Η Thomas Cook χτυπήθηκε το 2019. Τώρα ένας άλλος μεγάλος όμιλος ταξιδίων, η FTI, είναι αφερέγγυος. Ο τρίτος μεγαλύτερος ταξιδιωτικός πράκτορας στη Γερμανία με αρκετά εκατομμύρια πελάτες ετησίως κατέθεσε αίτηση πτώχευσης σήμερα (03.06.24).
Λίγο πριν από την έναρξη των καλοκαιρινών διακοπών, η χρεοκοπία της FTI (Γερμανία) δεν είναι μόνο ένα σοκ για τους περίπου 11.000 εργαζόμενους. Πολλές χιλιάδες παραθεριστές πρέπει τώρα επίσης να ανησυχούν για τα σχέδιά τους για τα ταξίδια τα οποία είχαν προγραμματίσει.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Η Handelsblatt δίνει απαντήσεις στα πιο σημαντικά ερωτήματα:
Πώς καλύπτεται η κράτηση ταξιδιού;
Βασικά ισχύουν τα εξής: Υπάρχει υποχρέωση παροχής ασφάλειας για ένα λεγόμενο οργανωμένο ταξίδι. Αυτό ρυθμίζεται από την ταξιδιωτική νομοθεσία με βάση το άρθρο 651 του γερμανικού Αστικού Κώδικα (Bürgerliches Gesetzbuch), το οποίο ορίζει ως οργανωμένο ταξίδι όταν ένας διοργανωτής προσφέρει δύο ή περισσότερες υπηρεσίες – όπως π.χ. πτήση και ξενοδοχείο – ως πακέτο.
Σε αυτή την περίπτωση, ο διοργανωτής υποχρεούται να επιστρέψει το ήδη καταβληθέν τίμημα ή την προκαταβολή σε περίπτωση αφερεγγυότητας, εάν το ταξίδι δεν πραγματοποιηθεί. Κατά κανόνα, οι πληρωμές αυτές πραγματοποιούνται από τράπεζες ή ασφαλιστικές εταιρείες σε περίπτωση αφερεγγυότητας.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Κατά την κράτηση, ο πελάτης λαμβάνει το λεγόμενο πιστοποιητικό ασφάλειας, το οποίο επιβεβαιώνει ότι ο ταξιδιωτικός πράκτορας έχει συνάψει την κατάλληλη κάλυψη. Το πιστοποιητικό αυτό μπορεί να προέρχεται από μια ασφαλιστική εταιρεία ή από το Γερμανικό Ταμείο Ταξιδιωτικής Ασφάλειας (DRSF).
Αυτό είναι επίσης ένα μάθημα που αντλήθηκε από την πτώχευση της Thomas Cook το 2019, όταν κατέστη σαφές ότι το όριο ασφαλιστικής ευθύνης των 110 εκατομμυρίων ευρώ ήταν πολύ χαμηλό. Παρά την ασφαλιστική υποχρέωση, χιλιάδες παραθεριστές έμειναν με τις προκαταβολές τους. Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση επενέβη με χρήματα των φορολογουμένων. Αυτό δεν πρέπει να συμβεί ξανά.
Οι ταξιδιωτικοί πράκτορες με ετήσιο κύκλο εργασιών 10 εκατομμυρίων ευρώ και άνω πρέπει πλέον να γίνουν μέλη του ταμείο κάλυψης ενδεχόμενων ζημιών από πτωχεύσεις τουριστικών επιχειρήσεων στη Γερμανία (DRSF). Πληρώνουν το 1% της τιμής του ταξιδιού στο ταμείο, το οποίο στη συνέχεια αποζημιώνει τους πελάτες σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.
Η FTI περιλαμβάνεται στον κατάλογο των εταιρειών που καλύπτονται από το DRSF. Αυτό ισχύει επίσης για τα εμπορικά σήματα που ανήκουν στην εταιρεία, όπως η Windrose και η Bigxtra. Αυτό σημαίνει ότι οι παραθεριστές πακέτων της FTI θα πρέπει να καλύπτονται.
Είναι επαρκή τα χρήματα στο ταμείο ταξιδιωτικής ασφάλισης;
Κατ’ αρχήν, το ταμείο πρέπει να είναι σε θέση να αντιμετωπίσει την ταυτόχρονη αφερεγγυότητα του μεγαλύτερου και ενός μεσαίου ταξιδιωτικού οργανισμού. Για τον σκοπό αυτό, το ταμείο είχε αρχικά σχεδιαστεί να φτάσει σε όγκο 750 εκατομμυρίων ευρώ έως το 2026. Μέχρι τότε, μια κρατική εγγύηση θα παρείχε επαρκή κάλυψη.
