Site icon NewsIT

FTI: Γιατί η πτώχευση του γερμανικού ταξιδιωτικού κολοσσού συμβάλλει στην αύξηση τιμών στα τουριστικά πακέτα

25.06.2024 | 12:24
FTI: Γιατί η πτώχευση του γερμανικού ταξιδιωτικού κολοσσού συμβάλλει στην αύξηση τιμών στα τουριστικά πακέτα

Τους πελάτες του γερμανικού ταξιδιωτικού κολοσσού που χρεοκόπησε πρόσφατα  FTI διεκδικούν οι ταξιδιωτικές εταιρείες στη Γερμανία, σύμφωνα με σημερινή (25.6.2024) δημοσίευση της Handelsblatt.

Αφού οι ανταγωνιστές της FTI έχουν ήδη αυξήσει μαζικά τα κονδύλιά τους για τις καλοκαιρινές διακοπές, ακολουθούν την ίδια τακτική και για τον κάπως πιο αδύναμο χειμώνα. Ειδικότερα, η TUI στέλνει έως και 150.000 επιπλέον θέσεις για τους παραθεριστές στη Γερμανία τον επόμενο χειμώνα, ενώ η ανταγωνίστρια Alltours επεκτείνει την προσφορά της στην Αίγυπτο το χειμώνα κατά 50% σε περισσότερους από 100.000 επισκέπτες.

«Αντιδράσαμε γρήγορα και προσπαθήσαμε να κάνουμε το καλύτερο δυνατό – για εμάς, αλλά και για τους πελάτες μας», υποστηρίζει ο Στέφαν Μπάουμερτ (Stefan Baumert), διευθύνων σύμβουλος της TUI Γερμανίας. Φυσικά, η εταιρεία δεν κοιτάζει μπροστά μόνο για το φετινό καλοκαίρι, αλλά και για το διάστημα μετά από αυτό, αλλά «έχουμε καλούς ανταγωνιστές. Όλοι θα προσπαθήσουν να πάρουν ένα κομμάτι από την τούρτα».

Παρόλο που η FTI αντιμετώπιζε οικονομικές δυσκολίες εδώ και αρκετό καιρό και δεν αποτελούσε πλέον ισχυρό ανταγωνιστή, η No3 αεροπορική εταιρεία εγκατέλειψε τη γερμανική αγορά όταν κατέθεσε αίτηση πτώχευσης πριν από ακριβώς 3 εβδομάδες. 

Οι πελάτες της FTI ανακατανέμονται

Η Beatrix Morath, εταίρος στην Alix Partners, που ειδικεύεται στην αναδιάρθρωση, ανέμενε ότι οι εναπομείναντες ταξιδιωτικοί πάροχοι θα ανταγωνίζονταν πλέον μεταξύ τους.

«Η πτώχευση της FTI θα οδηγήσει σε ανακατανομή, όπως συνέβη ήδη με την κατάρρευση της Thomas Cook», λέει η ειδικός στον τουρισμό. Οι μεγάλοι πάροχοι θα επωφεληθούν τυπικά από αυτό. «Ο νικητής στη Γερμανία είναι επομένως η Tui με σαφή διαφορά, ακολουθούμενη από την Dertour».

Αυτό συνάδει με ανάλυση της HSBC Global Research από τα μέσα Ιουνίου, σύμφωνα με την οποία «η Tui είναι σε ισχυρή θέση να επωφεληθεί από την αφερεγγυότητα της FTI επειδή είναι ο ηγέτης της αγοράς».

Η Morath από την Alix Partners δεν χρησιμοποιεί τον όρο ολιγοπώλιο – λίγοι πάροχοι, υψηλή ζήτηση – αλλά η γερμανική αγορά δεν απέχει πλέον πολύ από αυτό. «Το χάσμα από το νούμερο τρία θα γίνει ακόμη μεγαλύτερο μετά την αφερεγγυότητα της FTI», λέει η Morath.

Το εμπορικό περιοδικό «FVW Traveltalk» συλλέγει βασικά στοιχεία από τους ταξιδιωτικούς πράκτορες μία φορά το χρόνο με τη χρήση ερωτηματολογίου. Στην τελευταία έρευνα για το τουριστικό έτος 2022 – 2023, η Tui ήταν ο ξεκάθαρος ηγέτης στην Γερμανία με τον κύκλο εργασιών (τζίρο) να φθάνει τα 6,4 δισ. ευρώ. Επιπλέον, ο τζίρος της θυγατρικής εταιρείας κρουαζιέρας Tui Cruises ανήλθε στα 1,82 δισ. ευρώ.

