Η χρεοκοπία του ταξιδιωτικού πράκτορα FTI ωθεί πολλά ταξιδιωτικά γραφεία στα όριά τους καθώς επιχειρούν να διαχειριστούν τις υποθέσεις όσων τουριστών – πελατών της FTI έχουν “ξεμείνει” στις χώρες προορισμού τους (πχ 7.500 στην Ελλάδα, τους οποίους έχει αναλάβει η TUI), όσο και εκείνων που είχαν κάνει κράτηση για όλο το καλοκαίρι (πχ 220.000 για την Ελλάδα), σύμφωνα με σημερινή (6.6.2024) δημοσίευση του Handelsblatt.
Παρόλο που το Γερμανικό Ταμείο Ταξιδιωτικής Ασφάλειας (DRSF), το οποίο συστάθηκε μετά την πτώχευση του ταξιδιωτικού γραφείου του Thomas Cook πριν από σχεδόν πέντε χρόνια, διασφαλίζει ότι τα πράγματα για τους τουρίστες δεν είναι τόσο χαοτικά όσο το 2019, εξακολουθούν να υπάρχουν ορισμένες οδυνηρές καταστάσεις.
«Γνωρίζω μια περίπτωση όπου ένα ζευγάρι και η μητέρα τους βρέθηκαν ξαφνικά αντιμέτωποι με κλειδωμένες πόρτες δωματίων σε ένα ξενοδοχείο στη Φουερτεβεντούρα», λέει η Χάιντι Κόσοφ (Heidi Kosow) από το ταξιδιωτικό γραφείο Calypso στο Βερολίνο: «Παρουσία της αστυνομίας, τους είπαν ότι θα μπορούσαν να επιστρέψουν στα δωμάτιά τους μόνο αν πλήρωναν 4.500 ευρώ. Ένα σημείωμα από το ταμείο ταξιδιωτικής ασφάλειας δεν είχε καμία απολύτως χρησιμότητα».
Δεν πρόκειται για μεμονωμένη περίπτωση, όπως δείχνουν οι αναφορές στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Χρειάζεται μια διαφορετική ρύθμιση, λέει η Κόσοφ: «Είναι απαράδεκτο τα ξενοδοχεία να λαμβάνουν τα χρήματά τους από τον διοργανωτή μόνο δύο ή τρεις μήνες αργότερα».
Κοντά στους 65.000 παραθεριστές (μεταξύ αυτών 7.500 στην Ελλάδα) ταξιδεύουν επί του παρόντος με την FTI και ανησυχούν για τη διαμονή τους και το ταξίδι της επιστροφής τους. Σιγά-σιγά, γίνεται όλο και πιο ξεκάθαρο τι θα συμβεί στη συνέχεια.
Για παράδειγμα, η DRSF ανέθεσε στην TUI να φροντίσει τους πελάτες της FTI στις Βαλεαρίδες Νήσους, την Ελλάδα, τις Μαλδίβες, το Μεξικό, την Κούβα και τη Δομινικανή Δημοκρατία. Ο όμιλος Dertour Group ανέλαβε από το DRSF την παροχή υποστήριξης σε επτά περιοχές, συμπεριλαμβανομένης της Τουρκίας και των Καναρίων Νήσων.
Ωστόσο, πολλά από τα κατά κύριο λόγο μικρά ταξιδιωτικά γραφεία με λίγους υπαλλήλους εξακολουθούν να βρίσκονται υπό πίεση. «Τα ταξιδιωτικά γραφεία είναι πάντα το πρώτο σημείο επαφής για τους πελάτες όταν συμβαίνει κάτι», λέει ο Κόσοφ: «Αλλά πολλά είναι ακόμη ασαφή, ιδίως τις πρώτες ημέρες της αφερεγγυότητας. Αυτή είναι μια πραγματική πρόκληση».
Περιμένετε και θα δείτε ή κάνετε κράτηση για νέες διακοπές; Αυτό είναι το δίλημμα των ταξιδιωτικών συμβούλων, καθώς δεν ξέρουν τι να συμβουλεύσουν τους πελάτες τους που δεν έχουν ακόμη ξεκινήσει τις διακοπές τους. Φυσικά και μπορούν να κλείσουν νέες διακοπές. Τι γίνεται όμως αν ο σύνδικος αφερεγγυότητας της FTI αποφασίσει ότι οι αρχικές διακοπές θα πραγματοποιηθούν τελικά; Τότε υπάρχουν ξαφνικά δύο διακοπές.