Ωστόσο, η ταξιδιωτική βιομηχανία αναπτύχθηκε πολύ ταχύτερα από ό,τι είχε προγραμματιστεί. Τον Οκτώβριο του περασμένου έτους, το DRSF έφτασε ήδη τον όγκο-στόχο από τις εισφορές των μελών. Η κρατική εγγύηση επιστράφηκε.
Ταυτόχρονα, όμως, ο αριθμός των μελών αυξήθηκε περισσότερο από ό,τι είχε προγραμματιστεί -σε 180- και γι’ αυτό ο όγκος – στόχος αυξήθηκε. Ένα συγκεκριμένο ποσό δεν έχει ακόμη κατονομαστεί. Ωστόσο, το ταμείο έχει λάβει νέες πιστωτικές γραμμές. Αυτό θα πρέπει στην πραγματικότητα να είναι αρκετά χρήματα για την αφερεγγυότητα του FTI.
Η κατάσταση είναι πολύ χειρότερη εάν οι παραθεριστές έχουν κάνει κράτηση μόνο για μία υπηρεσία σε μία από τις πολλές μάρκες του ομίλου FTI. Η προστασία δεν ισχύει εδώ. Αυτοί οι πελάτες πρέπει να δηλώσουν τις απαιτήσεις τους στον διαχειριστή αφερεγγυότητας. Η εξέταση διαρκεί μεγάλο χρονικό διάστημα. Και οι πιθανότητες να πάρουν κάτι πίσω είναι συνήθως πολύ μικρές.
Ακυρώνεται αυτόματα το ταξίδι μου σε περίπτωση αφερεγγυότητας;
Όχι. Κατ’ αρχήν, είναι δυνατόν οι διακοπές να πραγματοποιηθούν κανονικά. Το DRSF δεν διασφαλίζει μόνο τις προκαταβολές που έχουν ήδη καταβληθεί, αλλά και τις διακοπές – αν και υπό ορισμένους όρους.
Ο διαχειριστής αφερεγγυότητας είναι καθοριστικός. Αυτός αποφασίζει αν οι πελάτες μπορούν να ταξιδέψουν όπως είχαν προγραμματίσει ή αν οι διακοπές θα ακυρωθούν. Ωστόσο, η FTI έχει ήδη δηλώσει σήμερα (03.06.24) ότι οι διακοπές που δεν έχουν ακόμη ξεκινήσει, πιθανόν να μην μπορούν πλέον να πραγματοποιηθούν, ή μόνο εν μέρει, από την Τρίτη αυτής της εβδομάδας.
Όσοι έχουν ήδη ξεκινήσει τις διακοπές τους θα πρέπει να είναι σε θέση να τις ολοκληρώσουν κανονικά, πρόσθεσε η FTI. Ωστόσο, αυτό δεν είναι βέβαιο.
Τι συμβαίνει εάν οι διακοπές έχουν ήδη ξεκινήσει;
Και σε αυτές τις περιπτώσεις ισχύει το πιστοποιητικό ασφάλισης. Στην περίπτωση των FTI, το DRSF πρέπει να διασφαλίσει ότι οι διακοπές μπορούν να συνεχιστούν όπως είχαν προγραμματιστεί, εφόσον αυτό είναι δυνατό. Εναλλακτικά, πρέπει να οργανωθεί και να πληρωθεί ένα ασφαλές ταξίδι επιστροφής.
Αυτό ακούγεται καλό στην αρχή. Ωστόσο, υπάρχει ένα πρόβλημα: εάν ένας ταξιδιωτικός πράκτορας καταθέσει αίτηση αφερεγγυότητας, οι συνεργάτες του, όπως τα ξενοδοχεία ή οι αεροπορικές εταιρείες, συχνά αρνούνται να παράσχουν την υπηρεσία που είχε κλείσει.
Σε αυτές τις περιπτώσεις, οι παραθεριστές δεν έχουν άλλη επιλογή από το να οργανώσουν και να πληρώσουν οι ίδιοι το ταξίδι της επιστροφής ή να εξοφλήσουν οι ίδιοι το λογαριασμό του ξενοδοχείου. Το κόστος μπορεί στη συνέχεια να υποβληθεί στο DRSF.Το DRSF έχει δημιουργήσει έναν αριθμό έκτακτης ανάγκης για τους ταξιδιώτες που βρίσκονται αυτή τη στιγμή στον προορισμό των διακοπών τους και χρειάζονται υποστήριξη: +49 (0)89 710 45 14 98. Περισσότερες πληροφορίες είναι επίσης διαθέσιμες στην ιστοσελίδα του ταμείου.
