Σήμερα κρίνονται πολλά για το καλώδιο Ελλάδας – Κύπρου
Τώρα τι να γράψει κάποιος για την υπόθεση με την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Κύπρου; Για το πως κατάφερε να την μετατρέψει σε διεθνές σίριαλ η Λευκωσία και πως κάποιοι κατάφεραν να τρομοκρατήσουν τους Κύπριους καταναλωτές με υπερβολές για τις επιβαρύνσεις από τη μεγάλη επένδυση. Το σημερινό ραντεβού του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τον πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκο Χριστοδουλίδη θα κρίνει πολλά. Αρκετοί ευελπιστούν πως σήμερα (19.9.2024) θα μπει ένα τέλος στα παζάρια, τις εκατέρωθεν διαρροές, στις παράλογες απαιτήσεις της κυπριακής πλευράς που δεν ωφελούν κανέναν. Και κυρίως κάνουν μεγάλη ζημιά στην προσπάθεια προσέλκυσης διεθνών επενδυτών για το έργο. Ας μείνουμε εδώ γιατί κάθε πρωί ξυπνάμε με ένα «Δόξα τω Θεώ» και κοιμόμαστε με πολλά «Βοήθα Παναγία μου!»
Τρέχουν να προλάβουν τις εκλογές στις ΗΠΑ
Δεν είναι μόνο η κυβέρνηση που τρέχει με την πώληση ποσοστού της Εθνικής Τράπεζας που σήμερα ελέγχει το ΤΧΣ τις πρώτες ημέρες του Οκτωβρίου. Όλοι, σε ολόκληρο τον κόσμο, τρέχουν να κλείσουν εκκρεμότητες όσο μπορούν πιο νωρίς σε σχέση με τις προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ στις αρχές Νοεμβρίου. Οι αναλυτές θεωρούν πως όσο πλησιάζουμε στις προεδρικές εκλογές τόσο θα αυξάνεται η ένταση στις διεθνείς αγορές με φαινόμενα μεγάλων διακυμάνσεων, κ.α. Η UBS κυκλοφόρησε στις αρχές της εβδομάδας έναν οδηγό με 24 ερωτήσεις και απαντήσεις για τις επιπτώσεις του εκλογικού αποτελέσματος στις ΗΠΑ σε χρηματιστήρια, γεωπολιτική και άλλους τομείς. Και οι υπόλοιποι διεθνείς οίκοι βγάζουν αυτές τις ημέρες εκθέσεις με απόπειρες προβλέψεων τόσο του εκλογικού αποτελέσματος, όσο και των επιπτώσεων από μια επικράτηση Ντόναλντ Τραμπ ή Κάμαλα Χάρις.
Πόσα έχουμε εισπράξει από το Ταμείο Ανάκαμψης και τι έφτασε στην οικονομία
Μαζί με το ένα δισ. ευρώ που θα εισπράξουμε τον επόμενο μήνα, η Ελλάδα θα έχει λάβει 18,1 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης μέσα σε τρία χρόνια και δύο μήνες, με αρχή από τον Αύγουστο του 2021. Μιλάμε για πολλά λεφτά, όπως δικαίως πανηγυρίζουν και οι αρμόδιοι υπουργοί. Πόσα όμως από αυτά τα κονδύλια έχουν φτάσει στην οικονομία, έχουν δηλαδή γίνει δαπάνες; Με βάση τα στοιχεία του προϋπολογισμού και τις παρουσιάσεις (με τα ωραία γραφήματα) του αρμόδιου αναπληρωτή υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών, στην οικονομία έχουν φτάσει 6,1 δισ. ευρώ από το σκέλος επιχορηγήσεων του Ταμείου Ανάκαμψης και περίπου 1,9 δισ. ευρώ από το δανειακό σκέλος. Δηλαδή τα οκτώ από τα 18,1 δισ. ευρώ. Τα υπόλοιπα 10,1 δισ. ευρώ βρίσκονται στα διαθέσιμα του ελληνικού δημοσίου. Ο υπουργός Νίκος Παπαθανάσης είπε την Δευτέρα (16.9.2024) πως στο δανειακό σκέλος έχουν υπογραφεί συμβάσεις δανείων από τράπεζες σε επιχειρήσεις ύψους 5,3 δισ. ευρώ από τα οποία έχει εκταμιευθεί μόλις το 35%.
Αισιόδοξες προβλέψεις, δυσκολίες στην υλοποίηση έργων και προγραμμάτων
Πόσα προέβλεπαν οι ετήσιοι προϋπολογισμοί της κυβέρνησης πως θα έχουμε απορροφήσει, δηλαδή θα έχουν φτάσει στην οικονομία, από το Ταμείο Ανάκαμψης μέχρι το τέλος του 2024; Περίπου 10,3 δισ. ευρώ. Πράγμα που σημαίνει πως με τα σημερινά δεδομένα υπάρχει μια αστοχία της τάξης των 4,2 δισ. ευρώ σε επενδύσεις που δεν έγιναν επειδή δεν καταφέραμε να προχωρήσουμε εγκαίρως θέματα αδειοδοτήσεων, απαλλοτριώσεων, κ.α. Αν στα οκτώ δισ. είχαν προστεθεί τα 4,2 δισ. θα μιλούσαμε για μια άλλη εικόνα. Ακόμα και στην περίπτωση που καταφέρουμε μέχρι το τέλος του χρόνου να εκτοξεύσουμε τις απορροφήσεις από το ένα δισ. στα τέλη Αυγούστου στα δύο δισ. πάλι η αστοχία θα είναι μεγάλη. Κάτι πρέπει να γίνει.
Οι αραχνιασμένες Πρότυπες Προτάσεις
Μέσα στον επόμενο μήνα το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα καταθέσει στη Βουλή το πλέγμα νομοθετικών παρεμβάσεων που είναι απαραίτητο ώστε να «αναστηθούν» οι λεγόμενες Πρότυπες Προτάσεις, το μοντέλο υλοποίησης έργων που είχε θεσπίσει η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου. Χθες (18.9.2024) ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος είπε, σε συνέδριο, πως το προηγούμενο νομοθέτημα δεν ήταν και τόσο συμβατό με το κοινοτικό δίκαιο… Επίσης, ο κ. Ταχιάος προειδοποίησε πως αφού αλλάξει η νομοθεσία, τότε θα ανοίξουν οι αραχνιασμένοι φάκελοι με τις Πρότυπες Προτάσεις που έχουν υποβληθεί μέχρι σήμερα. Τότε θα εξεταστεί αν θα βάλει πλάτη ή όχι το ελληνικό δημόσιο. Ετσι για την ιστορία, Πρότυπες Προτάσεις έχουν κατατεθεί για έργα όπως οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού και ο οδικός άξονας Ελευσίνα – Οινόφυτα.