«Χρειαζόμαστε μια γρήγορη σύσταση για δράση από τον διαχειριστή αφερεγγυότητας», λέει οΣάσα Νίτσε (Sascha Nitsche) από την τουριστική εταιρεία Solamento. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να διασφαλιστεί η ασφάλεια του σχεδιασμού και να ληφθούν αποφάσεις προς το συμφέρον των επηρεαζόμενων πελατών. «Οι καλοκαιρινές διακοπές είναι προ των πυλών. Αν εδώ χρησιμοποιούνται τακτικές σαλαμοποίησης, δεν νομίζω ότι μπορείτε απλώς να κάνετε εκ νέου κράτηση για τους πελάτες σας χωρίς κίνδυνο».
Ωστόσο, πολλοί από τους ανταγωνιστές της FTI ανταποκρίνονται σε αυτή την ακραία κατάσταση. «Δόξα τω Θεώ, πάροχοι όπως η TUI, η Dertour και άλλοι είναι προς το παρόν πολύ εξυπηρετικοί όταν οι πελάτες κλείνουν ταξίδια αντικατάστασης. Μπορείτε να ακυρώσετε εκεί με ένα μικρό αντίτιμο, αν το αρχικό ταξίδι της FTI εξακολουθεί να πραγματοποιείται», λέει ο ταξιδιωτικός εμπειρογνώμονας Κόσοφ.
Η Alltours, για παράδειγμα,αναφέρει από χθες (05.06.24) ότι τα ταξίδια που θα πραγματοποιηθούν έως τις 15 Ιουλίου μπορούν να αγοραστούν χωρίς προκαταβολή ή ακυρωτικά τέλη.
Οι διακοπές FTI με αναχώρηση έως τις 10 Ιουνίου ακυρώνονται
Το αν και ποιες διακοπές FTI μπορούν να πραγματοποιηθούν, παραμένει αβέβαιο. Ο σύνδικος αφερεγγυότητας ανακοίνωσε χθες ότι όλες οι διακοπές με αναχώρηση μέχρι και τις 10 Ιουνίου έχουν ακυρωθεί προς το παρόν. «Επί του παρόντος αναζητούνται λύσεις για τις διακοπές μετά την ημερομηνία αυτή, προκειμένου να μπορέσουν να οργανωθούν με ομαλό τρόπο», ανέφερε ο διαχειριστής σε ανακοίνωσή του.
Ο Κόσοφ έχει κάποια συμπάθεια για την προσωρινή αβεβαιότητα. Κανείς δεν μπορούσε να περιμένει από τον σύνδικο αφερεγγυότητας να είναι σε θέση να πει στα ταξιδιωτικά γραφεία πώς θα προχωρήσουν τα πράγματα την επομένη του διορισμού του.
Παρ’ όλα αυτά, πολλά ταξιδιωτικά γραφεία αισθάνονται εγκαταλελειμμένα με την κατάσταση, ειδικά επειδή μπορεί να μην βλέπουν χρήματα για όλη την εργασία που κάνουν. Τα ταξιδιωτικά γραφεία εργάζονται με βάση την προμήθεια. Στο FTI, μπορούν να επιλέξουν αν θα λαμβάνουν αυτά τα χρήματα κατά την κράτηση ή μόνο μετά το ταξίδι. Ωστόσο, όσοι επέλεξαν τη δεύτερη επιλογή είναι πιθανό να φύγουν με άδεια χέρια.
Τα ταξιδιωτικά γραφεία συγκαταλέγονται μεταξύ των πιστωτών χαμηλότερης κατάταξης σε περίπτωση αφερεγγυότητας. «Αν λάβετε την προμήθειά σας μόνο μετά το ταξίδι, έχετε κάνει όλη τη δουλειά, αλλά πιθανότατα δεν θα πάρετε καθόλου χρήματα», λέει ο Kosow.
Ακόμη και όσοι έλαβαν την προμήθειά τους κατά τη στιγμή της κράτησης μπορεί να μην αισθάνονται απόλυτα ασφαλείς. Κατ’ αρχήν, ο διαχειριστής μπορεί να αποφασίσει να διεκδικήσει τα χρήματα αυτά. Το κατά πόσον αυτό θα συμβεί, μένει να το δούμε. Όταν ο Thomas Cook χρεοκόπησε, κανένα ταξιδιωτικό γραφείο δεν χρειάστηκε να επιστρέψει την προμήθεια.
Ο ταξιδιωτικός εμπειρογνώμονας Κόσοφ έχει σαφή άποψη σχετικά με αυτό. Εάν ο σύνδικος αφερεγγυότητας διεκδικήσει προμήθειες που έχουν ήδη καταβληθεί, θα είναι συναρπαστικό. «Ρυθμίζεται σαφώς από τον νόμο ότι αυτό είναι δυνατό μόνο εάν οι λόγοι δεν είναι ευθύνη του προσώπου που κατέβαλε την προμήθεια», λέει ο επιχειρηματίας: «Ωστόσο, η κρίση στην FTI είναι σαφώς μια διοικητική αποτυχία».