Στη δεύτερη θέση ακολούθησε η Dertour με τζίρο στα 3,48 δισ. ευρώ, ενώ ο όμιλος FTI Group ήταν στην τρίτη θέση. Ο τζίρος του διαμορφώθηκε σε 3,16 δισ. ευρώ.

Μετά την πτώχευση της FTI, η Aida Cruises ανέβηκε στην τρίτη θέση. Σύμφωνα με την έρευνα της FVW Traveltalk, η εταιρεία αυτή πέτυχε έσοδα 2,3 δισ. ευρώ – μόλις το ένα τέταρτο περίπου της αξίας της Tui και της Tui Cruises.

Εμπειρογνώμονες του κλάδου υποθέτουν ότι η Tui κατέχει μερίδιο αγοράς 25% έως 35% σε όλες τις σημαντικές αγορές προέλευσης.

Ο ίδιος ο διευθυντής της Tui Μπάουμερτ δεν μιλάει για λεπτομέρειες σχετικά με το μερίδιο αγοράς στη Γερμανία, γιατί δεν του επιτρέπεται να το κάνει.

Ωστόσο, κάνει έναν διαφορετικό υπολογισμό: η Tui Germany έχει έξι εκατομμύρια επισκέπτες ετησίως. Αυτό το καλοκαίρι, 300.000 πελάτες θα προστεθούν από την FTI, και έως 150.000 ακόμη το χειμώνα. «Το μερίδιο αγοράς μας θα αυξηθεί, δεν υπάρχει σχεδόν κανένας άλλος τρόπος υπολογισμού», υπογραμμίζει ο Μπάουμερτ.

Η διοίκηση της Tui έχει κάνει πολλά για να επιτύχει αυτό το πλεονέκτημα. «Συναντήσαμε υπουργούς και εταίρους στην Ισπανία, την Τουρκία, την Ελλάδα, την Αίγυπτο και τα Εμιράτα», αναφέρει ο Μπάουμερτ.

Τα στελέχη της Tui ταξίδεψαν πολύ, ιδίως στις αγορές όπου η FTI ήταν ισχυρή. Για παράδειγμα, στην Αίγυπτο η Tui σχεδιάζει ισχυρή ανάπτυξη, όπως και η πολύ μικρότερη ανταγωνίστριά της Alltours.

Και στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα: «Καταγράφουμε διψήφια αύξηση των κρατήσεων για το χειμώνα. Αυξάνουμε τα ποσοστά μας εκεί, μεταξύ άλλων και για τις πτήσεις», λέει ο Benjamin Jacobi, επικεφαλής μάρκετινγκ της Tui Γερμανίας.

Η Tui επιλέγει, επίσης, συγκεκριμένα ξενοδοχεία ως συνεργάτες που έχουν συνεργαστεί στο παρελθόν στενά με την FTI. Η FTI ήταν πολύ ενεργή στην αγορά, οπότε οι πελάτες προσέχουν τα χρήματά τους. «Έχουμε καλές προσφορές, συμπεριλαμβανομένων πολλών από τα ξενοδοχεία με τις καλύτερες πωλήσεις της FTI», τονίζει ο Μπάουμερτ.

Η Tui και η Dertour γνωρίζουν από την πτώχευση της Thomas Cook τι πρέπει να γίνει, λέει ο εμπειρογνώμονας τουρισμού Morath. Χρειάζεται, για παράδειγμα, να κερδίσουν ξενοδοχεία ως συμβατικοί εταίροι ή να αποκτήσουν καλούς υπαλλήλους. «Ωφελούνται επίσης από το γεγονός ότι θεωρούνται ελκυστικοί εταίροι ή εργοδότες», σχολιάζει η Morath.

Οι δύο ηγέτες της αγοράς έχουν επίσης εύκολο χρόνο να επεκτείνουν τη θέση τους στην αγορά και σε άλλους τομείς. «Τα ταξιδιωτικά γραφεία εξακολουθούν να είναι πολύ σημαντικά στη Γερμανία. Οι άνθρωποι εκτιμούν το γεγονός ότι έχουν έναν άνθρωπο επικοινωνίας εκεί», λέει η Morath.

Θεωρούν, επίσης, καλό να έχουν κάποιον στον προορισμό των διακοπών τους που μπορεί να βοηθήσει αν χρειαστεί. «Όλα αυτά είναι πλεονεκτήματα για την Tui ή την Dertour στη γερμανική ταξιδιωτική αγορά και στους προορισμούς».

