- “Χείμαρρος” εφαρμογής προαπαιτούμενων μέχρι το τέλος του έτους με "θύματα" πολλά κοινωνικά επιδόματα - Στόχος μέχρι το 2018 να χουν κλέισει η 3η, η 4η και η 5η αξιολόγηση - Νέος τρόπος υπολογισμού του επιδόματος αναπηρίας - Στον... τάκο και επιδόματα θέρμανσης, οικογενειακά επιδόματα, πολυτέκων κ.α
Ιδιαίτερα δύσκολο αναμένεται να αποδειχτεί για την κυβέρνηση ο στόχος που έχει θέσει η ίδια για υλοποίηση της 3ης της 4ης και της 5ης αξιολόγησης μέχρι τον Αύγουστο του 2018. Μεταξύ άλλων, ευελπιστεί να καταφέρει να περάσει τα 90 από τα 113 προαπαιτούμενα που εκρεμμούν.
Προαπαιτούμενα που στην πράξη σημαίνουν ακόμα περισσότερες περικοπές που θα οδηγήσουν σε εξαθλίωση τμήματα της κοινωνίας. Φόβοι επίσης εκφράζονται για το οι εκπρόσωποι των δανειστών θα ζητήσουν την εφαρμογή της μείωσης του αφορολογήτου ορίου των μισθωτών, των συνταξιούχων και των κατ’ επάγγελμα αγροτών ένα χρόνο νωρίτερα, από την 1η-1-2019, αντί από την 1η-1-2020.
Σύφωνα και με το ρεπορτάζ του Ελεύθερου Τύπου, ηδη η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών φέρεται να συναντά μεγάλες δυσκολίες στην υλοποίηση των δεσμεύσεων που έχουν αναληφθεί μέσω του Μνημονίου ΙΙΙ, ενώ ανώτατοι αξιωματούχοι εκφράζουν φόβους ότι αυτό θα καθυστερήσει να εφαρμοστεί.
“Πετσόκομμα” των επιδομάτων
Μια απί τις “υποχρεώσεις” της κυβέρνησς με βάση τα συμφωνηθέντα, είναι το να μικρύνει τη λίστα των δικαιούχων πολλών επιδομάτων.
Μέσα σε όλα αυτά λοιπόν, η κυβέρνηση έχει δεσμευθεί να περικόψει σημαντικά τα οικογενειακά επιδόματα του ΟΓΑ, μεταξύ των οποίων και αυτά που χορηγούνται σε τρίτεκνους και πολύτεκνους, τα επιδόματα αναπηρίας, τις επιδοτήσεις των εισιτηρίων των μέσων μαζικής μεταφοράς για οικονομικά ασθενείς ομάδες του πληθυσμού, το φοιτητικό στεγαστικό επίδομα των 1.000 ευρώ και τα επιδόματα που δίδονται σε οικονομικά ασθενείς ομάδες του πληθυσμού οι οποίες ζουν σε απομακρυσμένες και απομονωμένες περιοχές της χώρας για τη διευκόλυνση της πρόσβασης στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Το “πετσόκομμα αυτό, θα βασιστεί στους εξής “άξονες”
* Στη δημιουργία ενός Οργανισμού Παροχών ο οποίος θα λειτουργεί ως ενιαία αρχή πληρωμής για όλες τις παροχές κοινωνικής πρόνοιας και τη συγκρότηση τριών μητρώων δικαιούχων μέχρι το τέλος του 2017, πιστεύοντας έτσι ότι θα αναπτυχθούν οι μηχανισμοί του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης,
* Στη μείωση σημαντικών επιδομάτων για πολλές οικογένειες (οικογενειακών, θέρμανσης, φοροαπαλλαγών, εισόδου στην αγορά εργασίας) το 2017 και το 2018. Από τις μειώσεις αυτές αναμένεται να εξοικονομηθούν 259 εκατ. ευρώ στη διετία.
* Στη θέσπιση πέντε μεταρρυθμίσεων σε αντίστοιχους τομείς επιδομάτων (οικογενειακά επιδόματα, επιδόματα αναπηρίας, εκπαιδευτικά επιδόματα, επιδόματα στέγασης, μεταφορικών επιδομάτων) μέχρι τέλος του 2017 και εφαρμογή τους από το 2018. Το Μνημόνιο δεν προβλέπει συγκεκριμένα ποσά τα οποία θα πρέπει να εξοικονομηθούν από τις μεταρρυθμίσεις αυτές.
Οι «παρεμβάσεις»
‘Οπως προσναφέρθηκε δεν θα τη ”γλυτώσουν” ούτε τα επιδόματα τέκνων, αναπηρίας, μεταφοράς, εκπαίδευσης, στέγασης, όπου εκεί η κυβέρνηση θα πρέπει να υλοποιήσει:
1. Τη θέσπιση μίας μεγάλης μεταρρύθμισης του συστήματος οικογενειακών επιδομάτων μέχρι τον Νοέμβριο του 2017 με εφαρμογή από τον Ιανουάριο του 2018.
2. Τη νομοθέτηση και την εφαρμογή μίας μεταρρύθμισης στον χώρο των επιδομάτων αναπηρίας μέχρι τον Νοέμβριο 2017. Συγκεκριμένα θα πρέπει να υιοθετηθεί ένας “πιλοτικός” τρόπος αξιολόγησης στον προσδιορισμό της ικανότητας του ατόμου να ασκεί δραστηριότητες καθημερινής ζωής.
Το πιλοτικό πρόγραμμα του συστήματος αξιολόγησης της “λειτουργικής αναπηρίας” θα εφαρμοστεί και αυτό από τον Ιανουάριο του 2018. Ο σχετικός νόμος θα περάσει τον Μάιο του 2018 και θα εναρμονίσει όλους τους κανόνες εισφορών αναπηρίας και κοινωνικής πρόνοιας, συμπεριλαμβανομένου του νόμου 4387/2016. Η εφαρμογή του σε πανεθνική κλίμακα θα ξεκινήσει μέχρι τα τέλη Ιουνίου 2018, που σημαίνει πρακτικά ότι από την 1η Ιουλίου 2018, τα επιδόματα αναπηρίας, για όλους τους δικαιούχους σε εθνικό επίπεδο, θα καθοριστούν σταδιακά και θα χορηγηθούν με βάση τη νέα λειτουργική εκτίμηση).
3. Τον σχεδιασμό αλλαγής των επιδομάτων για τις μεταφορές μέχρι τον Νοέμβριο του 2017. Η μεταρρύθμιση αυτή πρέπει να τεθεί σε ισχύ το 2018 μετά την εφαρμογή των ηλεκτρονικών εισιτηρίων.
4. Την ολοκλήρωση μίας μελέτης για τα των εκπαιδευτικά επιδόματα (στο πλαίσιο των αναθεωρήσεων δαπανών) μέχρι τον Ιούνιο του 2017, δηλαδή μια προθεσμία που έχει παρέλθει προκειμένου να εφαρμοστούν οι μεταρρυθμίσεις έως τον Οκτώβριο του 2017.
5. Τη θέσπιση μιας νέας νομοθεσίας για τον προσδιορισμό του σχεδιασμού των επιδομάτων στέγασης μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου του 2017 (με βάση συστάσεις της Παγκόσμιας Τράπεζας).