Το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Εξωτερικών έχει επίσης υποσχεθεί υποστήριξη στους πληγέντες παραθεριστές. Η ομάδα κρίσης του συνεργάζεται στενά με τον Γερμανικό Ταξιδιωτικό Σύνδεσμο και το DRSF για να αποκτήσει ακριβή εικόνα της κατάστασης, δήλωσε εκπρόσωπος του υπουργείου. Το ταμείο ταξιδιωτικής ασφάλισης είχε υποσχεθεί να μην αφήσει στα κρύα του λουτρού τους παραθεριστές πακέτων σε προορισμούς που επηρεάζονται από την πτώχευση της FTI. Η ομάδα κρίσης επρόκειτο να συνεδριάσει το απόγευμα της Δευτέρας για να συζητήσει ποια θα μπορούσαν να είναι τα επόμενα βήματα.
Τι ακριβώς πρέπει να κάνουν τώρα οι πελάτες της FTI;
Μετά τις αρνητικές εμπειρίες από την πτώχευση της Thomas Cook, το DRSF προορίζεται να διευκολύνει πολλά πράγματα για τους παραθεριστές. Για το σκοπό αυτό, το ταμείο υπόσχεται μια ολοκληρωμένη υπηρεσία. Πρώτα απ’ όλα, οι εμπειρογνώμονες αναλύουν τα δεδομένα των κρατήσεων του ταξιδιωτικού πράκτορα για να προσδιορίσουν την έκταση της αφερεγγυότητας και τα απαραίτητα μέτρα. Στη συνέχεια, διευκρινίζουν αν οι παραθεριστές που βρίσκονται ήδη στο χώρο μπορούν να συνεχίσουν το ταξίδι τους ή αν πρέπει να οργανωθεί ο επαναπατρισμός τους.
Τέλος, οι υπάλληλοι του ταμείου διευκρινίζουν με τον σύνδικο αφερεγγυότητας αν τα ταξίδια που έχουν κρατηθεί αλλά δεν έχουν πραγματοποιηθεί ακόμη μπορούν να πραγματοποιηθούν. Εάν ακυρωθούν, το DRSF ξεκινά αυτόματα τη διαδικασία επιστροφής των καταθέσεων των πελατών.
Οι παραθεριστές θα επικοινωνήσουν με τους παραθεριστές και θα τους δοθούν οι απαραίτητες πληροφορίες και ένας σύνδεσμος προς ένα έντυπο στον ιστότοπο του ταμείου. Πολύ σημαντικό: Οι παραθεριστές πρέπει να κρατούν πάντα όλες τις αποδείξεις και τα τιμολόγια, ώστε να μπορείτε να αποδείξετε τις απαιτήσεις.
Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε πόσο ομαλά θα εξελιχθούν όλα στο τέλος. Η FTI είναι η μεγαλύτερη υπόθεση αφερεγγυότητας για το DRSF μέχρι σήμερα. Η εμπειρία δείχνει ότι, παρά τους κανονισμούς και τις προφυλάξεις, αυτό προκαλεί χάος τις πρώτες ημέρες. Επομένως, απαιτείται υπομονή.
Τι δεν πρέπει να κάνετε σε περίπτωση αφερεγγυότητας;
Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να ακυρώσετε το ταξίδι σας οι ίδιοι. Παρά την αφερεγγυότητα, μπορεί σε διαφορετική περίπτωση να επιβαρυνθείτε με έξοδα ακύρωσης που θα πρέπει να πληρώσετε. Μπορεί επίσης να είναι δύσκολο να διεκδικήσετε αξιώσεις έναντι του DRSF.
Εάν εκκρεμούν ακόμη πληρωμές, μην τις τακτοποιείτε απλώς όπως είχε προγραμματιστεί. Περιμένετε τις τελευταίες πληροφορίες από τον ταξιδιωτικό πράκτορα. Ενδέχεται επίσης να είναι δυνατή η ανάκτηση των εξόδων ενός ταξιδιού που έχει πληρωθεί με πιστωτική κάρτα μετά από συνεννόηση με το πιστωτικό ίδρυμα – μέσω της λεγόμενης διαδικασίας επιστροφής χρεώσεων.