Εγκρίθηκε το φυσικό αντικείμενο πέντε συμβάσεων για την αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου της Θεσσαλίας, με απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σταϊκούρα, κι ενώ ήδη έχει δοθεί «πράσινο φως» για τα οδικά έργα (σχεδόν 900 εκατ. ευρώ) από τον Ιούνιο αλλά οι προσκλήσεις προς τους μεγάλους τεχνικούς ομίλους καθυστερούν.
Ειδικότερα, και σε ό,τι αφορά στα κατεπείγοντα έργα, ύψους 452 εκατ. ευρώ, αποκατάστασης ζημιών από τις κακοκαιρίες Daniel και Elias (σε Θεσσαλία και Στερεά Ελλάδα), αυτά έλαβαν το «πράσινο φως» από το αρμόδιο τεχνικό συμβούλιο του υπουργείου, κατά συνέπεια έγινε προσδιορισμός και εξειδίκευση φυσικού αντικειμένου και του καθορισμού των κατεπειγόντων έργων αποκατάστασης βλαβών των σιδηροδρομικών δικτύων.
Από το τεχνικό συμβούλιο εγκρίθηκε το τεχνικό αντικείμενο των εξής πέντε έργων:
- Αποκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών – Θεσσαλονίκης, από την έξοδο του Σ.Σ. Δομοκού ως την είσοδο του Σ.Σ. Κραννώνα, προϋπολογισμού 173.600.000 ευρώ (με ΦΠΑ).
- Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφαρσάλου – Καλαμπάκας, σε εντοπισμένα τμήματα της γραμμής, προϋπολογισμού 57.660.000 ευρώ (με ΦΠΑ).
- Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας – Βόλου, προϋπολογισμού 181.660.000 ευρώ (με ΦΠΑ).
- Εργασίες αποκατάστασης της σιδηροδρομικής γραμμής Βόλου – Μηλεών -το γνωστό τρενάκι του Πηλίου- από τον Σ.Σ. Άνω Λεχωνίων ως τον Σ.Σ. Μηλεών, προϋπολογισμού 1.860.000 ευρώ (με ΦΠΑ).
- Αποκατάσταση των συστημάτων Σηματοδότησης, ETCS L1, Τηλεδιοίκησης και Ηλεκτροκίνησης στο τμήμα της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής από το ΣΣ Παλαιοφάρσαλο ως Σ.Σ. Κράννων, προϋπολογισμού 37.200.000 ευρώ (με ΦΠΑ).
Μάλιστα, το τελευταίο έργο αφορά στα επίμαχα συστήματα ασφαλείας τα οποία και είχαν παραδοθεί σε λειτουργία μόλις πέντε ημέρες πριν την κακοκαιρία.
Να σημειωθεί ότι τόσο τα σιδηροδρομικά, όσο και τα έργα αποκατάστασης στο οδικό δίκτυο επί της ουσίας έχουν αποδειχθεί μια δύσκολη περίπτωση, καθώς έχουν περάσει μήνες από τότε που εκκίνησαν οι διαδικασίες και πάνω από ένας χρόνος από τις καταστροφές του 2023 (Σεπτέμβριος), χωρίς να έχουν προκηρυχθεί σχετικοί διαγωνισμοί συνολικού ύψους 1,4 δισ. ευρώ.
Σε έναν βαθμό, πέραν του χρόνου ωρίμανσης που απαιτείται, πρόβλημα υπήρχε και με τη χρηματοδότηση, μέρος της οποίας, σχεδόν 600 εκατ. ευρώ, θα έλθει από το Ταμείο Ανάκαμψης, εκ των οποίων 180 εκατ. για τον σιδηρόδρομο και τα υπόλοιπα για το οδικό δίκτυο.
Πάντως, πρόσφατη απόφαση του υπουργείου Οικονομικών για την 3η αναθεώρηση του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης 2021 – 2025, ήρθε να καλύψει το μέρος ων αναγκών σε σχέση με τους εθνικούς πόρους (ΠΔΕ).
Ωστόσο, αναμένονται οι προκηρύξεις των διαγωνισμών, με fast – track διαδικασίες, με προσκλήσεις στους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους για οδικά και σιδηροδρομικά έργα, με στόχο να υπάρξουν σύντομα ανάδοχοι και να υπογραφούν οι αντίστοιχες συμβάσεις. Και πάλι, όμως, θα απαιτηθεί εύλογος χρόνος για την έγκριση των συμβάσεων από το Ελεγκτικό Συνέδριο και βέβαια, η περίοδος υλοποίησης των έργων που θα ξεπεράσει τον ένα με ενάμιση χρόνο.
Τα οδικά έργα
Υπενθυμίζεται ότι τα οδικά έργα αποκατάστασης, συνολικού ύψους σχεδόν 900 εκατ. ευρώ, αφορούν σε πάνω από 1.000 θέσεις επέμβασης, στις περιφερειακές ενότητες Τρικάλων, Καρδίτσας, Λάρισας, Μαγνησίας, Φθιώτιδας και Εύβοιας. Οι εργασίες θα γίνουν σε συνολικό μήκος 159 χιλιομέτρων του οδικού δικτύου και συμπεριλαμβάνουν 110 γέφυρες.
Με βάση την καταγραφή των ζημιών, οι πόροι θα διατεθούν ως εξής: 33% του ποσού στην Περιφερειακή Ενότητα Μαγνησίας, 25% στην Περιφερειακή ενότητα Τρικάλων, 21% στην Περιφερειακή ενότητα Καρδίτσας, 9,5% στην Περιφερειακή ενότητα Λάρισας, 9,5% στην Περιφερειακή ενότητα Ευβοίας και 2% στην Περιφερειακή ενότητα Φθιώτιδας. Αντικείμενο, η αποκατάσταση ζημιών σε δρόμους και γέφυρες.