέθηκε σε εφαρμογή προ διετίας δεν λαμβάνει υπόψη τον ακριβότερο πληθωρισμό, τα επιτόκια και τα μεταφορικά κόστη.
Στην πράξη οι εταιρείες του χώρου λαμβάνουν μόλις ένα περιθώριο 0,5% που ασφαλώς δεν αρκεί. Το αποτέλεσμα είναι ότι οι υπεύθυνοι πρατηριούχοι εκδιώκονται από την αγορά και αντιθέτως, παραμένουν όσοι παρανομούν.
Μιλώντας για το ακανθώδες θέμα της παραβατικότητας, ο κ. Αληγιζάκης δήλωσε ότι ο σύνδεσμος στηρίζει το νέο νόμο του υπουργείου Οικονομικών, προκειμένου να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο που έχει λάβει μεγαλύτερες διαστάσεις τα τελευταία χρόνια.
Ανάμεσα στα αιτήματα του κλάδου προς την Πολιτεία είναι η απομάκρυνση του πλαφόν, καλύτεροι έλεγχοι και εφαρμογή των συστημάτων εκροών-εισροών. Ένα υποσχόμενο μέτρο θα ήταν η ψηφιακή παρακολούθηση του καυσίμου σε όλα τα στάδια της αλυσίδας, το οποίο μάλιστα δοκιμάστηκε με επιτυχία στη Βουλγαρία, τιμωρώντας τους παραβάτες.
Όλα τα παραπάνω συνθέτουν μια δυσμενή εικόνα για τον κλάδο των πετρελαιοειδών, ο οποίος καλείται παράλληλα να κάνει επενδύσεις για την πράσινη μετάβαση, οι οποίες αυξάνουν τα κόστη.
«Η αγορά αυτή είναι προβληματική, είναι παραβατική και αυτό οδηγεί να είναι κατά κανόνα ζημιογόνα», δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Αληγιζάκης.