Η Tui, για παράδειγμα, διαθέτει 400 ταξιδιωτικά γραφεία στη Γερμανία και περίπου 50 από αυτά εκσυγχρονίζονται κάθε χρόνο. Επίσης, δημιουργούνται νέες εγκαταστάσεις – για παράδειγμα στο Άαχεν, το Βερολίνο, τη Βρέμη, το Φράιμπουργκ και το Μόναχο.

Οι υπεύθυνοι της Tui αναφέρουν ότι δεν είναι μόνο οι λίγο μεγαλύτεροι σε ηλικία άνθρωποι που έρχονται εκεί για να κάνουν κρατήσεις. Η ηλικιακή δομή είναι ένα πολύχρωμο μείγμα. Η Tui είναι πολύ ικανοποιημένη με τη δυναμική των κρατήσεων στα δικά της ταξιδιωτικά γραφεία, αναφέρει ο επικεφαλής μάρκετινγκ Jacobi.

Ακόμη και αν άλλοι ταξιδιωτικοί πράκτορες είναι, επίσης, σε θέση να εξασφαλίσουν πελάτες της FTI, η Morath πιστεύει ότι δεν θα μπορέσουν να αυξήσουν σημαντικά το μερίδιο αγοράς τους λόγω της αφερεγγυότητας του ανταγωνιστή. Αυτό ισχύει και για τους ειδικούς του διαδικτύου.

«Οι νεότεροι πάροχοι με καινοτόμα επιχειρηματικά μοντέλα, όπως η Booking.com ή η Expedia.de, θα επωφεληθούν μόνο σε περιορισμένο βαθμό», προβλέπει ο εμπειρογνώμονας του τουρισμού, διότι «δεν ενδιαφέρονται να εξασφαλίσουν οργανωμένες διακοπές. Θα πρέπει να μετακυλήσουν το κόστος στους πελάτες. Αυτό δεν είναι το επιχειρηματικό τους μοντέλο».

Λιγότεροι πάροχοι και αυξανόμενη κυριαρχία στην αγορά: για τους αγοραστές, αυτό σημαίνει συνήθως αύξηση των τιμών. Αλλά ο διευθυντής της Tui Μπάουμερτ είναι αντίθετος με αυτό.

Καμία ξενοδοχειακή κλίνη ή θέση αεροσκάφους δεν θα φύγει από την αγορά ως αποτέλεσμα της πτώχευσης της FTI. «Οι εταίροι πρέπει να τα πουλήσουν όλα ξανά. Βραχυπρόθεσμα, βλέπουμε ακόμη και μερικές ευκαιρίες αυτή τη στιγμή».

Η αύξηση του κόστους κάνει τις διακοπές πιο ακριβές

Ακόμη και αν η πτώχευση της FTI από μόνη της δεν προκαλέσει περαιτέρω αύξηση των τιμών, είναι πιθανό να γίνει πιο ακριβή η κράτηση διακοπών στο μέλλον (σ.σ. καθώς μειώνονται οι “παίκτες” στον κλάδο και άρα ο ανταγωνισμός). Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η ταξιδιωτική βιομηχανία στο σύνολό της αγωνίζεται με την αύξηση του κόστους H+.

Οι πτήσεις γίνονται πιο ακριβές λόγω της αύξησης των τελών και της απαίτησης να προστεθεί συνθετική παραφίνη στο μέλλον. Η μετάβαση στον βιώσιμο τουρισμό απαιτεί, επίσης, επενδύσεις. Σύμφωνα με τον Μπάουμερτ, οι παραθεριστές θα πρέπει πιθανώς να αναμένουν μια αύξηση της τάξης του 3% στα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων, για παράδειγμα.

Μεσοπρόθεσμα θα προστεθούν περαιτέρω δαπάνες. Οι τουριστικοί πράκτορες πρέπει και θέλουν να αντιδράσουν στην αυξανόμενη διαμαρτυρία των ντόπιων κατά του μαζικού τουρισμού. Η Tui, για παράδειγμα, θέλει να χτίσει διαμερίσματα για τους υπαλλήλους της. Επιπλέον, τα έργα του δικού της Ιδρύματος Tui Care Foundation πρέπει να χρηματοδοτούνται τοπικά.

«Αυτό σημαίνει υψηλότερο κόστος για τους παρόχους», λέει η Morath από την Alix Partners: «Στο τέλος, αυτό θα μετακυλιστεί στους ταξιδιώτες. Αυτό συμβαίνει επειδή η κερδοφορία του κλάδου δεν επαρκεί για να αντισταθμίσει από μόνη της το πρόσθετο κόστος».

 

Διεθνή Τελευταίες ειδήσεις

Exit mobile version