Τρίτη, 19 Νοε.
13oC Αθήνα

Kρίση στην Ερυθρά Θάλασσα: Νέα μείωση στις διελεύσεις εμπορικών πλοίων μετά από ελαφρά σταθεροποίηση

Kρίση στην Ερυθρά Θάλασσα: Νέα μείωση στις διελεύσεις εμπορικών πλοίων μετά από ελαφρά σταθεροποίηση
Φωτογραφία-iStock

Ο αριθμός των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα και τη διώρυγα του Σουέζ μειώθηκε εκ νέου τον Φεβρουάριο σε σύγκριση με τον Ιανουάριο, σύμφωνα με το γερμανικό Ινστιτούτο για την Παγκόσμια Οικονομία (IfW), εντείνοντας την κρίση που έχουν προκαλέσει στη διεθνή ναυτιλία οι επιθέσεις των ανταρτών Χούθι.

Την ίδια στιγμή, λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα, ο αριθμός των πλοίων γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στα ανοικτά της Αφρικής τριπλασιάστηκε.

Ωστόσο, δεν αναμένονται αρνητικές συνέπειες για την οικονομία στο σύνολό της ή για τη γερμανική οικονομία ειδικότερα, καθώς τόσο οι τιμές των ναύλων προς την Ευρώπη όσο και ο όγκος των εμπορευμάτων που φθάνουν στη Βόρεια Θάλασσα σταθεροποιούνται.

Αυτό προκύπτει από την τελευταία επικαιροποίηση του εμπορικού δείκτη του Κιέλου. Ο αλγόριθμος αναλύει τα δεδομένα παγκόσμιας θέσης των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σε πραγματικό χρόνο.

Περίπου 40 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων εξακολουθούν επί του παρόντος να ταξιδεύουν καθημερινά μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, σε σύγκριση με έναν μέσο όρο που ξεπερνούσε κατά πολύ τα 100 πλοία πέρυσι.

Ο σημερινός αριθμός πλοίων βρίσκεται κοντά στο χαμηλό σημείο των μέσων Ιανουαρίου, έχοντας ανακάμψει στο μεταξύ σε περίπου 50 πλοία.

Αυτό σημαίνει ότι η πτώση της ναυτιλιακής κίνησης στην Ερυθρά Θάλασσα μετά τις επιθέσεις των ανταρτών Χούθι δεν έχει σαφώς ανακοπεί ακόμη.

Ωστόσο, οι συνέπειες για τα λιμάνια της Βόρειας Θάλασσας μετριάζονται, σύμφωνα με το IfW. Αρχικά, η απότομη διακοπή της συνήθους θαλάσσιας διαδρομής μέσω της διώρυγας του Σουέζ οδήγησε σε καθυστερήσεις για τα εισερχόμενα πλοία, καθώς έπρεπε να κάνουν απρογραμμάτιστες εκτροπές περίπου δύο εβδομάδων γύρω από το ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στις ακτές της Αφρικής.

Τον Δεκέμβριο και τον Ιανουάριο, περίπου 25% λιγότερα πλοία έδεσαν στο Αμβούργο και τη Βρέμη καθώς και στα λιμάνια του Ρότερνταμ και της Αμβέρσας, τα οποία είναι σημαντικά για τη Γερμανία.

Τον Φεβρουάριο, το χάσμα έκλεισε σε περίπου 15%, με το λιμάνι της Βρέμης να έχει αυξηθεί ακόμη και κατά 2%. Η αναφορά είναι ο εβδομαδιαίος μέσος όρος για το 2023.

Οι τιμές των ναύλων για τη μεταφορά ενός τυποποιημένου εμπορευματοκιβωτίου από την Κίνα προς τη Βόρεια Ευρώπη, το οποίο προηγουμένως συνήθως ταξίδευε μέσω της διώρυγας του Σουέζ, σταθεροποιούνται.

Έχουν αφήσει πίσω τους την κορύφωσή τους λίγο κάτω από τα 6.000 δολάρια ανά τυποποιημένο εμπορευματοκιβώτιο στα μέσα Ιανουαρίου.

Έκτοτε, η τιμή spot πέφτει συνεχώς και σήμερα βρίσκεται γύρω στα 4.500 δολάρια ΗΠΑ.

Οι εκτροπές γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, τις οποίες πολλά πλοία ακολουθούν πλέον για να αποφύγουν τη διώρυγα του Σουέζ, αυξάνουν προφανώς και την κίνηση στους ωκεανούς του κόσμου.

Οι ναυτιλιακές εταιρείες θα μπορούσαν τώρα να αναπτύξουν περισσότερα πλοία προκειμένου να συνεχίσουν να εξασφαλίζουν σφιχτά δρομολόγια στα λιμάνια, τονίζει το γερμανικό think tank.

Ο αριθμός των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που ταξιδεύουν καθημερινά στη θάλασσα αυξήθηκε ελαφρώς κατά 0,3% από τον Ιανουάριο έως τον Φεβρουάριο και σήμερα ανέρχεται σε περίπου 5.450 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

«Ακόμη και αν οι συνολικές οικονομικές συνέπειες είναι διαχειρίσεις: Η εκ νέου διακοπή των γνωστών εμπορικών οδών στη στενωπό της Ερυθράς Θάλασσας συναντά μια ευαισθητοποιημένη διάθεση για γεωοικονομικούς κινδύνους και εξαρτήσεις», λέει ο Julian Hinz, διευθυντής ερευνών και επικεφαλής του Kiel Trade Indicator στο Ινστιτούτο του Κιέλου.

«Αλλά θα πρέπει πάντα να έχουμε αυτό κατά νου: Η Γερμανία και η Ευρώπη είναι τόσο οικονομικά ευημερούσες επειδή είναι ανοικτές οικονομίες που ευημερούν από το εμπόριο. Επομένως, πρέπει να πρόκειται για διαφοροποίηση και όχι για απομόνωση.

Όλα αυτά συνηγορούν υπέρ της διαφοροποίησης των αλυσίδων εφοδιασμού και των εμπορικών εταίρων, προκειμένου να μειωθούν οι εξαρτήσεις από μεμονωμένους προμηθευτές, χώρες και εμπορικές οδούς».

Διεθνή Τελευταίες ειδήσεις